W styczniu całkowity wolumen obrotu NFT sięgnął 946 milionów dolarów, co oznacza wzrost o 38 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem. Znacząco (o 42 proc. w stosunku do grudnia) wzrosła również liczba sprzedaży tokenów.
Malejące zainteresowanie tokenami cyfrowymi początkowo wiązano ze spadkiem wartości kryptowalut, dla których ubiegły rok był również wyjątkowo trudny. Od lutego 2022 roku liczba uczestników rynku NFT stale się zmniejszała, podobnie jak wartość transakcji. Według platformy analitycznej blockchain Chainalysis, od maja do lipca średnia cena sprzedaży NFT spadła aż o 92 proc., z 3894 dolarów do 293 dolarów. Na początku ubiegłego roku globalna wartość sprzedanych NFT wynosiła 12,5 mld dolarów, a w czerwcu spadła poniżej miliarda.
Czytaj więcej
Dzisiaj rynek NFT to zarówno dzieła sztuki, muzyka i przedmioty kolekcjonerskie, jak i awatary, memy czy przedmioty codziennego użytku. Niewymienialny token może sobie zrobić każdy, nawet na darmowej platformie.
Manipulacje na rynku NFT
Według raportu stworzonego przez firmę analityczną Blockchain Dune, niemal 60 proc. ubiegłorocznych transakcji tokenami NFT stanowiły transakcje typu wash trading, czyli manipulacja rynkiem, w celu stworzenia wrażenia większego niż w rzeczywistości popytu na określone zasoby cyfrowe. Skala takich transakcji wskazuje na znaczący spadek zainteresowania kupnem tokenów NFT.
Z pewnością niemały wpływ na to miał kryzys wizerunkowy, wynikający z faktu, że w promocję tokenów cyfrowych zaangażowanych było wielu celebrytów, którzy namawiali do kupowania NFT w sposób nieetyczny. Tak uznała organizacja Truth in Advertising, według której wykorzystywanie przez celebrytów swojej popularności do przekonywania ludzi do inwestycji w tokeny NFT stanowiło oszustwo. Przedstawiciele organizacji podkreślali, że część znanych osób, zaangażowanych w promocję tokenów cyfrowych, nie ujawniła swoich powiązań z firmami zajmującymi się obrotem NFT. Z reguły celebryci milczeli również na temat ryzyka inwestycyjnego związanego z produktami cyfrowymi. Wykorzystywano więc fakt, że znane twarze wzbudzają zaufanie, a większość ludzi niezbyt rozumie, czym właściwie są tokeny NFT i z czym wiąże się dokonywanie transakcji z ich udziałem.