Nie zawsze udaje się otworzyć rachunek w internecie

Zdarza się, że systemy bankowe nie przeprowadzą pozytywnej weryfikacji przyszłego klienta. Nie pozostaje mu wówczas nic innego jak dokończyć procedurę w oddziale.

Publikacja: 29.02.2020 10:39

Nie zawsze udaje się otworzyć rachunek w internecie

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Nasza czytelniczka pani Anna próbowała założyć konto w sieci w Banku Pekao SA. – Podczas robienia selfie okazało się, że weryfikacja nie jest możliwa, a dalszą procedurę z zakładaniem rachunku muszę wykonać w oddziale. Dlaczego? – pyta kobieta.

Biuro Komunikacji Korporacyjnej Pekao SA odpowiedziało nam, że klient, otwierając zdalnie rachunek, przechodzi kilkustopniowy proces weryfikacji tożsamości.

– Wynika to z rekomendacji wydanych przez KNF oraz ustawy AML (przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – red). Jeżeli któryś z elementów weryfikacji nie przebiegł pomyślnie, wniosek klienta może być kontynuowany w oddziale banku – przyznaje bank.

Nie chce ujawnić konkretnych powodów odmów otwarcia zdalnie rachunku. – Określają wewnętrzne procedury banku – poinformował nas Pekao SA.

Jakie mogą być powody braku weryfikacji przyszłego klienta, który chce założyć rachunek przez internet? Czy często zdarzają się takie sytuacje?

– Powody odrzucenia wniosku klienta, który chce założyć konto, mogą być różne, zależy to od sytuacji. Mogą wiązać się z kwestiami technicznymi, bezpieczeństwa, wymaganiami regulacyjnymi itd. W przypadku odrzucenia wniosku, by poznać przyczynę klient powinien skontaktować się z bankiem – mówi Klaudia Klimkowska z Alior Banku.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Zdaniem Marcina Daty, dyrektor ds. rozwoju daily banking i produktów oszczędnościowych w Credit Agricole, może być stwierdzenie nieważności lub nieautentyczności dowodu osobistego.

– Klient nie założy też konta, jeśli jego dokument został wcześniej zastrzeżony. W takiej sytuacji może pomóc tylko wizyta w placówce – warunkiem jest jednak posiadanie aktualnego polskiego paszportu – tłumaczy dyr. Data.

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska zapewnia, że tego typu sytuacji nie zdarzają się zbyt często. – Wśród takich odrzuceń największą cześć stanowi niezgodność danych we wnioski z danymi z dokumentu czy bazy CEDiG w przypadku działalności. Wtedy należy je poprawić. Niewielka część to sytuacje, w których klient ma nieważny dokument tożsamości – wylicza Ewa Krawczyk.

Także Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że powody odrzucenia wniosku mogą być różne.

– Są to głównie niezgodności danych osobowych oświadczonych przez klienta czy nieaktualny dokument tożsamości. Zdarza się również, że osoba chcąca otworzyć konto przez stronę WWW banku jest już naszym klientem, w takich przypadkach zapraszamy klienta do oddziału lub zachęcamy do założenia konta w jego bankowości internetowej – mówi Magdalena Ostrowska. Jak poinformowało nas biuro prasowe BOŚ Banku, odrzucenie wniosku o założenie konta może wynikać z: braku ważnego dokumentu tożsamości, a w przypadku nowego klienta BOŚ – z braku kompletu danych wymaganych w karcie informacyjnej klienta.

– Możemy zwrócić się do osoby występującej o otwarcie rachunku o udzielenie dodatkowych informacji lub przedłożenie dodatkowych dokumentów – tłumaczy BOŚ Bank.

W BOŚ przypadki odrzucenia wniosków zdarzają się rzadko – Dbamy o to, by proces ich składania był jak najbardziej „przyjazny” klientowi. W przypadku odrzucenia wniosku prosimy o kontakt z infolinią BOŚ lub najbliższym oddziałem banku – radzi BOŚ.

Jak zauważa Emilia Kasperczak z mBanku, zazwyczaj powodem odrzucenia wniosku są źle wpisane dane, np. Kuba a nie Jakub lub literówka w nazwisku.

– Wtedy klient dostaje od nas informację, że nie możemy otworzyć konta z powodu negatywnej weryfikacji danych w bazach państwowych (RDO). W takiej sytuacji prosimy o kontakt z konsultantem infolinii lub doradcą w dowolnej placówce – dodaje Emilia Kasperczak.

Warto sprawdzić: Co się musi stać, żeby bank przyszedł obsłużyć nas w domu

Iwona Radomska z PKO BP zapewnia, że także ich bank pomaga klientowi w trakcie wypełniania wniosku, stosując w formularzu internetowym algorytmy kontrolne, które w razie błędów uruchamiają komunikaty informujące o rodzaju błędu popełnionego przy wypełnianiu wniosku.

– Warto jednak pamiętać o tym, że na etapie wypełniania wniosku na stronie internetowej dane podlegają weryfikacji podstawowej. W dalszej fazie analizy mogą zostać ujawnione błędy i nieścisłości, które wymagają doprecyzowania – opowiada Iwona Radomska.

Dodaje, że w takich sytuacjach pracownik banku kontaktuje się z klientem telefonicznie i weryfikuje dane, a jeśli nie udaje się dodzwonić do klienta, wniosek jest anulowany. – Klient, któremu nie udało się założyć konta w internecie, może skorzystać serwisu telefonicznego PKO Banku Polskiego lub udać się do jego placówki – sugeruje przedstawicielka banku.

Nasza czytelniczka pani Anna próbowała założyć konto w sieci w Banku Pekao SA. – Podczas robienia selfie okazało się, że weryfikacja nie jest możliwa, a dalszą procedurę z zakładaniem rachunku muszę wykonać w oddziale. Dlaczego? – pyta kobieta.

Biuro Komunikacji Korporacyjnej Pekao SA odpowiedziało nam, że klient, otwierając zdalnie rachunek, przechodzi kilkustopniowy proces weryfikacji tożsamości.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze