Smartfonem przelejesz mniej. Większość banków z limitami

Nie w każdym banku da się zrobić z telefonu przelew na dowolną kwotę. W większości obowiązują ustalone limity, a klient może je najwyżej zmniejszyć.

Publikacja: 10.03.2019 17:49

Smartfonem przelejesz mniej. Większość banków z limitami

Foto: Adobe Stock

Większość banków stosuje limity w przypadku wykonywania przelewów za pomocą bankowości mobilnej. Jak tłumaczą, podyktowane jest to dbaniem o bezpieczeństwo klientów.

Czasem podwyższają progi

– Przy ustalaniu limitów kierujemy się przede wszystkim zapewnieniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa przy jednoczesnym spełnianiu potrzeb naszych klientów w zakresie realizacji przelewów – mówi Miłosz Gromski, z ING Banku Śląskiego.

W nim limit dla przelewów w aplikacji mobilnej wynosi 20 tys. zł dziennie. W ING Banku Śląskim klient ma też możliwość ustalenia indywidualnego pułapu transakcji wykonywanych w bankowości mobilnej, ale ten jednak nie może być wyższy niż ustawiony przez bank.

W aplikacji mobilnej IKO są cztery ustawienia limitów transakcji. Pierwszy domyślny, który ustawia się automatycznie po instalacji aplikacji. Kolejny to komfortowy – dla aktywnych użytkowników, którzy wykonują dużo transakcji i potrzebują wyższych limitów. Trzeci – zawsze z kodem PIN – wszystkie transakcje, bez względu na kwotę, są autoryzowane kodem PIN w aplikacji, a czwarty – użytkownika, w którym posiadacz konta stosuje dowolne ustawienia, ale w ramach ogólnego pułapu.

Limity transakcji mobilnych można zmieniać w serwisie internetowym iPKO, z zastrzeżeniem, że ogólny limit dzienny w aplikacji mobilnej dla przelewów zwykłych nie przekracza 10 tys. zł, dla poleceń przelewu na numer telefonu nie przekracza 3 tys. zł, a dla transakcji w terminalu płatniczym, przy wypłacie z bankomatu oraz płatnościach internetowych nie przekracza 20 tys. zł – wylicza Karolina Tomczak, z biura prasowego banku.

Zdradza, że limit domyślny w aplikacji mobilnej IKO został zmieniony 15 stycznia. Wcześniej maksymalna dzienna kwota była ustawiona domyślnie dla każdego typu transakcji na 1 tys. zł. Teraz wynosi 3 tys. zł.

W najbliższym czasie bank nie planuje kolejnych zmian w tym zakresie.

Warto sprawdzić: Smartfon zamiast portfela

W aplikacji bankowości mobilnej PeoPay Pekao SA widoczne limity transakcyjne na zbliżeniowe płatności bezgotówkowe to maks. 10 tys. zł.

– Klient może samodzielnie zmieniać limity z poziomu aplikacji – zapewnia biuro prasowe banku.

Z kolei w przypadku przelewów zlecanych przez aplikację PeoPay klient sam decyduje o wysokości limitów dziennych i miesięcznych, a zarządzanie limitem jest możliwe w serwisie Pekao24 poprzez kontakt z oddziałem lub infolinią.

– Wprowadzone limity mają zapewnić przede wszystkim bezpieczeństwo zgromadzonych środków na rachunkach klienta, co w żaden sposób nie ogranicza go przed dostępem do swoich pieniędzy. Jeśli ma on potrzebę zlecenia przelewu większej kwoty, niż ma ustawiony limit, może dokonać zmian ustawienia Pekao24 – wchodząc w menu Ustawienia dostępne w nagłówku strony głównej – tłumaczy biuro prasowe banku.

Pułap na poziomie 10 tys. zł

W Credit Agricole przelewy realizowane za pośrednictwem serwisu mobilnego podlegają kilku limitom. Przede wszystkim odgórnemu, którego wartość domyślna ustanawiana jest na poziomie 10 tys. zł. – Oznacza to, że w serwisie mobilnym nie można zrealizować płatności powyżej 10 tys. zł – tłumaczy Michał Czurabski, manedżer zespołu rozwoju bankowości mobilnej w banku Credit Agricole.

