Mieszkańcy podwarszawskiego Pruszkowa na lokalnym forum ostrzegają się przed bankomatem stojącym przy ul. Wojska Polskiego. „Wciąga karty. Tak stało się z moją oraz żony. Obie były ważne. Dzień wcześniej tak kartę straciła emerytka" – ostrzegał jeden z mieszkańców.

Czytaj więcej

Wysadzili bankomat, pieniędzy nie ukradli. Banki inwestują w zabezpiecznia

Co może być przyczyną takiej sytuacji? – Najczęstszą przyczyną zatrzymania karty jest żądanie zatrzymania przez jej wydawcę bądź nieodebranie karty przez klienta. Przyczyną może być również awaria czytnika, ale to sporadyczne zdarzenia – mówi Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium.

W przypadku zatrzymania karty klienta Banku Millennium w bankomacie obsługiwanym przez pracowników banku jest możliwość jej odzyskania. – W przypadku klienta spoza banku, zatrzymane karty są niszczone, a klient powinien zastrzec kartę i wnioskować o nową – radzi dyr. Karpińska.

Angelika Szpręgiel z biura prasowego Euronet Polska wylicza powody niezwrócenia karty: – Utrata ważności karty, zgłoszenie jej jako zagubionej lub skradzionej, błąd odczytu danych w przypadku jej fizycznego uszkodzenia przed umieszczeniem w czytniku, cofnięcie karty do czytnika w wyniku nieodebrania jej przez klienta w czasie 30 sekund oraz awaria bankomatu.

Dodaje, że w przypadku zatrzymania karty przez bankomat lub wpłatobankomat należy zgłosić ten fakt do Działu Obsługi Klienta Euronet, pod numerem telefonu 801 324 024 oraz +48 22 519 77 71 lub mailowo na adres: bokeft@euronetworldwide.pl.

Iwona Radomska z biura prasowego PKO BP uważa, że przypadki zatrzymania karty przez bankomat, kiedy nie ma ku temu podstaw formalnych – np. została ona oznaczona jako skradziona lub zablokowana – zdarzają się sporadycznie. – Wynikają z uszkodzenia czytnika kart lub samej karty lub nieodebrania jej w wyznaczonym czasie przez klienta – podaje Iwona Radomska.

Jej zdaniem uszkodzenia czytnika mogą wynikać z różnych przyczyn np. błędy klientów typu siłowe wkładanie kart, wkładanie kart zabrudzonych, zdeformowanych lub popękanych do czytnika, wkładanie tam przedmiotów, które nie są kartami, a także celowe wandalizmy i uszkodzenia bankomatów.

– Karty zatrzymane w sieci naszych bankomatów nie są wydawane klientom. W takiej sytuacji klienci powinni skontaktować się z bankiem wydawcą karty, aby zastrzec ją i zamówić nową. Można to zrobić, dzwoniąc na infolinię, w serwisie internetowym iPKO, aplikacji mobilnej IKO lub w oddziale banku – mówi Iwona Radomska.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

Czytaj więcej

Pieniądze są na koncie, bankomat ich nie wypłaca. Powody

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, radzi, by po zatrzymaniu przez bankomat karty klient zgłosił się do swojego banku z wnioskiem o wydanie duplikatu, bo karty zatrzymane przez bankomat są niszczone. – Zatrzymania kart zdarzają się sporadycznie i mogą wynikać z błędu technicznego, który może pojawić się podczas działania każdego urządzenia – mówi Paweł Jurek.

Również Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska ocenia, że takie sytuacje zdarzają się rzadko, a ich przyczyny najczęściej są dwie: awaria bankomatu albo włożenie uszkodzonej karty. – W takiej sytuacji klient powinien skontaktować się ze swoim bankiem, zastrzec kartę i wyrobić nową – radzi Ewa Krawczyk.