Wystarczy mieć twarz, żeby zalogować się do konta

Bankowość biometryczna. Dzięki badaniu kształtu twarzy urządzenie może rozpoznać daną osobę i nadać jej dostęp do konta, produktów i usług.
Bankowość biometryczna. Dzięki badaniu kształtu twarzy urządzenie może rozpoznać daną osobę i nadać jej dostęp do konta, produktów i usług.
Adobe Stock

Banki coraz chętniej sięgają po rozwiązania biometryczne.

Już nie tylko logowania odciskiem palca, czy autoryzacja klienta głosem, ale też np. założenie konta dzięki selfie i zdjęcia z dowodu osobistego, czy weryfikacja na podstawie jej niepowtarzalnych cech fizycznych lub behawioralnych – po takie rozwiązania sięgają banki. I zdradzają, że częściej będą sięgać do biometrii. Sprawdzamy czym jest bankowość biometryczna i czy sprawdza się biometria w bankowości.

– Technologia biometryczna umożliwia identyfikowanie klienta po  cechach fizycznych, które są dla każdego z nas unikalne. Dzięki badaniu np. układu naczyń krwionośnych dłoni, analizie głosu, czy kształtu twarzy urządzenie może rozpoznać daną osobę i nadać jej dostęp do konta, produktów i usług. Obecnie udostępniamy możliwość logowania się do naszej aplikacji mobilnej za pomocą odcisku palca lub z wykorzystaniem skanu twarzy na wybranych urządzeniach – mówi Michał Tkaczuk, z biura prasowego PKO BP.

Flagowy projektem tego banku jest przygotowanie pierwszego w Polsce stanowiska bankowego, które będzie wykorzystywać technologię biometryczną.

– W 2018 roku zakończyliśmy etap badań, który przeprowadziliśmy w naszych oddziałach. Wzięło w nich udział aż 10 tys. klientów. W 2019 roku będziemy prowadzić dalsze testy stanowiska biometrycznego z udziałem klientów – łącznie na 30 stanowiskach, w pięciu miastach – zdradza bankowiec.

Czytaj także: Banki dbają tylko o nowych klientów. 2019 coś zmieni?

Tłumaczy, że celem tego projektu jest opracowanie  innowacyjnej technologii, która bezpiecznie i skutecznie zweryfikuje daną osobę na podstawie jej niepowtarzalnych cech fizycznych czy behawioralnych. Dzięki temu, klient zyska dostęp do pełnej oferty usług bankowych bez potrzeby użycia haseł czy kodów. System rozpozna go automatycznie: po podpisie składanym specjalnym długopisem, głosie, kształcie twarzy lub po układzie naczyń krwionośnych dłoni.

– Wykorzystanie danych biometrycznych w bankowości wprowadzi nową jakość w podejściu do bezpieczeństwa, szybkości autoryzacji oraz kosztów obsługi klienta. Zastosowana technologia jest bezpieczna i odporna na fałszerstwa gdyż danych biometrycznych nie da się skopiować i wykorzystać przez osoby trzecie – zapewnia Michał Tkaczuk

W 2019 roku PKO BP przeprowadzi również testy długopisu biometrycznego. Rejestruje on wiele parametrów pisma, a także sam proces składania podpisu.

– Będzie on elementem stanowiska biometrycznego w banku, ale docelowo również umożliwi podpisywanie dokumentów bankowych bez konieczności odwiedzania placówki – zdradza bankowiec. Dodaje, że urządzenie opracowali naukowcy z Katedry Systemów Multimedialnych Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Długopis zawiera czujniki sprawdzające wiele parametrów podczas składania podpisu. Może współpracować z dowolnym tabletem. Dynamiczna analiza podczas składania podpisu pozwala natychmiast zweryfikować jego autentyczność.

Bankowość biometryczna: kciukiem czy głosem potwierdzasz tożsamość

Po biometrię banki sięgają od dawna. W Santander Banku (wcześniej BZW WBK) Od października 2017 roku wykorzystywana jest wideoweryfikacja, czyli weryfikacja tożsamości klienta w trakcie rozmowy z doradcą przez wideo.

– Mechanizm ten wykorzystuje metody biometryczne. To innowacyjny sposób rozpoznawania tożsamości, który polega na automatycznym potwierdzaniu autentyczności danych z dowodu osobistego i porównaniu wizerunku z dokumentu z rzeczywistym wyglądem klienta za pomocą kamery komputera – tłumaczy Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku.

Zdradza, że poprzez wideoweryfikację można założyć: Konto Jakie Chcę, Konto Firmowe Godne Polecenia, konto walutowe.   W tym banku biometria głosowa dostępna od 2015 roku.

– To rodzaj osobistej weryfikacji oparty na unikalności algorytmu głosu. Wystarczy zadzwonić na 1 9999 i po standardowej weryfikacji skorzystać z propozycji pozostawienia próbki głosu. Wzorzec głosu zostanie zapamiętany, dzięki czemu przy następnym połączeniu z infolinią identyfikacja będzie uproszczona, co pozwala zaoszczędzić czas, jest wygodne, proste i bezpieczne. Dzięki biometrii głosowej czas weryfikacji tożsamości jest krótszy o 40 proc. – mówi Ewa Krawczyk. Zdradza, że bank cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Na razie jeszcze nie wiadomo, czy i jakie zostaną wprowadzone w2019 roku.

