„Nie mogę płacić kartą on-line”. Nowe przepisy i problemy

Kłopoty z tzw. silnym uwierzytelnieniem transakcji w sieci za pomocą jednorazowego kodu 3D Secure mogą wynikać z problemów po stronie akceptującej lub po stronie wystawcy karty.

Publikacja: 10.05.2021 14:21

„Nie mogę płacić kartą on-line”. Nowe przepisy i problemy

Foto: Adobe Stock

– Zawsze w przypadku takich problemów zachęcamy klientów do kontaktu z infolinią. Niestety tego typu sprawy musimy rozpatrywać indywidualnie, gdyż każdy przypadek może być inny – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Warto sprawdzić: Cyfrowe płatności na celowniku hakerów

Sprawdź w aplikacji

Pani Anna jest klientką ING Banku Śląskiego. Od kilku dni ma problemy z autoryzacjami transakcji w interenecie.

– 3D Secure przestało działać. Nie dostaje powiadomienia w aplikacji, a w efekcie nie mogę płacić kartą on-line – żali się kobieta.

Kontaktowała się z bankiem. Otrzymała jedynie informację, że „od 1 stycznia są problemy ze względu na nowe przepisy”. – A przecież u mnie pojawił się dopiero kilka dni temu – zauważa.

Bankowcy dodali, że „jeśli po systemu banku zostało to sprawdzone i jest w porządku, to sytuację można wyjaśnić na drodze reklamacyjnej”.

Jak mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego wszystkie karty płatnicze banku korzystają z procesu 3D Secure w celu dodatkowego potwierdzenia płatności w internecie.

Najwygodniejszym sposobem takiego potwierdzenia jest aplikacja Moje ING, w której klient łatwo i szybko może potwierdzić płatność. Większość transakcji kartą w internecie wymaga potwierdzenia 3D Secure – tłumaczy.

Warto sprawdzić: Banki rezygnują z dziwnych gadżetów. Smartfon wystarczy

Mirella Gmur-Dzieduszycka dodaje, że jeśli jednak sklep internetowy nie obsługuje takiej metody potwierdzenia lub nie jest dostosowany do wszystkich wymogów organizacji płatniczych, wówczas niektóre płatności kartą w takim sklepie mogą zostać odrzucone.

I radzi, by w sytuacji jakichkolwiek problemów klient może skontaktować się z bankiem, aby sprawdzić powód dla którego płatność została odrzucona.

– Większość sklepów internetowych na naszym rynku akceptuje również inne metody płatności, które klient może użyć w sytuacji, gdy płatność kartą nie będzie możliwa – np. może dokonać płatności za pomocą kodu Blik- dodaje przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Utrudnienia przez naprawy

Bartosz Spólnik, manager Zespołu Support Product Managerów w Credit Agricole mówi, że usługa jest dostępna przez całą dobę.

– Nie zanotowaliśmy technicznych problemów z jej działaniem. Czasami, jednak bardzo rzadko, klienci nie mogą skorzystać z usługi, bo np. mają błędny numer telefonu zdefiniowany w usłudze, przez co nie docierają SMS-y z jednorazowym hasłem – tłumaczy.

Jego zdaniem chwilowe niedostępności mogą wynikać z planowanych prac w systemach informatycznych banku, jednak te nie zdarzają się często i z wyprzedzeniem informujemy o takich pracach.

Biuro prasowe BNP Paribas informuje, że 3D Secure jest standardem silnego uwierzytelnienia klienta podczas kartowych transakcji e-commerce

– Ta metoda jest tylko jednym z elementów w procesie autoryzacji transakcji. Żeby doszło do silnego uwierzytelnienia klienta z użyciem 3D Secure, każda ze stron uczestniczących w procesie autoryzacji transakcji musi spełnić warunki określone w regulacjach kartowych i przepisach prawa – podaje bank.

Warto sprawdzić: Karty wirtualne. Ile kosztuje alternatywa plastiku

Jego eksperci twierdzą, że brak wdrożenia wymogów PSD2, rozbieżności w interpretacji oraz nieprawidłowa implementacja rozwiązań mogą powodować, że transakcje nie dochodzą do skutku.

– Procent transakcji zakończonych sukcesem z wykorzystaniem 3DS/3DSEMV jest wyższy niż średnia rynkowa – zapewnia BNP Paribas.

Albo czas minął

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje, że przyczyn problemów może być wiele i nie zawsze wynikają one z cech i awarii samego protokołu.

– Przyczyny techniczne leżące po stronie akceptującej lub po stronie wystawcy karty to tylko niektóre możliwe. Z powodu konieczności użycia tzw. dwóch elementów uwierzytelnienia banki zmieniły sposób, w jaki klienci dokonują uwierzytelnienia przy płatnościach – opowiada Ewa Krawczyk.

Przyznaje, że niestety nie wszyscy klienci korzystają z metod łatwych (np. z potwierdzania transakcji aplikacją mobilną banku).

– Niektóre sposoby wymagają podania nie tylko kodu SMS ale również PIN-u karty lub hasła do systemu bankowości internetowej danego banku- mówi przedstawicielka Santandera.

Jej zdaniem niekiedy konieczność podawania tych danych powoduje niepokój klienta (np. podawanie PINu), a niekiedy trudność (np. podawanie hasła w małym okienku przeglądarki w telefonie).

Dotąd klienci PKO BP podczas zakupów w sklepach internetowych w ramach ochrony 3D-Secure byli proszeni o potwierdzenie płatności kartą przez zalogowanie się do serwisu transakcyjnego iPKO lub podanie otrzymanego z banku kodu SMS.

– W tym roku wprowadziliśmy rozwiązanie, które pozwala na silne uwierzytelnienie transakcji mobilną autoryzacją w aplikacji IKO. Dla klientów, którzy jeszcze nie korzystają z naszej aplikacji, przygotowaliśmy alternatywną metodę autoryzacji – kodem SMS i PIN-em do karty – mówi Piotr Wardziak, z biura prasowego banku.

Warto sprawdzić: Karta kredytowa. Banki, które utrudniają obniżenie limitu

Podkreśla, że jeśli podczas autoryzacji którąkolwiek z metod występują komplikacje, klienci są instruowani, jak mają postępować. Otrzymują komunikaty na ekranie).

– Mogą np. otrzymać komunikat o tym, że czas na potwierdzenie transakcji upłynął – wówczas prosimy ich o powrót do sklepu i powtórzenie transakcji – tłumaczy przedstawiciel PKO BP.

– Zawsze w przypadku takich problemów zachęcamy klientów do kontaktu z infolinią. Niestety tego typu sprawy musimy rozpatrywać indywidualnie, gdyż każdy przypadek może być inny – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Warto sprawdzić: Cyfrowe płatności na celowniku hakerów

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze