28 września w domu aukcyjnym Polswiss Art odbędzie się wielka aukcja rzeźby. Rekordową wycenę 1,7–2,3 mln zł ma aluminiowa kompozycja Wojciecha Fangora zatytułowana „Symetria 2". Rzeźba (146 na 100 cm) ma dołączony certyfikat autorski. To dowód, że jest autentykiem.

Rzeźby za miliony

Najwyżej wyceniono trzy figury autorstwa Magdaleny Abakanowicz. Żeliwne kompozycje wysokości 280 cm mają wycenę szacunkową 3,5–5 mln zł.

Licytowane będą również rzeźby o wartości historyczno-patriotycznej. To np. gipsowa figurka z 1946 roku przedstawiająca słynnego „Małego Powstańca" (wys. 30 cm). Dzieło Jerzego Jarnuszkiewicza (1919–2005) ma wycenę 10–20 tys. zł.

Efektownie wygląda portret Józefa Piłsudskiego wykonany w 1936 roku przez Stanisława Rzeckiego-Szreniawę (1888–1972). Rzeźba z brązu (wys. 72 cm) została oceniona na 100–120 tys. zł.

Warto w wyszukiwarce przejrzeć liczne rzeźby i obrazy przedstawiające Marszałka. Świadczą one, jak wielkim kultem otaczany był Piłsudski.

Rzeźba, jeśli chodzi o wielkość zakupów, zajmuje na rynku sztuki drugie miejsce po malarstwie. Najnowszy raport portalu Artinfo.pl informuje, że w 2020 roku 82,8 proc. obrotów przypadało na malarstwo. Na drugim miejscu była rzeźba – 7,2 proc. Dla orientacji podam, że na trzecim miejscu uplasował się rysunek i grafika – 3,3 proc. Najniższą pozycję zajmuje fotografia – 1,1 proc.

Raport publikuje ranking TOP 20. Informuje on o 20 najdrożej sprzedanych rzeźbach w minionym roku. Pośród nich aż sześć pozycji to dzieła Magdaleny Abakanowicz. Do liderów rynku rzeźby należą Igor Mitoraj, Władysław Hasior, Ryszard Winiarski oraz Alina Szapocznikow. W ubiegłym roku sprzedano cztery rzeźby w cenie powyżej 2 mln zł.

Polswiss Art

Obiekty z całego świata

W 2019 roku rzeźba stanowiła blisko 10 proc. obrotów na rynku sztuki. Najgorszy wynik odnotowano w 2017 roku, kiedy tylko 5,3 proc. obrotów przypadało na rzeźbę. Bardzo dużo polskich rzeźb sprzedawanych na krajowym rynku pochodzi ze świata.

Jest w ofercie Polswissu także kompozycja przestrzenna z 1971 roku Ryszarda Winiarskiego. Ma ona znakomitą udokumentowaną proweniencję. Dzieło należało m.in. do Kazimierza Romanowicza, właściciela paryskiej Galerii Lambert. Do obiektu dołączono pismo podpisane przez Anette Berger potwierdzające, że otrzymała ona obiekt w 1976 roku od Zofii Romanowicz, żony właściciela Galerii Lambert. Praca Winiarskiego ma wycenę 600–800 tys. zł.

Atrakcją oferty jest dzieło Władysława Hasiora „Sztandar strażnika ostatniej biedronki" (320 x 134 cm). Ma wycenę szacunkową 120–160 tys. zł. Sztandar ma doskonały rodowód, pochodzi z kolekcji wybitnej historyczki sztuki Bożeny Kowalskiej. Jest ona autorką monografii, z których na co dzień korzystają kolekcjonerzy sztuki awangardowej. Opisała dorobek np. Romana Opałki, Henryka Stażewskiego, Wojciecha Fangora.

Polswiss Art

Na rynek aukcyjny wchodzą kompozycje przestrzenne Henryka Musiałowicza (1914–2015). Dziś są jeszcze względnie tanie. Z młodszych artystów reprezentowani są na aukcji np. Maurycy Gomulicki (ur. 1969) i Anna Barlik (ur. 1985).Z kolei w Pragalerii 29 września odbędzie się aukcja designu. Jest w ofercie rzeźba kameralna z porcelany z lat 50. i 60 XX wieku. To słynne figurki z wytwórni w Ćmielowie, Chodzieży, Pruszkowie i Tułowicach. Jest np. „Indyk" (9 x 11 x 6 cm). To projekt rzeźbiarza Mieczysława Naruszewicza (1923–2006).

Naruszewicz był cenionym rzeźbiarzem, uczniem Xawerego Dunikowskiego. Od 1956 roku pracował w legendarnym Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Tam tworzył miniaturowe porcelanowe rzeźby. Barbara Banaś, badaczka historii polskiego designu, zidentyfikowała 44 projekty Naruszewicza. Podstawową lekturą kolekcjonera ceramiki użytkowej z tamtych lat jest książka B. Banaś pt. „Polski new look".

Naruszewicz jest autorem nie tylko monumentalnych pomników. Przygotowywał także projekty nadwozi popularnych pojazdów, np. samochodu Warszawa 210, Star 200 i skutera Osa. Projekty artysty nie zawsze były wdrażane do produkcji.

Artysta kierował Pracownią Wzornictwa w Zjednoczeniu Przemysłu Zmechanizowanego Sprzętu Domowego Predom. Dziś tworzone tam przedmioty licytowane są na rynku sztuki. Aukcja Pragalerii (lampy, ceramika stołowa, meble) pokazuje wielką rolę wzornictwa przemysłowego w PRL.

Polswiss Art

Doskonały rodowód

Rzeźba na dobre zagościła w polskich domach. Największą kolekcję rzeźby w kraju zgromadził niewątpliwie Marek Roefler. W prywatnym muzeum Villa la Fleur w Konstancinie wystawia świetne dzieła artystów polskich, np. Xawerego Dunikowskiego, Augusta Zamoyskiego i Bolesława Biegasa oraz autorów światowych. W zbiorach reprezentowani są np. Henry Moore, Chana Orloff, Jean Lambert-Rucki.

Pomiędzy budynkami muzeum istnieje „park rzeźb". W plenerze, pośród starodrzewu, stoją dzieła z brązu, których autorami są głównie europejscy artyści m.in. bracia Jean i Joël Martel oraz Ossip Zadkine. Nocą rzeźby są podświetlone.

Niektóre rzeźby z kolekcji Roeflera mają doskonały rodowód. Przed budynkiem muzeum stoi np. rzeźba Dunikowskiego, która wcześniej stała przed francuską rezydencją sławnego w świecie fryzjera Antoniego Cierplikowskiego.