Polacy biją rekord zakupów złota. 4 tony więcej niż w 2021

Wysoka inflacja i wojna za wschodnią granicą napędzają inwestycje w złoty kruszec, którego inwestycyjna sprzedaż może w tym roku przekroczyć 18 ton, czyli o 4 tony więcej niż w 2021 r.

Publikacja: 23.12.2022 03:00

Polacy biją rekord zakupów złota. 4 tony więcej niż w 2021

Foto: Adobe Stock

– Złoto od zawsze było traktowane jako bezpieczna przystań dla inwestorów i to się sprawdza w tych niepewnych czasach – twierdzi Jarosław Żołędowski, prezes giełdowej Mennicy Skarbowej, która jest jednym z największych w Polsce dilerów złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych. W ciągu trzech kwartałów tego roku firma sprzedała 3,5 tony złota, prawie o 30 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czytaj więcej

Złoto jedną z najgorszych inwestycji w tym roku. Nadzieja w EBC

Spółka szacuje, że w podobnym, 20–30 proc., tempie, wzrośnie w tym roku polski rynek złota inwestycyjnego, do 16–17 ton. Oznacza to ponadtrzykrotny wzrost w porównaniu z 2019 r., czyli ostatnim przed pandemią.

Sztabka w prezencie

Złote zakupy podbija najwyższa od lat inflacja, niepewność związana z wojną w Ukrainie, a także załamanie na rynku mieszkaniowym.

– Część osób, które wcześniej inwestowały na rynku nieruchomości, teraz interesują się inwestycjami w złoto, a spadek jego notowań traktują jako okazję do tańszych zakupów – mówi Michał Tekliński, dyrektor ds. rynków międzynarodowych w grupie Goldenmark. – Szacujemy, że sprzedaż złota przekroczy nawet 18 ton. pomimo że końcówka roku, która zawsze była okresem wzmożonej aktywności, teraz jest nieco poniżej oczekiwań; nie widzimy tradycyjnego złotego rajdu św. Mikołaja – twierdzi Tekliński.

Czytaj więcej

Na wysokich cenach paliw, ogrzewania i elektryczności da się nieźle zarobić

Jak zwraca uwagę Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex, chociaż w tym roku dolarowe notowania złota spadły (w przeliczeniu na złote wzrosły o ok. 8 proc.), to jeszcze większe spadki notowały giełdowe indeksy. – Widać, że złoto spisało się w roli ochrony kapitału i zabezpieczenia portfeli inwestorów – twierdzi Pawlak. Według niego wysoki popyt na złoto widać zarówno w Polsce, jak też na pozostałych 11 europejskich rynkach, na których działa Tavex. Według badań spółki złoto znalazło się na trzecim miejscu wyborów inwestycyjnych Polaków, którym udało się zaoszczędzić w I półroczu br. – Inwestorzy wciąż szukają okazji do schronienia swojego kapitału przed inflacją i nieuchronnie nadchodzącą recesją – dodaje Pawlak.

Zarówno on jak też pozostali dilerzy złota twierdzą, że jednym z powodów dynamicznego wzrostu tego rynku jest poszerzenie grupy klientów.

– W ciągu ostatnich dwóch–trzech lat złoto stało się w Polsce bardzo popularne. Wyraźnie powiększyła się grupa osób, które wybierają ten kruszec jako cel inwestycyjny – ocenia Jarosław Żołędowski, dodając, że Polacy coraz częściej kupują złote sztabki, tabliczki czy monety w prezencie. Aleksander Pawlak mówi o rosnącej z roku na popularności mniejszych produktów, w tym sztabek do 5 gram i monet 1/10 uncjowych.

Pokoleniowa lokata

Do tego wzrostu zainteresowania zakupami inwestycyjnymi czy lokacyjnymi (większość nabywców traktuje złoty kruszec jako alternatywę dla lokat) przyczynił się też rozwój oddziałów i wejście na ten rynek nowych graczy. Jednym z nich jest czołowa firma jubilerska Apart, która w grudniu zeszłego roku uruchomiła internetową platformę sprzedaży Mennica.apart.pl.

Czytaj więcej

Monety lepszą lokatą niż obrazy. Wojna i inflacja umocniły to przekonanie

Jak ocenia Michał Stawecki, dyrektor marketingu Apart i Mennica.apart.pl, od początku swojego istnienia projekt rozwija się bardzo dynamicznie. Na tyle że Mennica.apart.pl, która początkowo była wyłącznie platformą e-commerce, teraz powiększa się o sieć punktów stacjonarnych w wybranych salonach Apart. Dzisiaj to już sześć lokalizacji w kraju. – Od dłuższego czasu obserwowaliśmy ogromne zainteresowanie złotem inwestycyjnym wśród naszych klientów. Widzieliśmy, że Polacy poszukują takich produktów – zarówno w formie sztabek inwestycyjnych, jak i monet bulionowych – twierdzi Stawecki, dodając, że rośnie też zainteresowanie biżuterią ze złota oraz z kamieniami szlachetnymi. Według niego, klienci traktują biżuterię nie tylko jako piękny dodatek, ale też jako inwestycję – coś, co można przekazać z pokolenia na pokolenie, zachowując wartość przedmiotów, a często nawet licząc na jej wzrost.

Wzrost popytu na złoto widać wśród konsumentów na całym świecie – według Światowej Rady Złota, w III kwartale zakupy złota wzrosły o 28 proc. w ujęciu rocznym (sprzedaż sztabek i monet zwiększyła się aż o 36 proc.), a po trzech kwartałach były większe o 18 proc.

– Złoto od zawsze było traktowane jako bezpieczna przystań dla inwestorów i to się sprawdza w tych niepewnych czasach – twierdzi Jarosław Żołędowski, prezes giełdowej Mennicy Skarbowej, która jest jednym z największych w Polsce dilerów złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych. W ciągu trzech kwartałów tego roku firma sprzedała 3,5 tony złota, prawie o 30 proc. więcej niż rok wcześniej.

Spółka szacuje, że w podobnym, 20–30 proc., tempie, wzrośnie w tym roku polski rynek złota inwestycyjnego, do 16–17 ton. Oznacza to ponadtrzykrotny wzrost w porównaniu z 2019 r., czyli ostatnim przed pandemią.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kruszce
Złoto jest rekordowo drogie. Cena szuka nowego szczytu
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kruszce
Złoto bije rekord za rekordem. Czy może jeszcze mocniej zdrożeć?
Kruszce
Polacy coraz chętniej kupują złoto. Kiedy 10 tysięcy złotych za uncję?
Kruszce
Coraz większy popyt na królewski metal
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Kruszce
Inwestycja w złoto: długoterminowa i opakowana