Jest za drogo. Polacy rezygnują z wyjazdów urlopowych

Pod wpływem rosnących cen Polacy zmieniają wakacyjne plany. Ich modyfikacji dokonało 57 proc., a aż jedna piąta nie planuje w tym roku wyjazdu urlopowego.

Publikacja: 12.07.2022 14:22

Jest za drogo. Polacy rezygnują z wyjazdów urlopowych

Foto: Adobe Stock

W Polsce narastają obawy przed dalszym wzrostem cen artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku: paliwa, żywności, energii elektrycznej i gazu. Zaniepokojenie podwyżkami wyraża: od 60 proc. (gaz) do 81. proc. (paliwa) respondentów, których firma GfK przepytała w ramach badania „Current Consumer Mood”. Wyższe koszty utrzymania i niepewność sytuacji na rynku spowodowały również zmiany w wakacyjnych planach Polaków – ich modyfikacji dokonało 57 proc., przy czym aż jedna piąta nie planuje w tym roku wyjazdu urlopowego.

Czytaj więcej

Inflacja zniechęca do wakacji. Jak zaplanować urlop i nie wydać fortuny

W Polsce stale i znacząco rosną ceny towarów i usług, zwłaszcza w szczególnie wrażliwych sektorach jakimi są: paliwa, żywność, energia elektryczna i gaz. To oznacza znaczny wzrost kosztów codziennego utrzymania. Niepokój związany z coraz wyższymi rachunkami wyraża znakomita większość konsumentów: w odniesieniu do wzrostu ceny paliwa jest to 81 proc. respondentów badania GfK, żywność - 75 proc., energii elektrycznej - 69 proc., a w przypadku gazu takie obawy posiada 60. proc. Zdaniem ekspertów GfK Polacy bardzo niepokoją się możliwością kontynuacji podwyżek na rynku, także w przyszłym roku.

– Prawie wszyscy respondenci spodziewają dalszego, wysokiego tempa wzrostu cen. Odsetek osób przekonanych o nieuchronności tego procesu wynosi aż 95 proc. Przy czym 83 proc. uważa, że w kolejnych miesiącach ceny będą rosły szybciej lub co najmniej w podobnym tempie jak wiosną tego roku – wskazuje Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor działu Consumer Insight & Marketing Effectiveness w GfK.

Stale podnoszone ceny podstawowych artykułów oraz niepokój związany z przewidywanymi dalszymi podwyżkami mocno przełożyły się na tegoroczne wakacje. Wywarły tak silną presję, że 57 proc. Polaków zmieniło swoje plany dotyczące urlopów. W tej grupie na wypoczynek w kraju zdecydowało się 15 proc.. Jednak aż 21 proc. w ogóle zrezygnowało z jakiegokolwiek wyjazdu.

– Decyzje o rezygnacji z urlopu lub spędzeniu go blisko domu wynikają przede wszystkim z rekordowej inflacji i cen usług turystycznych, paliwa, czy żywności. Jednak to nie wszystko. Obserwujemy także obawy przed lataniem wynikające z wojny w Ukrainie oraz z problemami z płynnością w zakresie obsługi ruchu lotniczego w Europie. Z pewnością będą to wakacje inne niż wszystkie i wiele sektorów bardzo mocno odczuje powszechnie wdrażaną strategie zaciskania pasa – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.

Czytaj więcej

Jak dobrze jeść i nie splajtować na wakacjach
Budżet Rodzinny
Koszt budowy domu nie wzrośnie drastycznie w 2025 r.
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Budżet Rodzinny
Kredyty hipoteczne powodem kłótni w związkach. Sprzecza się aż 43 proc. par
Budżet Rodzinny
Europejski Barometr Ubóstwa. Jak wypadła Polska?
Budżet Rodzinny
Polacy zadłużają się na potęgę. Za co trafiamy do rejestru długów?
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Budżet Rodzinny
Wakacje kredytowe 2024: radzimy, jak korzystać i unikać pułapek
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego