Darmowe konto nie przyciąga klientów

Shutterstock

Banki notują stosunkowo małe zainteresowanie rachunkiem podstawowym.

Od kilku po kilkaset rachunków podstawowych otworzyły banki w ciągu pierwszego miesiąca proponowania takiego konta klientom.

– Niski poziom zainteresowania produktem skłania do opinii, że nowe konto przyciąga tylko część osób nieubankowionych – uważa Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Czytaj także: W końcu są darmowe konta. Otwierają, bo muszą

Rachunki podstawowe większość banków wprowadziła do swojej oferty dopiero 8 sierpnia tego roku gdy zgodnie z przepisami za ich brak zaczęły grozić im wysokie kary. Zgodnie z przepisami banki i SKOK-i musiały zaoferować klientom darmowe konto z bezpłatną kartą wraz z minimum pięcioma darmowymi przelewami i pięcioma bezpłatnymi wypłatami z obcych bankomatów miesięcznie. I jakimi zainteresowaniem rachunki podstawowe się cieszą? Czy przez miesiąc dużo osób skorzystało z tej oferty? Tak jak przewidywali eksperci niewiele.

W PKO BP klienci otworzyli 362 podstawowe rachunki płatnicze (PRP). Częściej po taką ofertę sięgały kobiety (54 proc.)

– Mieszkańcy dużych aglomeracji (pow. 500 tys. mieszkańców) stanowią 20 proc. – mówi Grzegorz Culepa. W Santander Bank(wcześniej BZ WBK) utworzono 523 takie rachunki, w Pekao SA takie konta założyło 118 klientów ,z czego 56 proc. to kobiety, a trzy proc. to obcokrajowcy. W innych bankach nie jest lepiej. Credit Agricole chwali się 49takimi rachunkami, mBank – kilkunastoma, a Raiffeisen Polbank – zaledwie trzema.

Rachunki podstawowe większość banków wprowadziła do swojej oferty dopiero 8 sierpnia tego roku, gdy zgodnie z przepisami za ich brak zaczęły grozić im wysokie kary. Fot. Adobe Stock

ING Bank Śląskich w ogóle nie chce ujawnić liczby takich klientów.-Nie dzielimy się danymi o sprzedaży i użytkowaniu poszczególnych typów rachunków, ale możemy powiedzieć, że zainteresowanie nie jest duże – przyznaje jedynie Miłosz Gromski, z biura prasowego banku. Rachunki podstawowe są przeznaczone dla osób, które nie miały innych kont (poza walutowymi), a także nie mają zobowiązań kredytowych. Miały skłonić osoby nieubankowione do korzystania z usług bankowych. Jak podawał na początku roku NBP w swoim raporcie „Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego luty 2017″, wciąż 17 proc. naszych rodaków nie ma konta osobistego. Dlaczego ta oferta nie kusi takich osób? Zdaniem Grzegorza Culepy z PKO BP analiza opracowań rynkowych dotyczących osób nieposiadających kont prowadzi do wniosku, że cena nie jest najważniejszym czynnikiem decydującym o założeniu rachunku.

– Osoby nie posiadające konta jako powód tego stanu podają najczęściej brak potrzeby i zbyt niskie dochody. Należy pamiętać, że obecnie jak i na przestrzeni ostatnich lat część banków oferuje darmowe konta bankowe. Odsetek nieubankowionych Polaków pozostaje największy wśród dwóch grup klientów. Pierwsza to  najstarsi,  którzy nigdy go nie posiadali i nadal nie odczuwają potrzeby założenia  rachunku bankowego. Druga to najmłodsi. Oni jednak w większości zostaną klientami banków w naturalny sposób – po wejściu na rynek pracy – uważa przedstawiciel PKO BP. Jego zdaniem można oczekiwać, że osoby które założą rachunki podstawowe z czasem – w wyniku uświadomienia sobie korzyści z posiadania konta oraz nowych potrzeb a także  pod wpływem dynamiki zmian w sektorze bankowym zamienią podstawowy rachunek płatniczy na standardowe konto osobiste i zaczną korzystać np. z PKO Konta za Zero.

Także przedstawiciele Pekao SA uważają, że zadaniem podstawowego rachunku płatniczego jest poniesienie poziomu ubankowienia na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

– W swojej ofercie mamy atrakcyjne Konto Przekorzystne, oferujące znacznie szersze możliwości niż Rachunek Podstawowy. Jest ono bezpłatne po spełnieniu warunku minimalnego wpływu na konto w wysokości 500 złotych, oraz przynajmniej jednej transakcji bezgotówkowej kartą debetową Banku Pekao S.A. lub aplikacją mobilną PeoPay, dlatego zainteresowanie kontem podstawowym, nie jest znaczące – twierdzą przedstawiciele banku.

Marcin Data, dyrektor ds. Rozwoju Daily Banking i Produktów Oszczędnościowych w banku Credit Agricole mówi, że jej bank tak jak przewidywał nie obserwuje znaczącego zainteresowania tym produktem. – W przypadku polskich banków oferta konta darmowego, zazwyczaj po spełnieniu przez klienta wskazanych przez bank warunków, ale najczęściej bardzo prostych do osiągnięcia dla osób aktywnie korzystających z konta, nie jest taką nowością – podnosi.

Agnieszka Gorzkowicz zauważa, że ubankowienie Polaków szacuje się na ponad 80 proc. i od lat ten poziom utrzymuje się na podobnym poziomie. – Pozwala to sądzić, że są inne powody, dla których Polacy nie decydują się mieć konta w banku, nawet wprowadzonego w sierpniu rachunku podstawowego – dodaje dyr. Data.

Także Przemysław Dukiel, kierujący wydziałem rachunków bieżących w Banku Millennium przyznaje, że zgodnie z przewidywaniami Podstawowy Rachunek Płatniczy nie cieszy się dużą popularnością wśród klientów. – Dotychczas otworzyliśmy zaledwie kilka takich rachunków co jest dla nas potwierdzeniem, że klienci są zainteresowani przede wszystkim naszym flagowym Kontem 360°, oferującym funkcjonalności bez ograniczeń oraz dodatkowe benefity – tłumaczy Przemysław Dukiel.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Na wakacjach wystarczy smartfon. Co potrafią bankowe apki?

Bankowe aplikacje mobilne są coraz bogatsze. Przez telefon można zarządzać swoimi finansami. Najbardziej rozbudowane ...

Ranking lokat bankowych na na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące.

Gdzie szukać najlepszych lokat na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące

Bieżące zestawienie najlepiej oprocentowanych depozytów zakładanych na okres od 1 miesiąca do 2 lat ...

Zakupy zrób online, bo słono zapłacisz za kartę

Tylko w wyjątkowych sytuacjach banki mogą zrezygnować z pobrania wyższych opłat za kartę płatniczą ...