Zdradza, że pułap ten istnieje od momentu wdrożenia aplikacji CA24 Mobile, tj. od 29 kwietnia 2016 roku. Od tamtego czasu bank nie zmieniał go. – Jego wysokość jest kompromisem pomiędzy wygodą korzystania z aplikacji mobilnej, a zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa realizacji transakcji – wyjaśnia Michał Czurabski.

Zdradza, że poza wspomnianym wyżej limitem, klient samodzielnie może zdefiniować granice wysokości transakcji dla konkretnego kanału (mobilnego, internetowego, telefonicznego) np. dla pojedynczej płatności kartą kredytową, płatności z rachunku złotowego czy walutowego oraz limity dzienne dla nich.

– Wartości tych limitów są ustalane przez klienta, natomiast w zależności od pakietu konta bank sugeruje również limity domyślne, gdzie najwyższa wartość limitu dziennego nie przekracza 10 tys. zł – tłumaczy przedstawiciel Credit Agricole.

Zmiana tych pułapów (pojedynczy, dzienny) jest możliwa w każdym z serwisów, jednakże z zastosowaniem konkretnych zasad, w szczególności: braku możliwości podniesienia limitu dla kanału, w którym realizowana jest zmiana, odpowiednich poziomach uwierzytelnienia klienta przed wykonaniem operacji.

Jak tłumaczy Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium, limity transakcyjne w bankowości mobilnej (również internetowej) są jednym z elementów polityki bezpieczeństwa kanałów elektronicznych i obowiązują klientów od momentu udostępnienia tych kanałów.

W bankowości mobilnej obowiązuje tzw. limit mobilny, czyli dzienny limit transakcji. Jego maksymalna wysokość to 10 tys. zł. Obejmuje on przelewy krajowe (w tym natychmiastowe), przelewy BLIK na telefon, do ZUS/US, doładowanie telefonu, płatności za bilety i parkingi oraz płatności za ubezpieczenie pojazdu. Klient może go zmienić online w serwisie bankowości internetowej Millenet.

Mniej dla nowych

W Alior Banku kwotowy i dzienny limit transakcji w bankowości mobilnej dla nowych klientów to 5 tys. zł. Dziennie może on dokonać w sumie 100 transakcji na taką łączną kwotę (czyli maks. te 5 tys. zł).

Dla pozostałych klientów indywidualnych dzienna maksymalna granica przelewów to 100 tys. zł, a maksymalna kwota transakcji nie może przekroczyć limitu dziennego. W ciągu dnia ta grupa klientów może przeprowadzić do 100 operacji.

– U nas można ustawić limity dzienne na liczbę przelewów, łączną kwotę przelewów, a także maksymalną kwotę przelewu – wyjaśnia Kaja Krassowska-Suchan, menedżer ds. bankowości elektronicznej Alior Banku. Dodaje, że funkcjonalność limitów istnieje od momentu udostępnienia systemu bankowości internetowej.

Niedawno Alior Bank zmienił sposób ich działania. – Zamiast limitów miesięcznych wprowadziliśmy dzienne. Wynika to z oczekiwań klientów, a jednocześnie zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa – tłumaczy Kaja Krassowska-Suchan. Dodaje, że limity mogą być zmienione przez klienta za pośrednictwem bankowości internetowej. Limity zostały zagwarantowane, aby zapewnić bezpieczeństwo środków naszych klientów.

W Citi Handlowym dziennie limity w bankowości mobilnej są takie same jak w CitibankOnline. I tak dla klientów Citigold wynoszą one 400 tys. zł, a dla pozostałych klientów banku 200 tys. zł, a w przypadku przelewu Express Elixir limit w zależności od konta wynosi 30–50 tys. zł. W tym banku nie ma progu wysokości jednej operacji. Takie pułapy wprowadzono rok temu, w lutym 2018 roku. – Bank podniósł limity zgodnie z potrzebami klientów, i w najbliższym czasie nie zamierzamy tego zmieniać – tłumaczy Zuzanna Przepiórkiewicz, z biura prasowego Citi Handlowego. Przypomina, że klient może sam zmienić swoje limity w Citibanku Online, po zalogowaniu w zakładce Usługi i profil – Mój profil – Limity przelewów.

Większość banków stosuje limity w przypadku wykonywania przelewów za pomocą bankowości mobilnej. Jak tłumaczą, podyktowane jest to dbaniem o bezpieczeństwo klientów.

Czasem podwyższają progi

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił