Według najnowszych badań ZPF i SGH, Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) spadł do poziomu 87,1 pkt. w III kwartale 2022 r. do poziomu 94,6 pkt. Wartość BOZ pozostaje w obszarach pesymistycznych, poniżej 100 punktów i jest w trendzie spadkowym.
Wartość Barometru Obsługi Zobowiązań (BOZ ) zmniejszyła się o 7,5 pkt. w porównaniu do 94,6 pkt. w poprzednim kwartale. Jego wartość jest mniejsza niż przed rokiem i niż przed pandemią, pozostaje w trendzie spadkowym i jest zbliżona do pandemicznego dołka. Barometr dotyczy wszelkich zobowiązań, czyli również np. cyklicznych płatność związanych z usługami. Rosnące ceny energii, gazu, czynszów powodują stopniowe powstawanie problemów z wywiązywaniem się z drobnych regularnych płatności.
Czytaj więcej
Ceny energii na giełdach osiągają astronomiczne poziomy. Wszystko wskazuje na to, że zima będzie bardzo trudna. Warto się do niej odpowiednio przygotować.
W przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują respondenci, którzy obsługują je bezproblemowo – takich gospodarstw domowych jest obecnie 65,2 proc. Przed kwartałem było to 68,3 proc., a przed rokiem ok. 70,3 proc.. Na początku 2019 roku bezproblemową obsługę zobowiązań deklarowało blisko 80 proc. respondentów, a w czasie kryzysu pandemicznego tylko 66 proc.. Grupa respondentów deklarujących obecnie małe problemy wynosi ok. 27 proc. (wobec 25,2 proc. poprzednio), z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują duże problemy, stanowią obecnie 7,8 proc. (6,5 proc. poprzednio i 6,3 proc. przed rokiem). W tym 2,6 proc. respondentów deklaruje opóźnienia w obsłudze zobowiązań o ponad 6 miesięcy. Jakość obsługi bieżących zobowiązań w aktualnym badaniu pogorszyła się i jest na niskim poziomie.
Czytaj więcej
Potrzebne są drobne wyrzeczenia, czasem warto zainwestować, bo koszty zwrócą się szybko. Często wystarczy nieduża zmiana.