Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przestrzega przed próbami wyłudzenia poufnych informacji w związku z wejściem przepisów dotyczących dostawców usług płatniczych (w tym banków, SKOK-ów, instytucji płatniczych). Niesie ono szereg zmian dotyczące m.in. logowania i ma podwyższyć poziom zabezpieczeń stosowanych przy świadczeniu usług płatniczych za pośrednictwem kanałów elektronicznych (bankowość internetowa, płatności kartami płatniczymi, płatności internetowe).
Warto sprawdzić: Duże zmiany dla posiadaczy kont: opłaty, zakupy, przelewy
Może się jednak okazać, że zmiany staną się okazją dla oszustów. Tym bardziej, że tzw. podmioty trzecie dzięki PSD2 uzyskają – pod warunkiem zgody klienta – dostęp do informacji o jego rachunku. UKNF zwraca uwagę, że może dochodzić do prób wyłudzenia poufnych informacji, w tym poprzez przeprowadzanie ataków phishingowych, a w konsekwencji do kradzieży tożsamości lub kradzieży środków finansowych. Dlatego nadzorca zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz apeluje do klientów instytucji finansowych o postępowanie zgodne z ustalonymi przez te instytucje standardami w zakresie komunikacji.
W podobnym tonie wypowiadali się niedawno na naszych łamach eksperci bankowi. – Wszelkie te zmiany i nowości oznaczają większe ryzyko, że oszuści mogą wykorzystać dezorientację klientów do wyłudzenia ich haseł, danych osobowych itp. Już dziś, gdy nie ma zmian w zasadach logowania i transakcji, pojawiają się wyłudzenia za pomocą socjotechniki. Ważne, aby banki sprawnie wprowadziły zmiany i uświadomiły klientów w zakresie nowych zasad – mówiła Joanna Erdman, dyrektor ds. projektów strategicznych w mBanku.
Warto sprawdzić: Vishing, smishing, phishing – nie daj się oszukać w sieci