Odszkodowanie za awarię banku? Tylko w indywidualnych przypadkach

Po awariach w systemach informatycznych i np. podwójnym księgowaniu transakcji banki mogą wypłacić poszkodowanym klientom odszkodowanie za taką sytuację. Robią to jednak w indywidualnych sytuacjach. Jak często? Tego jednak nam nie zdradziły.

Publikacja: 29.09.2021 17:26

Odszkodowanie za awarię banku? Tylko w indywidualnych przypadkach

Foto: Adobe Stock

Na początku września doszło do awarii w Credit Agricole. - Informujemy, że na rachunkach niektórych klientów pojawiły się ponowne obciążenia transakcji kartowych, wcześniej już zaksięgowanych. Oryginalny stan kont został przywrócony w nocy. Bardzo nam przykro i bardzo przepraszamy za tę niemiłą sytuację – podał bank w swoich mediach społecznościowych.

Czytaj więcej

Przelał za prąd 832 zł. Do odbiorcy trafiło 19 gr

Znikająca gotówka z konta

W internecie na ten bank wylało się morze krytyki za tę sytuację. - Bank w takiej sytuacji powinien wypłacić rekompensatę. Domyślam się, że co niektórzy musieli porobić opłaty za telefon, mieszkanie, czy też kredyt, a na koncie okazuje się debet. Bank umywa ręce. Zwróci pieniądze, ale może ktoś będzie musiał płacić odsetki za nieterminową spłatę raty itp. – zastanawiał się jeden z klientów Credit Agricole.

Inna z klientek żaliła się: - „Jestem poza Polską. Przerażona. Zablokowałam wszystkie karty oraz kartę Revoluta. Będę składać reklamację i wnioskować o zadośćuczynienie za niedogodności związane z brakiem dostępu do środków oraz brakiem jakiejkolwiek informacji od banku o awarii. To jest okazanie braku szacunku, że informacja pojawia się tylko na fanpage’u banku i to trzy godziny po rozpoczęciu awarii – pomstowała klientka banku.

Kolejna przyznała, że pieniądze na jej konto wróciły, ale to nie załatwia sprawy. - Myślę że klienci oczekują czegoś więcej niż zwrotu ich pieniędzy na konta. Proszę o informacje jak bank zrekompensuje pozostawienie (w wielu przypadkach) ludzi bez środków przez pół dnia. Z powodu zniknięcia pieniędzy miałam saldo na minusie i nie mogłam kupić nawet zwykłego biletu na metro bo miałam odmowy – skarżyła się inna osoba.

Jeszcze inna przyznała, że nie mogła opłacić ani fryzjera, kosmetyczki czy lekarza, bo po badaniu okazało się, że nie ma na koncie pieniędzy. – Parodia – dodała klientka Credit Agricole.

Czytaj więcej

Jak często banki mają przerwę techniczną

Większość chce zwrotu

Agnieszka Gorzkowicz, z biura prasowego tego banku przyznaje, że w czwartek, drugiego września z powodu błędu, na kontach i rachunkach kart kredytowych części klientów ponownie pojawiły się zaksięgowane już wcześniej transakcje.

- Rozwiązaliśmy ten błąd. Prawidłowe stany na rachunkach większości klientów przywróciliśmy jeszcze tego samego dnia. Monitorowaliśmy także sytuację i korygowaliśmy ewentualne niezgodności. Bardzo serdecznie przepraszamy naszych klientów za tę sytuację. Wyciągnęliśmy wnioski z tej sytuacji, aby uniknąć podobnego błędu w przyszłości – zapewnia Agnieszka Agnieszka Gorzkowicz.

Przyznaje, że większość reklamacji, która dotarła do banku dotyczyła samego zwrotu pieniędzy. - Wpłynęły one zaraz po tym, jak pojawił się błąd, który rozwiązaliśmy jeszcze tego samego dnia – zapewnia przedstawicielka Creidt Agricole.

Dodaje, że charakter pozostałych reklamacji jest różny, a także różne roszczenia klientów. - Do sytuacji każdego klienta podchodzimy indywidualnie i w ten sam sposób rozpatrujemy reklamację – mówi Agnieszka Gorzkowicz.

Podkreśla, że bank raz jeszcze przeprasza „ za wszystkie niemiłe sytuacje i emocje, które spotkały naszych klientów”.

Czytaj więcej

Sposoby banków na informowanie o awariach

A odszkodowania zdarzają się rzadko

Credit Agricole wcale nie jest jedynym bankiem, gdzie w ostatnim czasie miał problemy z księgowaniem transakcji klientów. W czerwcu dotknęło to klientów Santander Bank Polska. Klienci żalili się, że z rachunku np. zamiast 20 złotych znikały dwa tysiące.

- Niektóre nasze karty nie działały tak, jak byśmy tego chcieli, za co bardzo przepraszamy. Nieprawidłowe blokady już usunęliśmy – dotyczyło to mniej niż 1 proc. wczorajszych płatności. Wasz niepokój i niezadowolenie są jak najbardziej zrozumiałe i jest nam bardzo przykro. Dziękujemy za Wasze komentarze i uwagi. Wyciągnęliśmy wnioski i obiecujemy poprawę – podawał w czerwcu bank.

Czy po tej awarii – były przypadki żądań odszkodowań bądź rekompensat ze strony klientów? Jak się sprawy skończyły? - W sytuacjach awaryjnych priorytetem jest jak najszybsze przywracanie funkcjonalności usług klientom, a także komunikacja. W trakcie czerwcowej awarii, polegającej na dodatkowych obciążeniach kont niektórych naszych klientów, przeprosiliśmy za tę niedogodność i wyjaśniliśmy, co się stało i kiedy prawidłowe salda zostaną przywrócone. Dzięki takim wyjaśnieniom klienci nie składali wielu reklamacji – wiedzieli, co się stało i kiedy zostanie to naprawione – mówi Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska.

Dodaje, że klientom dotkniętym tą sytuacją zaoferowaliśmy także rekompensaty w postacie voucheru na upominek.

Z podobnymi problemami z księgowaniem transakcji borykał się też wcześniej mBank. - Skala roszczeń klientów była niewielka. W przypadku roszczeń podejmujemy zawsze indywidualne rozmowy z klientami – poinformowała nas Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego tego banku.

Pięć lat temu podobna awaria przydarzyła się w ING Banku Śląskim. Czy bank rekompensował klientom straty? - Nie będziemy odnosić się do pytań dot. awarii z 2016 roku – napisała tylko Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej