Sam pilnuj opłat, unikniesz stresu

Po wznowieniu karty kredytowej- usługodawcy, którzy ściągali z niej roczny abonament, mogą mieć problem z dalszym pobieraniem pieniędzy, bo zmieniło się kilka danych plastiku.

Publikacja: 03.07.2020 14:55

Sam pilnuj opłat, unikniesz stresu

Foto: Adobe Stock

– Dlatego po wznowieniu karty należy jej dane odnowić w serwisie sprzedawcy u którego zarejestrowaliśmy płatność cykliczną. Zwykle te serwisy same przypominają klientowi, że dodana karta wkrótce straci ważność i proszą o aktualizację danych – przypomina Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Zapomniana opłata

Jeśli tego nie zrobimy, możemy narazić się na stres. I to całkiem olbrzymi. Taka sytuacja spotkała na początku czerwca panią Elżbietę. W maju otrzymała wznowioną kartę kredytową ze swojego banku.

Warto sprawdzić: Co zrobić, żeby 7-letni syn nie okradł nas nieświadomie

Schowała ją do szuflady, bo z plastiku korzysta tylko podczas zagranicznych wakacji. W czerwcu kobieta otrzymała SMS z banku. – Twoja transakcja nie mogła zostać zrealizowana z powodu nieaktywnej karty. Zaloguj się, by aktywować kartę – przeczytała czytelniczka w wiadomości.

W pierwszej chwili przeżyła szok. – Jaka transakcja? Jaka karta nieaktywna?- tysiące myśli biegło pani Elżbiecie po głowie.

Zadzwoniła do banku. Pracownicy infolinii powiedziała o co chodzi. Po sprawdzeniu przez bank okazało się, że ktoś z jej karty kredytowej próbował zapłacić w MK Cafe ponad 250 złotych.

– To nie byłam ja. Nie płacę tą kartą w Polsce. Przypuszczam, że jakiś oszust chciał wykorzystać moją nieaktywną już od dwóch tygodni kartę, dlatego mu się nie udało. Ale skąd ją znał? Jak mógł skorzystać, skoro nie miał jej fizycznie, czy znał PIN? – mnoży pytania czytelniczka. Zastrzegła kartę.

Po kilku dniach okazało się, że żadnej próby oszustwa na jej karcie kredytowej nie było. – Mąż dwa lata temu zakupił usługę w firmie internetowej, gdzie raz do roku opłaca się abonament. A w tym roku dostawcy nie udało się ściągnąć należności, a bank na mój wniosek zablokował kartę. Gdyby mój mąż pamiętał o opłacie, a na infolinii nie pomylili nazwy firmy, to nie naraziłby mnie na olbrzymi stres. Ja o mało zawału nie dostałam – mówi pani Elżbieta.

Klient musi pamiętać o aktualizacji

Jak informują banki, każda wznawiana karta czy to debetowa czy kredytowa najczęściej ma ten sam numer, ale zmienia się data ważności i kod CVV  ( trzycyfrowy kod, weryfikujący zgodność danych osoby, która jej używa z jej prawowitym posiadaczem).

– Klient otrzymuje kartę z nowym numerem np. po jej zastrzeżeniu, w wyniku utraty lub kradzieży karty lub jej danych- zauważa Grzegorz Culepa, z PKO BP.

A Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska podaje jeszcze jedną sytuację, gdy zmienia się sam numer karty.- Wyjątek stanowią przypadki, kiedy przy wznowieniu dajemy klientowi inną kartę, bo dotychczasowa została wycofana z oferty) – wtedy numer karty się zmienia – tłumaczy

Grzegorz Culepa, podkreśla, że posiadacz karty chcąc kontynuować realizację cyklicznej płatności po zmianie jej numeru powinien zaktualizować jej dane  w serwisie sprzedawcy. – Zwykle w przypadku niemożności zrealizowania płatności cyklicznej sprzedawca informuje o tym klienta mailem, w którym podaje link do strony serwisu, na której można dokonać aktualizacji danych karty – dodaje Grzegorz Culepa.