ING Bank Śląski dwa lata temu wprowadził możliwość logowania do bankowości mobilnej za pomocą identyfikatora biometrycznego. Jest ona dostępna na urządzeniach z systemami iOS oraz Android. Identyfikator biometryczny jest generowany dla jednej, określonej cechy biometrycznej – dla odcisku palca lub indywidualnych cech twarzy –mówi Miłosz Gromski, z biura prasowego banku.

biometria w bankowości
W tym roku Credit Agricole wprowadził możliwość logowania się do aplikacji mobilnej poprzez „odcisk palca”. Fot 123RF

Biometria w bankowości: szukają nowych rozwiązań

W tym roku Credit Agricole wprowadził możliwość logowania się do aplikacji mobilnej poprzez „odcisk palca”, a użytkownicy smartfonów z rodziny iPhone X poprzez tzw. FaceID.

Także bank Millennium oferuje możliwość logowania do aplikacji mobilnej za pomocą odcisku palca (Touch ID) i  rozpoznawania twarzy (Face ID) oraz opcję zatwierdzania odciskiem palca transakcji internetowych realizowanych kartą zabezpieczonych 3D Secure.

– Nasza aplikacja mobilna jako jedna z pierwszych w Polsce (w 2015 roku) wprowadziła możliwość logowania za pomocą odcisku palca. Z biometrycznego dostępu mogą korzystać użytkownicy telefonów zaopatrzonych w czytniki linii papilarnych. Nasza aplikacja wspiera trzy modele autoryzacji odciskiem palca: Touch ID (system operacyjny iOS), Android Fingerprint ID oraz Samsung Pass (system operacyjny Android). Klienci mogą oczywiście korzystać  również z tradycyjnego sposobu logowania kodem PIN – tłumaczą przedstawiciele banku.

W 2017 roku bank Millennium udostępnił możliwość potwierdzenia odciskiem palca płatności 3D Secure z wykorzystaniem dodatkowego zabezpieczenia, co było jednym z pierwszych takich rozwiązań na rynku. 3D Secure to usługa wykorzystywana w płatnościach kartami płatniczymi w internecie, realizowana przy użyciu dodatkowego zabezpieczenia. Poza tym klienci Banku Millennium korzystający z telefonów iPhone X mogą logować się do aplikacji mobilnej za pomocą FaceID.

Bank analizuje także możliwości, które dają wideoweryfikacja, rozpoznawanie głosowe, czy też OCR (Optical Character Recognition) dokumentów.

Także w Alior Banku klienci mogą za pośrednictwem biometrii logować się do aplikacji mobilnych i autoryzować wybrane transakcje.

– Od momentu udostępnienia nowej aplikacji dla urządzeń z systemem iOS mogli logować się do aplikacji przy pomocy odcisku palca (TouchID). Kiedy na rynku pojawiły się urządzenia z FaceID, również ta metoda logowania stała się dostępna – tłumaczy Klaudia Klimkowska, z biura prasowego Alior.

Czytaj także: Sposoby banków na informowanie o awariach

Zdradza, że kilka tygodni temu ten bank udostępnił możliwość logowania biometrycznego na urządzeniach z systemem Android, a wraz z nim – autoryzacji wybranych operacji.

– Ta ostatnia możliwość pojawiła się również w aplikacji dla iPhone. Nasi klienci mogą w ten sposób zlecać m.in. przelewy, doładowania telefonów, spłaty kart i płatności BLIK – wylicz Klaudia Klimkowska.

Dodaje, że w roku 2019 Alior Bank planuje dalszy rozwój swoich systemów bankowości internetowej i mobilnej. Analizuje również możliwości dalszego wykorzystania biometrii.

– O wszelkich nowościach informujemy na bieżąco m. in. poprzez aktualności na stronie i komunikaty w social mediach – mówi przedstawicielka banku.

Bank Pekao SA był pierwszym bankiem, który w praktyce zastosował biometrię w bankowości. Już w 2008 roku klienci korporacyjni otrzymali możliwość logowania i potwierdzania transakcji za pomocą odcisku palca. W 2017 roku bank umożliwił biometryczną autoryzację transakcji w kwocie do 200 zł w aplikacji mobilnej PeoPay. A w pierwszym kwartale 2019 roku Bank Pekao S. A. planuje wdrożenie usługi dla nowych klientów umożliwiającej założenie konta bez konieczności wizyty w oddziale – tylko za pośrednictwem selfie, na bazie biometrii twarzy i zdjęć dowodu osobistego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kiedy dojdzie przelew? Oto godziny księgowania przelewów

Zdarza się, że w oczekiwaniu na pieniądze liczy się każda godzina. Sprawdziliśmy godziny księgowania ...

Najlepsze lokaty na 12 miesięcy [maj 2018]

W przypadku lokat zakładanych na rok i dłużej, trudno o atrakcyjne oprocentowanie. W zestawieniu ...

Tak banki pomagają niepełnosprawnym w obsłudze konta

Osoby niedowidzące czy niedosłyszące nie są pozbawione zdalnego kontaktu z bankami, które powoli wciąż ...