– Przekonujemy klientów, by decydowali się na formę elektroniczną, ale wciąż duża grup osób nie chce tego robić – przyznają pracownicy PKO BP.
Od połowy grudnia zmieniają się niektóre regulacje w tym banku w związku z znowelizowaną ustawa o usługach płatniczych m.in. skrócony zostanie czas rozpatrywania reklamacji, czy zmiana zasad pokrywania kosztów przelewu zagranicznego do krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego. PKO BP już w październiku informowało o tym klientów. – Do części została skierowana tradycyjna korespondencja, w tym na płycie CD – mówi Karolina Tomczak, z zespołu prasowego. Takie listy dostały osoby, które nie zgodziły się na elektroniczne otrzymywanie powiadomień. Choć wiele osób nie ma już szuflad napędu CD w swoich komputerach to bank wybrał płytę jako nośnik trwały. Dlaczego? – Jest najtańszy – przyznają bankowcy.
Także Alicja Purwin, ekspert w Wydziale Kart Płatniczych Banku Millennium tłumaczy, że banki mają obowiązek dostarczać klientowi informacje o zmianach regulaminów i cenników na tzw. trwałym nośniku, czyli jak zapisano w ustawie o usługach płatniczych na nośniku „umożliwiającym użytkownikowi przechowywanie adresowanych do niego informacji w sposób umożliwiający dostęp do nich przez okres odpowiedni do celów sporządzenia tych informacji i pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci”. – Rzeczywiście w ostatnim czasie część banków zdecydowała się na wysłanie wiadomości o zmianach w regulacjach na płycie CD (płyta spełnia kryteria trwałego nośnika). Odpowiednikiem płyty CD może być pendrive, w wersji bardzo tradycyjnej korespondencja „papierowa” albo (przy spełnieniu określonych warunków) bankowość elektroniczna – tłumaczy Alicja Purwin.
Czytaj także: Darmowe konto nie przyciąga klientów
Zdradza, że Millennium wprowadziło szereg zmian w serwisie bankowości internetowej Millenet, dzięki którym spełnia on obecnie kryteria trwałego nośnika, co pozwoliło na zachowanie wygodnej i ekologicznej formy kontaktu z klientami. -Do klientów, którzy nie korzystają z bankowości elektronicznej, przesłaliśmy informacje pocztą, w formie papierowej – dodaje ekspertka z Banku Millennium.
PKO BP do ponad pięciu mln osób (co stanowi ponad połowę klientów korzystających z produktów PKO Banku Polskiego) wysłał nowe regulaminy produktowe w formie cyfrowej. – Pod względem skali, jest to największe w Europie zastosowanie technologii blockchain w bankowości – zdradza Karolina Tomczak. Dodaje, że rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, przy współpracy z dostawcami technologicznymi. Po stronie banku, kluczowa była współpraca z polsko-brytyjską firmą Coinfirm, podjęta w ramach platformy rozwoju innowacji i nowoczesnych technologii „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Jak mówili przedstawiciele KIR „to było pierwsze produkcyjne wdrożenie blockchain w sektorze bankowym w Polsce”.