Po raz pierwszy banki wysyłają zbiorcze zestawienia opłat związanych z rachunkiem klientów. To wymóg znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych, która nałożyła na podmioty prowadzące rachunki nowe obowiązki, w tym przekazywanie zestawienia takich opłat. Nowe przepisy mają ułatwić klientom porównanie opłat związanych z prowadzeniem konta w różnych bankach.
Banki mają obowiązek wysyłania zestawienia co najmniej raz w roku. Trwa właśnie wysyłka informacji, klienci otrzymują łączne zestawienia opłat za ich konto od sierpnia do końca października. Znalazły się w nich dane łączne o poniesionych kosztach rachunku, zapłacone i uzyskane odsetki. W szczegółowym zestawieniu wyliczone są m.in. koszty przelewów, wypłaty gotówki, obsługi karty płatniczej. Dzięki tym informacjom klienci mogą zobaczyć, ile dokładnie kosztowało ich posiadanie ROR-u.
– Wysyłkę zestawień zakończymy do końca 2018 roku – mówi Michał Tkaczuk z biura prasowego PKO BP. Do 17 grudnia bank wystawił ponad 10 mln zestawień – z czego ponad 77 proc. w bankowości elektronicznej, prawie 7 proc. wysłano na adres e-mailowy, a 16 proc. w formie papierowej. PKO BP zapowiada, że będzie wysyłał zestawienia raz w roku kalendarzowym wraz z miesięcznym wyciągiem konta.
Czytaj także: Banki w 2018: mało atrakcji, zaoszczędzić się nie dało
Wysyłka trwa też w BGŻ BNP Paribas. – 15 proc. wysyłanych zestawień będzie przekazanych klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej, a 85 proc. w formie elektronicznej; mail lub poprzez bankowość elektroniczną – wylicza Magdalena Ostrowska z biura prasowego banku.
Podobnie jest w Pekao SA. – Zestawienie opłat zostało wysłane do klientów za okres 1.08. – 31.10. Ponad 45 proc. klientów otrzymało zestawienie drogą elektroniczną, a 55 proc. tradycyjnie przesyłką pocztową – informuje biuro prasowe banku.