W związku z epidemią przychodnie zachęcają do zdalnego kontaktu przez telefon, wideo lub czat, gdzie można skonsultować swój stan zdrowia.
Nie tylko publiczna służba zdrowia może być przeciążona w związku z atakiem koronawirusa. Także prywatne placówki mierzą się z podobnym problemem.
Warto sprawdzić: Prywatna polisa a walka z koronawirusem. Za co zapłacą?
Z opieki medycznej w prywatnych placówkach mogą korzystać zarówno pacjenci posiadający pakiet zdrowotny, jak i ci, którzy wykupili pojedynczą usługę – konsultację lekarza. Pakiety usług zaczynają się od 30 zł miesięcznie, natomiast koszt pojedynczej wizyty – od 80 zł. W związku z epidemią koronawirusa przychodnie zachęcają do zdalnego kontaktu przez telefon, wideo lub czat, gdzie można skonsultować swój stan zdrowia. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, jeśli podejrzewamy u siebie koronawirusa, to musimy bezwzględnie kierować się do stacji sanitarno-epidemiologicznej, a nie do placówki ambulatoryjnej, aby nie narażać zdrowia innych pacjentów. Prywatne przychodnie są w stałym kontakcie ze służbami sanitarnymi, wdrożyły procedury zabezpieczające przed szerzeniem się zakażenia i na bieżąco monitorują sytuację.
Telemedycyna źródłem informacji
Osoby które wykupiły pakiety zdrowotne, bez problemów mogą z nich korzystać. Ubezpieczyciele nie przewidują ograniczania świadczeń w związku z koronawirusem. Ubezpieczeni mogą liczyć zarówno na wsparcie w ocenie symptomów, jak i porady dotyczące zminimalizowania ryzyka zarażenia. Po porady nie trzeba wybierać się do placówki, informacje można uzyskać online. W przypadku podejrzenia zakażenia taki kontakt jest wskazany.
Telemedycyna obejmuje konsultacje z lekarzami i specjalistami medycznymi online przez czat, wideo lub telefon. Pacjent może tą drogą uzyskać zalecenia do dalszego postępowania, np. wskazanie do wizyty na oddziale zakaźnym, skierowanie na badania, a także receptę na potrzebne leki. Ma także dostęp online do swojego konta, a w nim do dokumentacji medycznej i zaleceń po odbytej e-konsultacji. Podczas epidemii ważne jest rzetelne źródło informacji.
Pod wpływem stresu i w związku z brakiem profesjonalnej wiedzy medycznej możemy mieć kłopot z prawidłową oceną, objawy jakiej choroby u nas występują – przyznaje Dorota Bartkowska, odpowiedzialna za ubezpieczenia zdrowotne w towarzystwie ubezpieczeń Compensa. Mówię o tym, żeby podkreślić, jak ważne w kontekście koronawirusa jest rzetelne źródło informacji. Dlatego olbrzymiego znaczenia w kontekście epidemii nabiera usługa telemedyczna w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, dzięki której możemy szybko skonsultować objawy i uzyskać fachową poradę lekarską bez wychodzenia z domu. To może w znaczący sposób minimalizować rozprzestrzenianie się choroby, ponieważ blokuje kontakt potencjalnego nosiciela wirusa z innymi ludźmi.
– Zdecydowaliśmy się na pomoc telemedyczną, żeby osoby, które podejrzewają u siebie zarażenie wirusem, nie narażały siebie ani innych, odwiedzając osobiście przychodnie – mówi Piotr Bugajski, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej w PZU. – Nasi lekarze udzielają fachowych konsultacji i w przypadku podejrzeń, że mają do czynienia z zakaźną chorobą, niezwłocznie organizują pomoc, kierując chorych do stacji sanitarno-epidemiologicznych i szpitali chorób zakaźnych.
– Ubezpieczenia zdrowotne zapewniają możliwość konsultacji prywatnej z lekarzem chorób zakaźnych, jednak osoby podejrzewające zarażenie, zamiast wizyty w przychodni powinny skorzystać z kontaktu zdalnego. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko rozprzestrzenienia wirusa – przyznaje Xenia Kruszewska, dyrektor działu ubezpieczeń zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Warto sprawdzić: Złote inwestycje w ciężkich czasach. Najprostsze metody
Telekonsultacje można wykonać za pośrednictwem telefonu, komunikatora internetowego lub czatu w przeglądarce internetowej. Rozwiązanie to pozwala szybko udzielić pomocy i porad pacjentowi. Na kontakt z lekarzem czeka się zazwyczaj maksymalnie kilka godzin. W wybranych przypadkach można też skorzystać z wizyt domowych.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Wizyty w prywatnych przychodniach odbywają się bez większych zakłóceń. Przychodnie wdrożyły wszelkie procedury bezpieczeństwa.
