Autorzy raportu przekonują, że powstanie OFE wywarło pozytywny wpływ na rozwój rynku kapitałowego w Polsce i odegrało ważną rolę w historii krajowej GPW. Wśród korzyści z ich działania wymieniają aktywne uczestnictwo w prywatyzacji spółek Skarbu Państwa i pozytywny wpływ na ceny uzyskiwane ze sprzedaży spółek. Dodają do tego istotną rolę OFE w obejmowaniu nowych emisji na GPW prowadzącą do zajęcia znaczącego udziału w kapitalizacji giełdowych spółek, a także podniesienie poziomu ładu korporacyjnego do międzynarodowych standardów w spółkach, w których otwarte fundusze inwestycyjne zostały znaczącym inwestorem.
- OFE pozostają istotnym filarem oszczędności emerytalnych Polaków choć ich obecny kształt jest niespotykany na skalę światową. Nigdzie bowiem akcje nie stanowią tak dużego odsetka portfeli przy jednoczesnym ograniczeniu możliwości inwestowania w papiery dłużne – oceniają autorzy raportu.
W raporcie przedstawiają propozycję zmian, które mogłyby poprawić pozycję, funkcjonowanie i wyniki otwartych funduszy emerytalnych. Przekonują więc, że zasadna jest zmiana podejścia do polityki inwestycyjnej OFE w taki sposób, by przywrócić jej „mieszany” charakter. - Szersza dywersyfikacja ich portfeli pozwoliłaby osiągać im lepsze i bardziej stabilne wyniki – twierdzą Analizy Online.
Czytaj więcej
Centralna Informacja Emerytalna (CIE), będzie rejestrem wszystkich produktów emerytalnych dostępnych w Polsce, zaczynając od zapisów na kontach w ZUS i KRUS, poprzez produkty drugiego filaru emerytalnego, czyli PPK, PPE oraz OFE, a kończąc na IKE oraz IKZE.
Ich zdaniem nie jest to jednak jedyne wyzwanie związane z funkcjonowaniem OFE. Nowego podejścia wymaga wiele kwestii, m. in. elastyczność składek, czy też prywatność zgromadzonych środków i ich dziedziczenie. - Praktyka rynkowa i ostatnie dyskusje prowadzone podczas określania kształtu Pracowniczych Planów Kapitałowych pokazują, że obszary te są niezwykle istotne dla uczestników programów emerytalnych. Zmiany w tych aspektach mogłyby dopasować produkt do indywidualnych preferencji członków i podnieść poziom ich satysfakcji – czytamy w raporcie.