– Jeśli klient ze względów zdrowotnych nie jest w stanie przybyć do placówki banku, aby upoważnić do konta inną osobę, przedstawiciel banku może odwiedzić go w domu i umożliwić mu udzielenie pełnomocnictwa do rachunku – wyjaśnia Joanna Fatek z biura prasowego PKO BP.
Wizyta pracownika banku w domu klienta czy w szpitalu wykracza jednak poza standardową obsługę i nie zawsze jest możliwa. W PKO BP zależy to od wielkości czy organizacji oddziału. W zasadzie każdy bank podchodzi do takiej sprawy indywidualnie. Takich informacji udzielono nam np. w Pekao i Credit Agricole
– Na miejscu muszą być obecni właściciel konta i pełnomocnik. Miejsce oraz forma złożenia dyspozycji nie mają wpływu na zakres czy sposób korzystania z pełnomocnictwa – podkreśla Katarzyna Münnich.
Magdalena Wrona dodaje, że poza bankiem pełnomocnictwo może być ustanowione w formie aktu notarialnego lub zwykłego pisma, ale z podpisem klienta poświadczonym notarialnie (notariusz może przybyć do szpitala czy domu). W sytuacjach wyjątkowych akceptowane jest pisemne pełnomocnictwo, na którym podpis posiadacza konta został poświadczony przez osoby sprawujące funkcje administracyjne w danej placówce, np. dyrektora lub ordynatora szpitala, dyrektora lub naczelnika zakładu karnego, kapitana statku. Podpis na dokumencie musi być zgodny ze wzorem podpisu złożonym w banku. Tak przygotowany dokument pełnomocnik zanosi do oddziału banku lub wysyła go pocztą.
Właściciel konta sam decyduje, jakie uprawnienia będzie miał pełnomocnik. W PKO BP, zgodnie z regulaminem rachunków bankowych i kart debetowych dla klientów indywidualnych, można ustanowić pełnomocnictwo jednorazowe do wykonania określonej operacji lub pełnomocnictwo rodzajowe, które upoważnia do przeprowadzania operacji określonego rodzaju (np. przelewy do określonej wysokości; zakres musi być zawsze dokładnie sprecyzowany). Istnieje też pełnomocnictwo pełne (ogólne), które daje niemalże takie same uprawnienia, jakie ma posiadacz rachunku. Upoważniona osoba nie może jednak udzielać dalszych pełnomocnictw, zawierać umów o kredyt odnawialny, wnioskować o wydanie nowej karty, składać dyspozycji na wypadek śmierci, wypowiedzieć umowy lub jej zmienić.
W Pekao pełnomocnikowi nie wolno wypowiedzieć umowy rachunku, jeśli towarzyszą jej umowy o inne powiązane z kontem produkty (np. pożyczka w Eurokoncie, lokaty), Niedozwolone jest też składanie dyspozycji dotyczących zmiany adresu (i innych danych personalnych) posiadacza rachunku. Pełnomocnik nie może zmienić trybu dostarczania wyciągów, chyba że dostał w tej sprawie dodatkowe pisemne upoważnienie od posiadacza konta. Nie otrzyma też historii rachunku; wyjątkiem są informacje o transakcjach, które sam zlecił.