Bankowcy zapewniają, że nawet wysyłane dokumenty są bezpieczne. – A dzięki skanowi dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczą.
Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów
Skanowanie dowodu – kopia idzie on-line
Jeden z klientów ING Banku Śląskiego został poproszony o przesłanie skanu dowodu osobistego. – Przecież to nie jest bezpieczne? Co, jeśli ktoś to przechwyci? Czy bank zdaje sobie sprawę jakie katastrofalne mogą być skutki? – pyta klient. I dalej: – Przecież jak zakładałem konto czy przy wypłacie gotówki okazuję dokument, więc dlaczego mam się narażać? Bank odpowiedział mu, że prosi o skan dowodu na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. – O dokument prosimy Cię zgodnie z obowiązującym prawem – tłumaczy.
Bankowcy radzą klientowi, by dostarczył dokument przez bankowość internetową – w Moim ING lub osobiście w oddziale. – Wcześniej prosiliśmy jedynie o okazanie, a teraz o skan – tłumaczy bank. Klient jednak nie ma pewności czy wysłanie przez internet dokumenty jest bezpieczne i czy na pewno nie trafi on w niepowołane ręce?
– Dokumenty są bezpieczne. Przechowujemy je w formie elektronicznej w systemie informatycznym banku– zapewnia bank. Ewa Szerszeń z biura prasowego ING Banku Śląskiego tłumaczy, że dla bezpieczeństwa klientów bank skanuje ważny dokument tożsamości: podczas wizyty w oddziale banku klient okazuje dokument tożsamości pracownikowi, który wykonuje skan tego dokumentu.
– Nie jest kserowany, wykonujemy tylko skan, który od razu trafia do zabezpieczonego systemu bankowego lub prosimy o przesłanie dokumentu tożsamości w bezpieczny sposób w Moim ING (wysyłając zdjęcie w Moim ING: zakładka Wiadomości -> Napisz Wiadomość). Dzięki skanowi dokumentu tożsamości dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczy Ewa Szerszeń.
Warto sprawdzić: Aktualizacja dokumentów w bankowości online
Czy inne banki też żądają od klientów przesyłania przez internet skanu dowodu osobistego? Tak się może zdarzyć.
– Prosimy o skan dokumentu przy zawieraniu umowy przez internet oraz w przypadku aktualizacji danych w dowodzie – tłumaczy Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole. Podkreśla, że dokumenty są wysyłane przez formularze na stronach www banku, które są systemowo zabezpieczone i bezpieczne. Jeśli, klient odmawia przesłania skanu dokumentu, to w przypadku kredytów bank nie zawrze umowy przez internet, trzeba go złożyć wniosek w inny sposób. – A w przypadku aktualizacji danych klient musi wówczas dostarczyć dokument do placówki – wyjaśnia Przemysław Przybylski.
Skanowanie dowodu osobistego przez bank
Wiele banków nie żąda przesyłana skanu dokumentu. Robią to sami w oddziale.
Unikalna oferta
Tylko 5,90 zł/miesiąc
– Na żadnym etapie obsługi nie żąda przesyłania skanu dokumentu. Skan dokumentu tożsamości jest w razie potrzeby wykonywany w banku, podczas wizyty klienta, przy zakładaniu rachunku lub w przypadku gdy dokument tożsamości był zmieniany przez klienta – tłumaczy Anna Markowska, z biura prasowego Pekao SA.
Zapewnia, że wszystkie wykonane w banku skany dokumentów osobistych są zabezpieczone, przechowywane w archiwach dokumentacji.
– Przy otwieraniu rachunku przez klienta w procesie zdalnym – następuje również skanowanie dokumentu tożsamości, jest to element procesu weryfikacji tożsamości klienta, w specjalnie przygotowanej, zabezpieczonej aplikacji – podkreśla przedstawicielka banku.
Warto sprawdzić: Profil zaufany pozwala załatwić coraz więcej spraw
Także Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP twierdzi, że ten bank nie prosi klientów o przesłanie skanu dowodu osobistego, podobnie jest w Millennium czy w Santander Banku. – Skany robione są w oddziale, podczas wizyty klienta. Podstawą przetwarzania danych dla banku jako instytucji obowiązanej jest art. 34 ust. 4 uppp (pomijając już art. 112 b prawa bankowego – tłumaczy Ewa Krawczyk, z biura prasowego.
Zapewnia, że przechowywane dane są bezpieczne. – Jeśli klient odmawia zgody na zeskanowanie dowodu, w praktyce nie jest możliwe otwarcie rachunku, lokaty czy wydanie karty – podkreśla Ewa Krawczyk.