Oto najciekawsze nowości w aplikacjach bankowych

aplikacje bankowe
aplikacje bankowe
Adobe Stock

Wraz z rozwojem technologii aplikacje mobilne stają się podstawowym kanałem dostępu do konta bankowego.

Z roku na rok rośnie liczna osób aktywnie korzystających z aplikacji mobilnych, a większość operacji bankowych jest już realizowanych elektronicznie. Banki coraz chętniej wprowadzają praktyczne, nowoczesne, a przede wszystkim bezpieczne rozwiązania. Bankowość elektroniczna rozwija się bardzo szybko, a banki chcą sprostać wymogom rynku, wprowadzając do oferty nowe produkty. W świecie online, gdzie coraz częściej i więcej korzystamy ze swojego smartfona, banki mają większy wachlarz możliwości.

Warto sprawdzić: Bankowość mobilna: hakerzy czekają na naszą nieuwagę

Mobilna autoryzacja

W produktach bankowych liczy się głownie bezpieczeństwo. Mobilna autoryzacja transakcji służy do potwierdzania przelewów internetowych. W tym celu należy się zalogować do bankowości internetowej w taki sposób jak do tej pory, wybrać rachunek, wprowadzić dane przelewu oraz kliknąć „wyślij” i na koniec zalogować się do aplikacji mobilnej oraz potwierdzić operację jednym kliknięciem. Oprócz wygody i skrócenia czasu operacji zwiększa się również bezpieczeństwo. Korzystając z mobilnej autoryzacji, całkowicie unika się ryzyka przechwycenia SMS autoryzacyjnego na smartfonie przez złośliwe oprogramowanie. Dodatkowo dane przesyłane do aplikacji mobilnej są szyfrowane, czego nie mógł zapewnić zwykły SMS. Usługa znajduje się w ofercie m.in.: mBanku, Getin Noble Banku, Euro Banku, Banku Pekao czy Santander Banku.

Google Pay, Apple Pay i BLIK

Dwie usługi umożliwiają płacenie telefonem. W zależności od modelu telefonu transakcje dokonywane są za pomocą Google Pay oraz Apple Pay. Telefonem płaci się podobnie jak kartą zbliżeniową, zbliżając telefon do czytnika. Za pomocą systemu można zapłacić również w sklepach internetowych. Nie musimy nosić przy sobie portfela, a płacenie telefonem nie tylko jest wygodniejsze, ale zwiększa także bezpieczeństwo transakcji. Istnieje możliwość dodania karty do płatności Google Pay czy Apple Pay od razu po złożeniu wniosku, jeszcze zanim dostaniemy tradycyjny „plastik”. Usługę oferują m.in. Alior Bank, mBank, Getin Bank, Bank Millennium czy Bank Pekao.

Płatności powtarzalne to szybkie i uproszczone płatności wykonane BLIK-iem, np. opłacanie faktur od danego dostawcy, płatności za media, abonamenty itp. Nie trzeba pamiętać o kolejnych płatnościach – ich dane (data, kwota, tytuł) zostaną podstawione przez wystawcę. Wystarczy, że podczas kolejnej płatności potwierdzimy transakcję na ekranie aplikacji już bez wpisywania kodu BLIK. W ten sposób można płacić w ING Banku oraz w Banku Pekao.

Banki oferują jeszcze inne formy płatności – Garmin Pay na zegarkach firmy Garmin. Korzystając z zegarka, można zapłacić we wszystkich sklepach, które oferują płatność zbliżeniową. Usługa nie obsługuje płatności internetowych, wypłat w bankomatach, wpłat we wpłatomatach ani wypłat typu cash back. Garmin Pay dostępny jest w Nest Banku, PKO BP, Santander Banku czy Getin Banku.

aplikacje bankowe
Nie musimy nosić portfela, a płacenie telefonem nie tylko jest wygodniejsze, ale zwiększa także bezpieczeństwo transakcji. Fot. Adobe Stock

