Pieniędzy z wpłatomatu nie ma na koncie. Co robić?

Publikacja: 28.04.2019 18:38

Pieniędzy z wpłatomatu nie ma na koncie. Co robić?

Foto: Adobe Stock

Awaria urządzenia albo brak kontaktu wpłatomatu z systemem centralnym może być przyczyną tego, że wpłacone pieniądze nie trafiają od razu na konto klienta.

Pan Marek wpłacał ostatnio gotówkę we wpłatomacie Pekao SA. – Urządzenie wydało pokwitowanie, ale okazało się, że pieniądze nie zostały zaksięgowane na moim koncie. Złożyłem reklamacje i czekam na jej rozstrzygnięcie – opowiada nasz czytelnik.

Warto sprawdzić: Wpłatomaty przyjmują głównie złotówki. To się nie zmieni

Anna Markowska z Biura Public Relations i Nowych Mediów Pekao SA mówi, że opisana sytuacja może zajść np. przy tzw. wpłatach offline – gdy bankomat nie otrzymuje informacji z systemu centralnego banku o statusie uznania na rachunek klienta, „nie wie”, czy rachunek został uznany.

– Wówczas pieniądze zostają w bankomacie. W takiej sytuacji klientowi zawsze przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Po sprawdzeniu urządzenia i nadwyżce kwoty, która została wpłacona, środki zostają zaksięgowane na koncie – zapewnia przedstawicielka banku. Pekao SA ma około 375 bankomatów z funkcją wpłat.

– Stale rozbudowujemy sieć wpłatomatów – w bieżącym roku jest planowana instalacja 200 maszyn, ponad 50 jest już zainstalowanych – zdradza Anna Markowska.

ING Bank Śląski ma 538 własnych wpłatomatów (czyli będących własnością banku). – Przyczyną braku zaksięgowania pieniędzy może być np. awaria maszyny. Reklamacje staramy się rozpatrywać tak szybko jak to możliwe – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego w ING Banku Śląskim.

Warto sprawdzić: Wpłatomat jak policjant. Zatrzymuje fałszywki

Z kolei Santander Bank Polska na koniec marca miał 910 wpłatomatów.

– Niezaksięgowanie środków może wynikać z problemów technicznych urządzenia, jego błędu lub czasami uszkodzenia, np. włożenia banknotów spiętych spinaczem. Czasami jest także skutkiem przerw w działaniu urządzenia – wylicza Anna Mansfeld, odpowiedzialna za obsługę reklamacyjną w Santander Banku. Zapewnia, że jeśli chodzi o reklamację, to ustawowy termin jej rozpatrywania wynosi 15 dni roboczych. – Jednak staramy się je rozpatrywać jak najszybciej. W pilnych sytuacjach reagujemy natychmiast, np. uznajemy je warunkowo – zapewnia Anna Mansfeld.

BGŻ BNP Paribas nie ma własnych wpłatomatów. – Obecnie klienci korzystają z urządzeń dwóch dostawców, Planet Cash i Euronet Polska.W sumie to 365 urządzeń dwufunkcyjnych (wpłata i wypłata) – wylicza Magdalena Ostrowska, rzecznik banku.

Zapewnia, że liczba reklamacji wpłatomatowych stanowi niewielki odsetek wszystkich reklamacji trafiających do banku.

Awaria urządzenia albo brak kontaktu wpłatomatu z systemem centralnym może być przyczyną tego, że wpłacone pieniądze nie trafiają od razu na konto klienta.

Pan Marek wpłacał ostatnio gotówkę we wpłatomacie Pekao SA. – Urządzenie wydało pokwitowanie, ale okazało się, że pieniądze nie zostały zaksięgowane na moim koncie. Złożyłem reklamacje i czekam na jej rozstrzygnięcie – opowiada nasz czytelnik.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Konta Bankowe
Z lokat dostaniemy coraz mniej. 8 proc. w jednym banku