Gdy dostaniesz podartą stówkę z bankomatu

Jeśli bankomat wypłaci nam ubrudzone, zniszczone czy uszkodzone banknoty możemy je reklamować.

Publikacja: 22.10.2018 19:58

Gdy dostaniesz podartą stówkę z bankomatu

Foto: 123RF

Teoretycznie urządzenie nie powinno wydawać takich pieniędzy, ale zdarzają się takie sytuacje. Pani Małgorzata w bankomacie Pekao SA przy ul. Grochowskiej w Warszawie wypłacała 200 zł.

Czytaj także: Wypłata z bankomatu może kosztować

-Urządzenie wydało mi jeden banknot porwany, a że była sobota po południu to nie mogłam wymienić gotówki w banku. Na szczęście w jednym ze sklepów przyjęto mi ten banknot – opowiada kobieta.

Czy często bankomaty wydają taką gotówkę? Co jest tego powodem? Jak postąpić ma klient w takiej sytuacji?

– Sytuacja w której bankomat może wydać taki banknot może zdarzyć się sporadycznie jedynie w urządzeniach o zamkniętym obiegu banknotów (recyklerów) czyli urządzeń, które wypłacają klientom pieniądze zdeponowane przez innych klientów. Klient może wymienić uszkodzony banknot w dowolnym oddziale PKO BP – zapewnia Joanna Fatek, z biura prasowego banku.

Także Emilia Kasperczak z mBanku podkreśla, że banki mają obowiązek wymieniania uszkodzonych czy zniszczonych banknotów. – Proces ten nie wymaga składania żadnych reklamacji. Kwota jaką otrzymuje klient zależy od stopnia zniszczenia banknotu – nie zawsze jest to taki sam banknot. Reklamacje związane z wymianą banknotów stanowią margines i rozpatrywane są w standardowym trybie – 30 dni- tłumaczy przedstawicielka mBanku.

Podkreśla, że sytuacja, gdy w maszynie znajdzie się uszkodzony/zniszczony banknot to wyjątkowa rzadkość, ponieważ firmy obsługujące maszyny mają obowiązek sprawdzania banknotów.

– Jeśli gotówka jest w złym stanie, to jest usuwana, bo inaczej bankomat mógłby się zaciąć-wyjaśnia Emilia Kasperczak.

Ewa Krawczyk z Santandera przypomina, że w związku z wejściem w życie od dnia 1 lipca 2018 zapisów dotyczących weryfikacji jakości banknotów wprowadzanych do obiegu (zawartych w Zarządzeniu nr 19/2018  Prezesa NBP w sprawie sposobu i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania opakowań banknotów i monet oraz wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem banków w te znaki) sytuacje takie występują bardzo sporadycznie, praktycznie jedynie w przypadku uszkodzeń mechanicznych, do których może dojść na skutek awarii modułów odpowiedzialnych za wypłatę w urządzeniu podczas transakcji.

– W takiej sytuacji należy zgłosić reklamację do banku wydawcy karty – radzi Ewa Krawczyk.

Także Ewa Szerszeń, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego twierdzi, że jeśli klient otrzyma uszkodzony, zabrudzony banknot z urządzenia, to może go wymienić w placówkach banku obsługujących gotówkę. – Jeżeli oddział nie obsługuje gotówki, co oznacza, że nie może przyjąć uszkodzonego banknotu, klient składa reklamację na wymianę uszkodzonego banknotu – tłumaczy.

W 2018 roku ING Bank Śląski odnotował mniej niż 80 reklamacji dotyczących wypłaty uszkodzonego banknotu z własnych urządzeń.

-Wszystkie zostały rozpatrzone pozytywnie. Reklamacje dotyczące   wpłaty czy wypłaty banknotów są załatwiane najszybciej jak to jest możliwe, z maksymalnym czasem rozpatrzenia do siedmiu dni kalendarzowych – zapewnia Ewa Szerszeń.

Anna Strompowska, Partnership Manager w Departamencie Płatności i Kart w Credit Agricole przyznaje,że takie przypadki, są bardzo rzadkie, a reklamacje tego typu są incydentalne. Banknoty wkładane do kaset bankomatowych są sprawdzane i przeliczane w centrach obsługi gotówkowej, gdzie weryfikowana jest również ich jakość.

– Jeżeli mamy do czynienia z urządzeniem typu recycler z zamkniętym obiegiem gotówki (czyli maszyna wypłaca banknoty, które ktoś wcześniej wpłaci, to takie banknoty są sprawdzane przez urządzenie. Jeżeli banknot będzie mocno zniszczony/zabrudzony, tak że nie będzie się nadawał do obiegu, to maszyna albo go nie przyjmie (nie rozpozna) albo zatrzyma, bez możliwości ponownej wypłaty – zapewnia Anna Strompowska. I dodaje, że jeżeli jednak klientowi trafi się taki przypadek, to składa reklamację u doradcy w oddziale.

Bank Millennium przypomina, że banki zobowiązane są – na mocy zarządzania prezesa NBP – wymienić zniszczony banknot, jeśli więcej niż 45 proc. jego pierwotnej powierzchni zachowało się w jednym kawałku i możliwe jest rozpoznanie jego nominału. Banknot, który zachował od 45 do 75 proc. pierwotnej powierzchni, zostanie wymieniony za połowę jego wartości nominalnej. Banknot, który zachował ponad 75 proc. powierzchni, a także banknot przerwany bądź poplamiony, bank wymieni za jego pełną wartość nominalną.

– W przypadku gdy nasz klient otrzymał z bankomatu uszkodzony banknot (część banknotu pozostała w bankomacie a drugą cześć otrzymał nasz klient) kontaktujemy się z właścicielem bankomatu, jeżeli jest to nasz bankomat to sami sprawdzamy, w celu odnalezienia pozostałej części. W przypadku gdy właściciel bankomatu odnajdzie pozostałą część banknotu klient powinien się zgłosić ze swoją częścią banknotu do właściciela bankomatu, a ten dokona wymiany banknotu- tłumaczy bank.

Jego przedstawiciele zapewniają, że każde zgłoszenie klienta analizujemy indywidualnie i staramy się znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. W tym banku takie reklamacje zdarzają się rzadko, a ich rozpatrzenie trwa maksymalnie nie przekracza 30 dni

Teoretycznie urządzenie nie powinno wydawać takich pieniędzy, ale zdarzają się takie sytuacje. Pani Małgorzata w bankomacie Pekao SA przy ul. Grochowskiej w Warszawie wypłacała 200 zł.

Czytaj także: Wypłata z bankomatu może kosztować

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Konta Bankowe
Z lokat dostaniemy coraz mniej. 8 proc. w jednym banku