Tak więc, to na kliencie banku ciąży obowiązek powiadomienia firmy, w której opłaca z karty abonament o zmianach.

Warto sprawdzić: Zastrzeżenie dowodu w banku odcina od pieniędzy?

Kinga Wojciechowska-Rulka, z mBanku, mówi, że klient podając dane karty podpisał de facto umowę z takim dostawcą i jeśli dane się zmieniły, powinien poinformować sklep czy serwis internetowy.

Biuro prasowe Alior Banku informuje, że bank nie ma możliwości, by ingerować w formę płatności określoną przez klienta w umowie zawartą z usługodawcą.

Mirella Gmur z ING Banku Śląskiego, przyznaje że bank nie obserwuje znacznej liczby reklamacji klientów związanych z brakiem aktualizacji danych karty u zewnętrznych dostawców usług.

System sam zmieni dane

Także, jak przyznaje Klaudia Klimkowska, z Pekao SA nie zdarza się to często, aby firmy, w których klienci opłacają abonamenty próbowały ściągnąć opłatę z nieaktywnych kart.

Więc jeśli posiadacz karty, chciałby zapobiec pobraniu takiej opłaty, powinien usunąć dane karty z metod płatności w miejscu, gdzie ma abonament. Oczywiście z nieważnej lub zastrzeżonej karty opłata nie będzie pobrana.

– Obecnie pracujemy nad rozwiązaniem, umożliwiającym automatyczną aktualną  aktualizację danych kartowych przy płatnościach powtarzalnych – zdradza Klaudia Klimkowska.

Niektóre banki mają takie rozwiązania już wdrożone. Jak zauważa Tomasz Kołodziejski odpowiedzialny za rozwój technologii kartowych w Santander Bank Polska, w niektórych przypadkach klient nie musi powiadamiać dostawy usług o zmianie danych karty, gdyż bank potrafi tego typu zmiany obsłużyć poprzez wysłanie odpowiedniej informacji do systemów VISY i MasterCcarda, które z kolei dzielą się nią z podmiotami pobierającymi opłaty za subskrypcję z użyciem kart wydanych w tych systemach.

– Możliwa jest więc podmiana daty ważności karty w subskrypcji, jej usunięcie lub zastąpienie inną kartą, jeżeli oczywiście wiemy, że ta druga została wydana klientowi w zastępstwie starej, co nie zawsze jest oczywiste- tłumaczy bankowiec.

Podkreśla, że korzystanie z tego rozwiązania nie jest obowiązkowe, a ponadto informacja o konkretnej karcie jest przesyłana tylko w odpowiedzi na zapytanie ze strony usługodawcy.

– Dlatego najpewniejszym rozwiązaniem dla klienta jest samodzielne usunięcie starej karty przez jej posiadacza oraz podanie nowej. Daje to pewność, że subskrypcja będzie nadal poprawnie opłacana – tłumaczy Tomasz Kołodziejski.

Warto sprawdzić: Odrzucają płatności. Technologia nie nadąża za przepisami

Inaczej w telefonie

Justyna Gortatowska, starszy Specjalista ds. Zarządzania Portfelem Klientów w Credit Agricole mówi, że inną sytuacją jest ta, kiedy w aplikacjach w telefonie, jako formę płatności, klient podaje dane karty kredytowej.

– Wtedy, po utracie ważności, płatność nie będzie realizowana. Trzeba zaktualizować dane- tłumaczy Justyna Gortatowska.

– Dlatego po wznowieniu karty należy jej dane odnowić w serwisie sprzedawcy u którego zarejestrowaliśmy płatność cykliczną. Zwykle te serwisy same przypominają klientowi, że dodana karta wkrótce straci ważność i proszą o aktualizację danych – przypomina Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Zapomniana opłata

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze