SMS nie dotarł? Zmień autoryzację w banku

Internetowa transakcja może nie dojść do skutku, gdy nie dotrze do nas kod autoryzacyjny z banku. I nie zawsze odpowiada za to bank. Można wtedy zmienić sposób autoryzacji takich operacji.

Publikacja: 12.10.2019 14:10

SMS nie dotarł? Zmień autoryzację w banku

Foto: Adobe Stock

Pan Michał jest klientem PKO BP. – Od jakiegoś czasu nie dochodziły do mnie SMS-y zatwierdzające transakcje w sieci – opowiada.

Próbował wyjaśnić w oddziale, co jest tego przyczyną. Tam dowiedział się, że bank takie kody mu wysyła. – Przyczyna musi być inna. Tylko jaka? – zastanawiał się pan Michał.

Warto sprawdzić: Odśwież konto oszczędnościowe, bo może nie zarabiasz

Roman Grzyb z biura prasowego PKO BP mówi, że transakcje internetowe, dokonywane przez klientów, mogą być potwierdzane standardowo, czyli po wpisaniu kodu CVV2 lub CVC2 (trzy cyfry na rewersie karty, przy pasku do podpisu), ale dla zwiększenia bezpieczeństwa bank zachęca klientów do korzystania z dodatkowego zabezpieczenia – 3D Secure.

– W tym rozwiązaniu klient ma możliwość wyboru, w jaki sposób chce potwierdzać transakcję. Może to zrobić kodem SMS lub potwierdzenie odbywa się poprzez zalogowanie do serwisu bankowości elektronicznej i wprowadzenie kodu z używanego narzędzia autoryzacyjnego – wskazuje Roman Grzyb.

Dodaje, że w przypadku dodatkowej autoryzacji, 3D Secure, jeśli kody SMS nie docierają do klienta, to powinien on skontaktować się z bankiem w celu zmiany narzędzia autoryzacyjnego na kartę kodów lub na potwierdzanie dyspozycji w aplikacji mobilnej IKO. – Takie problemy, jak niedochodzące SMS-y, występują bardzo rzadko. Zwykle mają one związek z kłopotami operatora telekomunikacyjnego – tłumaczy Roman Grzyb.

W Banku Millennium transakcje wykonywane w systemie internetowym można zatwierdzać, podając hasło SMS lub poprzez powiadomienie w aplikacji dzięki usłudze Autoryzacji Mobilnej.

– W przypadku, gdy klient nie otrzyma wiadomości SMS, może wybrać opcję ponownego wysłania hasła. Niedostarczone wiadomości stanowią mniej niż promil wysyłanych SMS-ów. Może się to zdarzyć w przypadku niedostępności bramki SMS, podania błędnych danych czy braku zasięgu w telefonie – tłumaczy Bank Millennium. Radzi swoim klientom, by w takiej sytuacji zawsze kontaktowali się z infolinią.

Warto sprawdzić: Przelew na telefon – nie wszystkie banki go ogarniają

Santander Bank Polsk stosuje autoryzację SMS-sową dla transakcji internetowych. – Przyczyn niedochodzenia SMS-ów może być wiele: od błędnego numeru dla kodów SMS po problemy po stronie operatora sieci komórkowej klienta. Skala takich problemów nie jest duża – zapewnia Ewa Krawczyk z biura prasowego banku. Dodaje, że alternatywą dla kodów SMS jest mobilna autoryzacja.

– To technicznie dużo bardziej niezawodne rozwiązanie. Łączy się też z większą wygodą – nie trzeba przepisywać kodów. Spodziewamy się, że w ciągu kilku lat liczba kodów SMS będzie się zmniejszała właśnie na rzecz mobilnego podpisu. Rozwiązanie jest tak samo bezpieczne dla klienta – zapewnia Ewa Krawczyk.

Również mBank stosuje SMS-y jako jedną z metod autoryzacji. – Może się zdarzyć się, że wiadomość nie przychodzi, jednak są to raczej rzadkie przypadki. Ich przyczyny mogą być bardzo różne – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka z biura prasowego banku.

A jak wskazuje Halina Zając, specjalista transformacji bankowości detalicznej w Credit Agricole, powodem nieotrzymania wiadomości z kodem może być np. przepełniona skrzynka odbiorcza w telefonie, ustawiona blokada na pewnego rodzaju SMS-y wysyłane z bramek.

– Pomaga wyczyszczenie skrzynki i sprawdzenie ustawień wiadomości – radzi przedstawicielka Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Koniec lokaty, pieniądze zniknęły. Gdzie się podziały?

Przyznaje, że oczywiście klient może skontaktować się np. z obsługą serwisu telefonicznego i sprawdzić, czy SMS-y są do niego wysyłane. – Jeżeli tak, można również sprawdzić u operatora sieci komórkowej, czy nie ma filtrów na pewnego rodzaju wiadomości – tłumaczy Halina Zając. Pan Michał sam odkrył przyczynę braku SMS-ów z banku. – Była na nie blokada w telefonie. Usunąłem ją i teraz wiadomości dochodzą – mówi.

Pan Michał jest klientem PKO BP. – Od jakiegoś czasu nie dochodziły do mnie SMS-y zatwierdzające transakcje w sieci – opowiada.

Próbował wyjaśnić w oddziale, co jest tego przyczyną. Tam dowiedział się, że bank takie kody mu wysyła. – Przyczyna musi być inna. Tylko jaka? – zastanawiał się pan Michał.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”