Za utworzenie PPK w firmie jest odpowiedzialny pracodawca i to głównie na niego czekają nowe obowiązki, wiążące się z wprowadzeniem PPK
To pracodawcy odpowiadają za wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzać pracowniczymi planami kapitałowymi oraz za zawarcie z nią umowy o prowadzenie PPK w imieniu swoich pracowników. Dlatego ważne jest odpowiednie przygotowanie pracodawcy i zrozumienie wszystkich wymogów.
Co istotne, od obowiązku założenia PPK zwolnione są firmy prowadzące PPE ze składką nie niższą niż 3,5 proc. , do którego przystąpiło przynajmniej 25% zatrudnionych pracowników.
Wybór instytucji i podpisanie umów
Wyboru dostawcy PPK dokonuje pracodawca. W całym procesie analizuje on oferty różnych dostawców i musi skonsultować tę kwestię ze związkami zawodowymi lub reprezentacją pracowników. W przypadku braku porozumienia, na 30 dni przed ostatecznym terminem podpisania umowy o zarządzanie z instytucją finansową, pracodawca ma prawo wybrać daną instytucję samodzielnie. Wśród -podmiotów dopuszczonych do oferowania PPK są:
• Powszechne Towarzystwa Emerytalne
• Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych
• Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie
• Pracownicze Towarzystwa Emerytalne.
Przy wyborze operatora PPK warto wziąć pod uwagę jego pozycję na rynku, doświadczenie oraz wyniki, jakie uzyskuje w inwestowaniu długoterminowym i oszczędzaniu z przeznaczeniem na przyszłą emeryturę. Oferty wszystkich firm obsługujących PPK można znaleźć na portalu mojeppk.pl