Zakupy online najczęściej opłacane są kartą. W wielu krajach mieszkańcy za swój ostatni zakup online najczęściej płacili kartą: w Hiszpanii (59 proc.), Wielkiej Brytanii (55 proc.), Meksyku (52 proc.), Irlandii (49 proc.) i Portugalii (42 proc.). Choć nie jest to jedyna preferowana metoda. Portfele cyfrowe również są popularne przy płatnościach online – głównie wśród Niemców (54 proc.), ale często korzystają z nich także Hiszpanie (31 proc.), Portugalczycy (29 proc.) i Irlandczycy (25 proc.). W Polsce karty (16 proc.) i portfele cyfrowe (6 proc.) wybierane są rzadziej ze względu na częste stosowanie kodów generowanych za pomocą aplikacji (32 proc.) lub szybkich przelewów (16 proc.). Niektóre kraje mają bardziej tradycyjne podejście do zakupów online i płacą gotówką przy odbiorze (m.in. Bułgarzy – 25 proc. i Słoweńcy – 16 proc.) lub przelewem bankowym (np. Meksykanie – 25 proc., Portugalczycy – 20 proc. i Czesi – 14 proc.).
Zakupy offline (w tradycyjnych sklepach i punktach usługowych) częściej opłacane są na świecie kartą plastikową lub w telefonie (łącznie 47 proc. wskazań vs 43 proc. dla gotówki). Płatność gotówką ma szczególnie niską pozycję w Polsce (29 proc.), Wielkiej Brytanii (31 proc.) i Irlandii (34 proc.). Podczas ostatnich płatności offline (w tradycyjnym sklepie lub punkcie usługowym) najczęściej wybierano kartę (57 proc.) – czy to tradycyjną (37 proc.), czy też zapisaną na telefonie, zegarku lub na innym urządzeniu mobilnym (10 proc.). W niektórych krajach utrzymuje się jeszcze popularność gotówki, przede wszystkim w Meksyku (59 proc.), Niemczech (54 proc.), Bułgarii (53 proc.) i na Węgrzech (51 proc.). Inne narody wyróżniają się znacznie rzadszym korzystaniem z gotówki, zwłaszcza Polacy (29 proc.), mieszkańcy Wielkiej Brytanii (31 proc.) i Irlandczycy (34 proc.). Płatności zbliżeniowe telefonem, zegarkiem lub innym urządzeniem są najbardziej popularne w Wielkiej Brytanii (23 proc.).
Ponad połowa badanych preferuje elektroniczne metody płatności
55 proc. badanych preferuje elektroniczne metody płatności (kartą, tele-fonem, zegarkiem lub innym urządzeniem) vs 37 proc. dla płatności gotówką podczas zakupów offline (8 proc. wskazań „nie wiem”). Większość mieszkańców badanych krajów skupia się na płatnościach elektronicznych i preferuje te metody bardziej niż gotówkę. Najsilniejsza preferencja płatności elektronicznych zaobserwowana została w: Wielkiej Brytanii (71 proc. dla płatności elektronicznych, 22 proc. dla gotów-ki), Irlandii (63 proc. dla płatności elektronicznych, 31 proc. dla gotówki), Polsce (62 proc. dla płatności elektronicznych, 26 proc. dla gotówki), Słowacji (62 proc. dla płatności elektronicznych, 31 proc. dla gotówki) i Czechach (61 proc. dla płatności elektronicznych, 30 proc. dla gotówki).
Preferencja dla płatności gotówkowych utrzymała się jeszcze jedynie w Meksyku (44 proc. dla płatności elektronicznych, 50 proc. dla gotówki) i Bułgarii (38 proc. dla płatności elektronicznych, 54 proc. dla gotówki) oraz, w nieco mniejszej skali, w Niemczech (47 proc. dla płatności elek-tronicznych, 45 proc. dla gotówki).
Problemy z płatnością kartą to rzadkość,
Najrzadziej problemy z płatnościami kartą występują w Polsce – co-dziennie lub prawie codziennie tylko u 4 proc. badanych. Podobnie na Węgrzech, w Chorwacji, Słowenii – również 4 proc., w Wielkiej Brytanii 5 proc., a w Irlandii 6 proc. Niestety w niektórych krajach dostęp do płatności kartą nie zawsze jest możliwy. Problemy z płatnościami za pomocą tego nośnika są najczę-ściej spotykane w Meksyku (91 proc. badanych je napotkało), ale także w Rumunii (87 proc.) i Bułgarii (80 proc.).
Najczęstszą przyczyną trudności z płatnościami kartą jest przede wszystkim niedostępność terminala w miejscu zakupu – to główny problem przede wszystkim w Meksyku, Czechach, Słowacji, Bułgarii i Słowenii. Drugim powodem jest awaria terminala – te najczęściej występują w Rumunii, na Węgrzech, w Chorwacji i Portugalii. W Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii częściej niż w innych krajach zdarza się, że sprzedawcy wymagają osiągnięcia minimalnej kwoty przed akceptacją płatności kartą, co jest niezgodnie z zasadami organizacji płatniczych.