Pracownicy recepcji mają zalecenie, by w miarę możliwości utrzymywać od pacjenta odległość min. 1 m, często myć i dezynfekować ręce, a także regularnie dezynfekować powierzchnie dotykowe (blat, klawiatura, myszka, terminal płatniczy, oparcia krzeseł). Jeśli pacjent z infekcją dróg oddechowych zgłasza się do recepcji centrum medycznego, otrzymuje ochronną maskę chirurgiczną i jest poproszony o jej natychmiastowe założenie. W przypadku, gdy pacjent zgłaszający się z objawami infekcji poinformuje, że w ostatnich 14 dniach wrócił z Chin, Włoch lub innych regionów występowania częstych zachorowań na Covid-19 lub przebywał w bliskim kontakcie z osobą zakażoną, zostanie odizolowany, a następnie konsultowany przez lekarza. Lekarze w takich sytuacjach stosują właściwe środki ochrony osobistej oraz zachowują bezpieczną odległość od pacjenta. Jeśli pacjent nie wymaga pilnej pomocy medycznej, pozostaje w zamkniętym gabinecie do czasu przyjazdu karetki. Następnie zostaje przetransportowany do właściwego szpitala zakaźnego.
Po opuszczeniu placówki przez pacjenta zgodnie z procedurami wietrzone są pomieszczenia, myte i dezynfekowane powierzchnie (głównie dotykowe: klamki, oparcia krzeseł, barierki, uchwyty, kontakty) czy używane sprzęty medyczne oraz utylizowane są materiały jednorazowe. Postępowanie to dotyczy zarówno gabinetu, w którym był przyjmowany pacjent, jak i ciągów komunikacyjnych, którymi się przemieszczał. W Medicover działamy zgodnie z procedurami bezpieczeństwa epidemiologicznego i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. W przypadku podejrzenia u pacjenta koronawirusa jesteśmy w pełni przygotowani na jego odizolowanie oraz zapewnienie bezpiecznego transportu do szpitala zakaźnego. Nasz personel został specjalnie przeszkolony i przygotowany na takie zdarzenia, a w placówkach jest prowadzona normalna działalność – mówi dr Agnieszka Motyl, dyrektor ds. standardów medycznych Medicover.
– Oczywiście opieką obejmujemy w takiej sytuacji wszystkich naszych pacjentów – zarówno tych, którzy posiadają u nas pakiet zdrowotny, jak i tych, którzy wykupili pojedynczą usługę (konsultację lekarza). Jednocześnie zachęcamy wszystkich pacjentów, nie tylko tych z infekcjami, jak grypa czy przeziębienie, lub z podejrzeniem zakażenia koronawirusem, do zdalnego kontaktu przez Telefoniczną Poradę Medyczną lub czat – dodaje dr Agnieszka Motyl z Medicover.
Warto sprawdzić: Co walka z koronawirusem oznacza dla naszych portfeli
– Grupa LUX MED uruchomiła stosowne działania zapobiegawcze oraz wdrożyła rozwiązania organizacyjne na wypadek wykrycia infekcji u pacjenta korzystającego z opieki medycznej. Powołaliśmy specjalny zespół na bieżąco monitorujący rozwój sytuacji epidemiologicznej, regulacje i zalecenia organów państwa, jak również koordynujący działania w ramach wszystkich jednostek organizacyjnych. Nasze procedury postępowania zostały opracowane zgodnie z zaleceniami GIS i Ministerstwa Zdrowia. Wdrożyliśmy też procedury z podwyższonym poziomem zabezpieczeń antyseptycznych. Priorytetowo traktujemy zapewnienie odpowiedniej komunikacji i wiedzy o zasadach postępowania dla pacjentów i pracowników, prowadząc szeroko zakrojoną kampanię informacyjną. Uruchomiliśmy m.in. dedykowaną wyłącznie koronawirusowi infolinię, z której mogą skorzystać wszyscy mieszkańcy Polski. Korzystamy też z infrastruktury telemedycznej, która pozwala na zdalne konsultacje lekarskie. Jeśli osoba z podejrzeniem trafi do naszej placówki medycznej, to mamy przygotowane na taką ewentualność stosowne procedury postępowania. O wszystkich przypadkach informujemy zgodnie z zaleceniami sanepid – mówi dr n. o zdr. Monika Tomaszewska, pion medyczny LUX MED.
Prywatne ubezpieczenia zdrowotne
Wiek przystąpienia | Liczba lekarzy | Liczba badań | Wizyty domowe | Rezonans | Składka mies. w zł | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AXA | OCHRONA Z PLUSEM wariant podstawowy | do 69 lat | 9 | 33 | nie | nie | od 68 |
AXA | OCHRONA Z PLUSEM wariant rozszerzony | do 69 lat | 24 | 176 | tak | tak | od 130 |
Inter Ubezpieczenia | VISION wariant podstawowy | do 60 lat | 64 | 173 | tak | tak | od 125 |
Inter Ubezpieczenia | VISION wariant rozszerzony | do 60 lat | 65 | 175 | tak | tak | od 245 |
Interrisk | ANTIDOTUM PLUS wariant rozszerzony | do 65 lat | 65 | 135 | tak | tak | od 125 |
Interrisk | ANTIDOTUM PLUS wariant podstawowy | do 65 lat | 18 | 89 | nie | nie | od 65 |
Signal Iduna | DIRECT wariant podstawowy | do 60 lat | 5 | 116 | nie | nie | od 41 |
Signal Iduna | POLMED wariant podstawowy | do 60 lat | 15 | 110 | tak | nie | od 62 |
Signal Iduna | START+ wariant podstawowy | do 60 lat | 15 | 110 | tak | nie | od 99 |
TU Zdrowie | POLISA ZDROWIE wariant rozszerzony | do 70 lat | 40 | 466 | tak | tak | od 168 |
TU Zdrowie | POLISA ZDROWIE wariant podstawowy | do 70 lat | 16 | 190 | nie | nie | od 32 |
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.