Odrzucają płatności. Technologia nie nadąża za przepisami

Zamiast żądać PIN przy szóstej transakcji zbliżeniowej, bywa, że jest ona odrzucana. Dlaczego? Okazuje się, że terminal płatniczy nie był przygotowany na zmianę przepisów.

Publikacja: 08.01.2020 19:15

Odrzucają płatności. Technologia nie nadąża za przepisami

Foto: Adobe Stock

Od ponad trzech miesięcy obowiązuje w Polsce unijna dyrektywa PSD2 dotycząca m.in. silnego uwierzytelniania. Wprowadziła ona m.in. limity związane z płatnościami kartą bez użycia PIN: limit ilościowy i wartościowy.

Warto sprawdzić: Problemy z płatnością zbliżeniową. Powody mogą być różne

Bank mógł wybrać jeden z nich. Jeśli zdecydował się na limit ilościowy, nieco częściej trzeba wpisywać PIN. Wcześniej jedynie transakcje powyżej 50 zł wymagały potwierdzania kodem, a od 14 września pięć pierwszych transakcji do 50 zł będzie bez PIN, natomiast szósta będzie wymagała jego wpisania.

Tyle że zdarzają się sytuacje odrzucenia tej transakcji. – Przy szóstej próbie płatności dostaję informację, że transakcja jest anulowana. Dlaczego? – pyta jeden z klientów Pekao SA.

I mnoży pytania: Czy ma to związek z terminalami płatniczymi, które były jednak wyprodukowane wcześniej, niż weszły w Polsce w życie unijne przepisy?

Anna Markowska z biura prasowego banku Pekao SA przyznaje, że takie odrzucanie transakcji wynika z konieczności wdrożenia wymogów unijnej dyrektywy PSD2.

– W zakresie obsługi transakcji kartowych bank zobowiązany jest do dostosowania się do stosowania silnego uwierzytelniania (art. 32i UUP) dla transakcji przeprowadzanych przez klientów banku u odbiorców z Europejskiego Obszaru Gospodarczego – tłumaczy przedstawicielka Pekao SA.

Dodaje, że od 14 września dla płatności zbliżeniowych bank stosuje licznik transakcji ustawiony, zgodnie z wymaganiami dyrektywy PDS2/RTS, na liczbę 5, czyli co szósta transakcja wymaga wprowadzenia kodu PIN, a licznik transakcji resetuje się po każdej transakcji z użyciem PIN.

– Już teraz w dużej części naszych terminali w przypadku konieczności silnego uwierzytelnienia pojawia się komunikat sugerujący konieczność wprowadzenia karty lub numeru PIN, a docelowo tak będzie we wszystkich – zapewnia Anna Markowska.

Warto sprawdzić: Zmiany w bankach to okazja dla oszustów. KNF ostrzega

W innych bankach twierdzą, że nie słyszeli o takich problemach. Grzegorz Culepa z biura prasowego PKO BP mówi, że każdy z banków na bieżąco monitoruje transakcje swoich klientów – tak samo jest w przypadku transakcji mobilnych – i stara się jak najlepiej dopasować parametry wpływające na wygodę użytkowania płatności mobilnych, ale mając na względzie również bezpieczeństwo środków zgromadzonych na rachunku klienta.

– Jeśli pojawiają się jakieś skargi czy sugestie ze strony klientów, to są one zawsze na bieżąco analizowane i wyjaśniane – zapewnia przedstawiciel PKO BP.

Kinga Wojciechowska- -Rulka z mBanku mówi, że do nich nie dotarły informacje o odrzucaniu co szóstej transakcji. – Nie mamy żadnych tego typu ograniczeń systemowych – zapewnia. Także bank Credit Agricole nie odnotował takich zgłoszeń.

Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10