–Na stronie banku dowiedziała się, że proceder trwa od kilku miesięcy, a na stronie banku jest ostrzeżenie. Czerwonym drukiem. Wniosek – czytajcie dokładnie ostrzeżenia na stronach bankowych. I nie dajcie się tak głupio nabrać jak ja – apeluje Grażyna Bukowska.
Zorganizowane szajki za tym stoją
Gdy taki podejrzany telefon otrzymamy, najlepiej rozłączyć się i od razu powiadomić policję. Najbardziej narażeni na tego typu wyłudzenia są seniorzy.
Mł. insp. Andrzej Borowiak rzecznik wielkopolskiej policji w rozmowie z nami przyznaje, że oszustw tego typu, gdy przestępcy próbują wyłudzić dane bankowe jest ostatnio dużo.
– Gdy otrzymamy połączenie z numeru przypominającego bankowy, a dzwoniący nie jest w stanie zweryfikować się, sami zadzwońmy do banku – radzi policjant.
Sama policja w ub. tygodniu ostrzegała przed jeszcze inną metodą oszustw. Tym razem na koronawiursa.
– Przestępcy wykorzystują legendę „na koronawirusa”. Dzwonią głównie do starszych osób podając się za członka rodziny, który zachorował na Covid i jest w bardzo złym stanie. Po chwili do rozmowy wkracza rzekomy lekarz, który potwierdza tę sytuację wskazując na pilną potrzebę wdrożenia terapii ratującej życie – podaje policja.
Przyznaje też, że odbiorcy takich połączeń słyszą, o konieczności poniesienia sporych nakładów finansowych. W ten sposób przestępcy próbują wyłudzić pieniądze żerując na dobrym sercu rozmówcy i jego strachu o życie swoich najbliższych.
Andrzej Borowiak przyznaje, że za większością ataków na cudze konta stoją grupy hakerskie, często złożone z osób z innych krajów. – Nawet nie zawsze się oni znają, bo posługują pseudonimami – mówi policjant.
Przyznaje, że rozbić taką szajkę wcale nie jest łatwo, bo starają się zacierać ślady w sieci. Czasem policji udaje się wpaść na trop cyberprzestępców. Gorzej z odzyskaniem skradzionych pieniędzy, bo większość z nich już została wydana.
– To dla przestępców łatwy pieniądz, więc szybko go wydają, czasem inwestują w kryptowaluty – przyznaje policjant
Jak się chronić konto przed cyberatakiem ?
Chroń swoje hasła: Nigdy nie udostępniaj swojego loginu (NIKu) i hasła osobom trzecim, bo to są dane, które powinny być znane tylko Tobie.
Weryfikuj stronę do logowania. Zanim wpiszesz swój login (NIK) i hasło upewnij się, że jesteś na właściwej stronie logowania do bankowości internetowej.
Czytaj dokładnie: Zwróć uwagę na treść SMS-ów i powiadomień mobilnych, które od nas dostajesz
Upewnij się, co zatwierdzasz: Zweryfikuj dane transakcji zanim ją potwierdzisz. Jeśli numer rachunku, kwota, czy dane odbiorcy są niezgodne, przerwij natychmiast proces.
Zastanów się zanim klikniesz lub odpowiesz. Nie klikaj w linki i załączniki od nieznanych nadawców, którzy piszą przez e-mail lub SMS.
Źródło: Santander Bank Polska