Konto bankowe dla młodych. Które banki są bardziej eko, porównanie ofert

Banki nie tylko oferują coraz szerszą paletę produktów ekologicznych, ale motywują też swoich klientów do dbania o środowisko. I same dają przykład.

Publikacja: 29.12.2021 15:53

„Wybiorę bank, który najwięcej robi z myślą o klimacie i ekologii". A który, co i jak robi?

„Wybiorę bank, który najwięcej robi z myślą o klimacie i ekologii". A który, co i jak robi?

Foto: Shutterstock

Przyjazne środowisku są wszystkie karty wirtualne dołączane do portfeli elektronicznych, ale nie tylko. Credit Agricole jako pierwszy zaczął wydawać karty Mastercard z ekotworzywa, które – jak zapewnia bank – rozkłada się nawet do 99 proc. w ciągu kilkunastu tygodni. Grzegorz Górski, dyrektor Pionu Zarządzania Produktami i Segmentami w Credit Agricole podkreśla, że decyzja o ich wydawaniu zapadła ponieważ wielu klientów wciąż traktuje karty kredytowe jako podstawowe narzędzie płatności za codzienne zakupy.

Credit Agricole jest partnerem międzynarodowego programu Plastic Odyssey, którego celem jest zmniejszenie ilości syntetyków w morzach i oceanach. W czerwcu z portu w Dunkierce wypłynął w rejs dookoła świata statek laboratorium, którego misją nie tylko jest wyławianie i przetwarzanie plastikowych śmieci, ale także promowanie w krajach Afryki, Ameryki Południowej i Azji skutecznych sposobów recyklingu odpadów.

Czytaj więcej

Jak bank zmienia konto dla młodych w „dorosły” rachunek

Santander Bank wyliczył, że w portfelach nosimy 250 ton plastiku. Ekokarty Visa Santander i Mastercard składają się w 85 proc. z plastiku z recyklingu. Karty mają pionowy design. Na awersie znajduje się tylko logo banku, rodzaj karty i organizacja płatnicza. Pozostałe dane umieszczone są na rewersie, co zwiększa bezpieczeństwo płatności i wypłat z bankomatów.

Bank Millennium przekazuje na konto WWF Polska połowę opłaty miesięcznej za kartę WWF Millennium Mastercard w pierwszym roku jej używania oraz część z każdej transakcji bezgotówkowej.

Foto: pieniadze.rp.pl

Dla miodu i powietrza

BNP Paribas od czterech lat rozbudowuje Pasiekę pod Gwiazdami. Ufundował na terenie Pasieki Edukacyjnej Fundacji Pszczoła w Pile domek do apiinhalacji, w którym odwiedzający mogą się zrelaksować i wzmacniać odporność.

Wyprodukowanie jednego kilograma miodu wymaga zebrania nektaru z 3–5 mln kwiatów. Stawianie uli na dachach oddziałów i spółek grupy bank łączy więc z sianiem kwietnych łąk, które nie tylko służą pszczołom, ale również oczyszczają powietrze. W tym roku we współpracy z Fundacją Pszczoła i firmą BeeOdiversity realizuje projekt BeeOmonitoring, który polega na lokalnym monitoringu bioróżnorodności oraz zanieczyszczenia środowiska za pomocą pszczół. Na terenach rolniczych oraz podmiejskich dwóch klientów banku zostały zamontowane poławiacze pyłku, którego analiza pozwoli zbadać stan środowiska w tej lokalizacji. Partnerzy projektu wspólnie z klientami banku prowadzić będą działania edukacyjne związane z projektem. BNP Paribas chce w ten sposób wspierać klientów z sektora rolnego, zwłaszcza lokalnych producentów żywności, w poprawie jakości ich produktów oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza.

Na „zakwiecanie" postawił też Santander Bank. Wiosną zachęcał klientów do udziału w konkursie „Zasiej EKO-zmianę", polegającym na posianiu nasion maciejki, które dostawało się od banku – w ogrodzie, na balkonie lub w innym miejscu, oznaczeniu miejsca oryginalną torebką po maciejce i zrobieniu dokumentacji fotograficznej procesu jej wzrostu od zasiania do zakwitnięcia.