Odcisk palca, Face ID i wideoweryfikacja

Coraz więcej banków wprowadza możliwość logowania się do systemu bankowości za pomocą danych biometrycznych, jakimi są odciski palców czy rozpoznawanie twarz. Dzięki temu nie trzeba pamiętać hasła i PIN. Wystarczy dotknąć czujnika znajdującego się na naszym smartfonie, by móc w pełni korzystać z pieniędzy. Takie ułatwienia funkcjonuje np. w Banku Millenium, PKO BP, Santander Banku, Plus Bank, ING Banku, SGB-Banku, Banku Pekao czy Credit Agricole.

Wideoweryfikacja to metoda weryfikacji tożsamości użytkownika za pomocą połączenia wideo, dzięki której możemy otworzyć kont bez wizyty w banku. Wystarczy włączyć aplikację mobilną i przystawić swój dokument do kamerki smartfona. W odpowiedzi otrzymamy kod autoryzacji, za pomocą którego możemy się zalogować na nowo otwarte konto. Nie jest to jeszcze usługa powszechna, można z niej skorzystać, otwierając konto w Nest Banku, mBanku czy Santander Bank Polska. Konto jest otwierane użytkownikowi od razu, bez konieczności ponownego kontaktu, odwiedzin kuriera czy wizyty w oddziale. Umowa jest zawierana online i nie trzeba posiadać podpisu elektronicznego. Wyróżnić można dwie odmiany: weryfikację z konsultantem banku (rozmowa wideo) i samodzielną, bez pomocy konsultanta.

Bank Pekao umożliwi całkowicie zdalne założenie konta z wykorzystaniem biometrii z poziomu aplikacji mobilnej. Samoobsługowa weryfikacja tożsamości odbywa się na bazie biometrii twarzy oraz zdjęć dowodu osobistego. Trzeba przedstawić zdjęcie dokumentu, a następnie przez kilka sekund skanować swoją twarz za pomocą kamery w telefonie komórkowym. I to już wystarczy do pełnego potwierdzenia tożsamości. Dzięki biometrycznej weryfikacji bank upewnia się, że po drugiej stronie jest dokładnie ta osoba, która powinna tam być.

Bezpieczeństwo w podróży

Za pomocą aplikacji mobilnej można w prosty sposób wykupić ubezpieczenie turystyczne. Bank BNP Paribas oferuje ubezpieczenie GOtravel, które pozwala pokryć koszty leczenia za granicą, zapewni odszkodowanie NNW, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej i bagażu podróżnego oraz organizację dodatkowych świadczeń zgodnie z OWU. Ubezpieczenia podróży wykupimy także w PKO BP.

Niektóre banki umożliwiają już także tymczasowe blokowanie karty. Usługa dostępna jest np. w BNP Paribas, mBank, Alior Banku czy Millennium. Przydaje się szczególnie w sytuacji, gdy nie wiemy, gdzie podzialiśmy swoją kartę, ale nie jesteśmy też pewni, że ją zgubiliśmy lub ją nam skradziono. Kluczowe jest to, że blokadę – w odróżnieniu od zastrzeżenia – można cofnąć i dalej korzystać z karty, jeśli np. znaleźliśmy ją w innej torbie. Nie ma limitu czasowego.

Warto sprawdzić: Na wakacjach wystarczy smartfon. Co potrafią bankowe apki?

Wiele banków udostępnia aplikację mobilną nie tylko w polskiej wersji językowej. Santander Bank dostarcza ukraińską i rosyjską wersję aplikacji. W BNP Paribas aplikacja jest dostępna w czterech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, rosyjskiej i ukraińskiej. Podobnie jak w Credit Agricole, gdzie do wyboru są język polski, angielski, francuski i ukraiński. W Alior Banku są trzy wersje językowe: polska, rosyjska, angielska.

Zasady bezpieczeństwa

  • nigdy nie loguj się do rachunku przez nieznaną, ogólnodostępną sieć WiFi.
  • z bankowości elektronicznej korzystaj tylko na własnych urządzeniach.
  • używaj aktualnego oprogramowania antywirusowego.
  • używaj silnych, bezpiecznych haseł do bankowości elektronicznej ( zawierających cyfry oraz uwzględniających małe i wielkie litery, a także znaki specjalne).
  • ustaw blokadę ekranu na urządzeniach mobilnych
  • pobieraj aplikacje bankowe tylko z oficjalnych sklepów (Google Play 
lub App Store).
  • porównuj dane z SMS-a autoryzacyjnego z informacjami wyświetlanymi 
na ekranie bankowości.

aplikacje bankowe

CIEKAWOSTKI

  • ING Bank udostępnia – Klawiaturę Moje ING mobile. To natywna klawiatura, którą możemy zainstalować na swoim telefonie. Zastępuje ona tę, z której korzystaliśmy dotychczas. Klawiatura daje do dyspozycji dwa przyciski, które są zawsze pod ręką – BLIK oraz Przelew na telefon. Opcje te są dostępne niezależnie czy prowadzimy rozmowę w dowolnym komunikatorze czy robimy np. zakupy w Internecie. Dzięki klawiaturze można w każdej chwili wysłać komuś pieniądze na numer telefon lub np. wygenerować kod BLIK.
  • Bank ING umożliwia użytkownikom aplikacji mobilnej Moje ING głosową obsługę wybranych funkcji, przy pomocy Asystenta Google. Możesz zapytać aplikację o saldo, kod BLIK i zlecić wykonanie szybkiego przelewu między swoimi rachunkami. Wszystkie te funkcje są dostępna na ekranie przed zalogowaniem. I tak np. zeby zrobić szybki przelew trzeba powiedzieć: OK Google, wyszukaj przelew w Moje ING mobile.
  • W ofercie Banku Millenium znajdziemy usługę Chatbot Milla. To pierwszy w Polsce bankowy chatbot realizujący transakcje na zlecenie klienta. Dzięki wykorzystaniu technologii rozpoznawania mowy i intencji, może prowadzić z rozmowę głosową lub tekstową. Odpowiada na pytania, w razie potrzeby dopytuje o szczegóły i wykonuje zadanie. Milla jest w stanie wydobyć intencje ze słów i zwrotów i np. dopytać o dodatkowe informacje. Technologia ASR, pozwala Milli rozumieć naszą mowę a TTS, odpowiedzieć na głos naturalnym językiem. Dzięki temu rozmowa z Millą tworzy wrażenie ludzkiej konwersacji.
  • W Banku Credit Agricole aplikacja sprawdzi, czy nasz urządzenie nie zostało zainfekowane złośliwym oprogramowaniem. W przypadku wykrycia złośliwego oprogramowania na urządzeniu mobilnym wyświetla się komunikat o wykryciu plików zagrażających bezpieczeństwu rachunku (aplikacja automatycznie poda nazwę złośliwego oprogramowania powodującego zagrożenie na urządzeniu). Dopiero po usunięciu złośliwego oprogramowania z urządzenia i ponownym aktywowaniu CA24 Mobile,można ponownie skorzystać z aplikacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Najlepsze lokaty miesięczne. Nowy lider [wrzesień 2018]

We wrześniowym zestawieniu najlepszych depozytów zakładanych na okres jednego miesiąca zabrakło wygrywającej dotychczasowe rankingi ...

Najlepsze lokaty na 6 miesięcy grudzień 2018

Najlepsze lokaty na pół roku. Ranking na grudzień 2018

Jedni podnoszą, a drudzy obniżają oprocentowanie lokat. Tak wygląda końcówka roku w ofercie depozytowej ...

Banki tłumaczą, że dzięki skanowanie dowodu pomaga zapobiegać oszustwom finansowym.

Skanowanie dowodu dla banku. To bezpieczne? Po co im on?

Jeśli bank prosi nas o internetowe przesłanie skanu dokumentu nie musimy tego robić. Sprawę ...