Na przekór chemii

Fundacja BOŚ, jak przystało na Fundację Banku Ochrony Środowiska, zakłada we współpracy ze szkołami „Tradycyjne sady", w których są odradzane stare odmiany drzew owocowych – w 2020 r. powstało ich 120. Posadzono 700 młodych drzewek. Odnaleziono też ponad 200 odmian, z których pracownicy Polskiej Akademii Nauk mogą pobrać tzw. zrazy do szczepienia i ocalić te gatunki. To cenny projekt, bo przez pół wieku wyginęło 80 proc. starych drzew, których owoce miały niepowtarzalny smak. Ich miejsce zastąpiły odmiany przemysłowe pozwalające na zwiększoną produkcję, ale wymagające oprysków nawet 30 razy w sezonie, co szkodzi środowisku. Fundacja zapowiedziała piątą edycję projektu na początek 2022 r. Będzie poświęcona starym odmianom wiśni.

Działania proekologiczne nie zawsze muszą być na wielką skalę. Fundacja BOŚ wiosną wzięła udział w akcji #ZielonyRekord, organizowanej przez startup Dotlenieni.org i odmieniła swój taras; cztery osoby w 4 godziny posadziły ponad 85 roślin, w sześciu donicach wysiały miniłąkę a w 20 kwiaty i zioła, przy okazji rozdając przechodniom 700 pakietów nasion pachnących kwiatów, cenne źródło pożywienia dla owadów.

Citi Handlowy w ubiegłym roku zalesił 2 hektary z okazji 150-lecia Banku Handlowego w Warszawie. Akcja trwa – bank wciąż zachęca do kupowania pakietów drzew do posadzenia.

Czytaj więcej

Finanse młodych w sieci. Głównie bankowość i e-commerce

Wielkie sprzątanie

Credit Agricole nie tylko wydaje ekokarty, ale wraz z wolontariuszami przemierza setki kilometrów, zbierając śmieci. Kampanii promującej konto z ekokartą towarzyszy reklama, w której pokazywane są tony śmieci zebrane na polskich plażach w akcji Bałtycka Odyseja zorganizowanej w 2020 r. z EFL podczas sprzątania polskich plaż.

Pod okiem Dominika Dobrowolskiego, wrocławskiego ekologa i podróżnika, grupa wolontariuszy przeszła 500 km wzdłuż polskiego wybrzeża – od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej, zbierając porzucone przez ludzi i wyrzucone przez morze odpady.

W 2021 r. Bałtycką Odyseję zastąpiła Górska Odyseja. Od stycznia co miesiąc – również pod okiem Dominika Dobrowolskiego – grupa chętnych przemierzała po ok. 70 km szlakami Karpat i Sudetów. Celem akcji było sprowokowanie zmian, dzięki którym zużyte opakowania plastikowe nie będą trafiać do śmietników, ale będą zbierane w systemie kaucyjnym, dzięki czemu trafią do recyklingu. Od 2022 r. tak będzie z butelkami PET, choć bank zwraca uwagę, że pozostaje problem, co robić z innymi opakowaniami, m.in. z puszkami i szklanymi butelkami.

Ekolog chce połączyć góry i Bałtyk – teraz powędruje szlakiem Wisły. W planie jest 1200-kilometrowa wyprawa.

Nie tylko dla żubrów

Pekao utożsamiany z żubrem nie tylko wspiera instytucje zajmujące się ochroną polskich żubrów, współpracuje z Białowieskim Parkiem Narodowym, warszawskim Ogrodem Zoologicznym oraz Agencją Rozwoju i Promocji Ziemi Pszczyńskiej. Pomaga też schroniskom zwierząt. Wolontariusze wyprowadzają psy na spacery, czyszczą i remontują boksy, porządkują teren, inwentaryzują magazyny, prowadzą zbiórki darów i funduszy dla zwierząt.

ING Bank realizuje program wolontariatu Moje Środowisko, poświęcony projektom ekologicznym, który finansuje kilkadziesiąt inicjatyw ekologicznych rocznie. Nagłaśnianie takich inicjatyw daje przykład innym i może przyciągać młodych ekoklientów.

Zielona walka o – mamy nadzieję, że nie tylko nie tylko o młodego – klienta trwa w najlepsze.

Przyjazne środowisku są wszystkie karty wirtualne dołączane do portfeli elektronicznych, ale nie tylko. Credit Agricole jako pierwszy zaczął wydawać karty Mastercard z ekotworzywa, które – jak zapewnia bank – rozkłada się nawet do 99 proc. w ciągu kilkunastu tygodni. Grzegorz Górski, dyrektor Pionu Zarządzania Produktami i Segmentami w Credit Agricole podkreśla, że decyzja o ich wydawaniu zapadła ponieważ wielu klientów wciąż traktuje karty kredytowe jako podstawowe narzędzie płatności za codzienne zakupy.

Pozostało 93% artykułu
Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką