Przelew na telefon – nie wszystkie banki go ogarniają

Shutterstock

Od kilku lat przelewy bez znajomości numeru konta są możliwe, wystarczy tylko znajomość numeru telefonu. Ale w niektórych bankach usługa tak jest dostępna tylko w ramach jego klientów.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce standardem 26 cyfr – tyle liczy sobie numer rachunku bankowego. Do drobnych rozliczeń bez użycia gotówki numer konta nie jest jednak potrzebny. Już od kilku lat wystarczy znać numer telefonu odbiorcy przelewu. Ale dopiero wprowadzona cztery lata temu taka możliwość w ramach BLIK-a najpierw w banku Millennium, a potem kolejnych bankach zrewolucjonizowały ten rynek.

Taki przelew różni się od zwykłego, że na telefonie odbiorcy natychmiast znajdą się środki, w ciągu kilku sekund. Nie trzeba znać numeru rachunku odbiorcy, wystarczy wklepać numer jego telefonu. Warunkiem natychmiastowego przekazania środków na docelowy rachunek jest zarejestrowanie się odbiorcy w bazie utrzymywanej przez Polski Standard Płatności. Proces jest prosty – w aplikacji bankowości mobilnej znajdziemy opcję „rejestruj”, gdzie przypiszemy swoje konto do numeru telefonu. Jeden numer może być powiązany tylko z jednym rachunkiem bankowym, ale „link” możemy łatwo zmienić, jeśli przenosimy swoje finanse do innej instytucji.

Jeśli osoba, do której wysyłamy pieniądze nie korzysta z BLIK-a, to albo otrzyma wiadomość SMS z linkiem, który pozwoli wpisać pełny numer konta i odebrać środki albo transakcja zostanie odrzucona (w zależności od procedur banku odbiorcy). Nieodebrane pieniądze wrócą do nadawcy, nie ma ryzyka, że zaginą gdzieś w drodze. W większości aplikacji jeszcze przed wysłaniem przelewu można sprawdzić, kto z listy kontaktów ma aktywne przelewy na telefon w BLIK-u. Wystarczy przyznać aplikacji bankowej dostęp do listy kontaktów.

Warto sprawdzić: Jak i w których bankach zaoszczędzić z BLIK-iem

Popularny BLIK

Z przelewów na telefon BLIK-iem można korzystać m.in. w PKO BP (i Inteligo), Alior Banku, Credit Agricole,ING Bank Śląskim, mBank-u, Millennium, czy Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK).

PKO Bank Polski w 2013 roku jako pierwszy bank na polskim rynku udostępnił swym klientom korzystającym z aplikacji IKO usługę przelewów na numer telefonu innego klienta PKO również korzystającego z tej aplikacji. – Inne banki, które przystąpiły do Polskiego Standardu Płatności i zaczęły oferować usługi BLIK oparte na IKO , udostępniły tę usługę w 2015 roku. Od tego roku usługi osiągnęła zasięg międzybankowy- opowiada Grzegorz Culepa z biura prasowego PKO BP.

W tym banku aplikacja mobilna IKO umożliwia dokonywania przelewów na numer telefonu do klientów innych banków, którzy aktywowali taką usługę i są zarejestrowani w bazie Polskiego Standardu Płatności (PSP) jako korzystający z usługi przelewu na telefon BLIK. – Konieczność rejestracji w bazie PSP działa obustronnie i klienci PKO korzystający z IKO, którzy nie zarejestrowali się jako korzystający z usług BLIK w bazie Polskiego Standardu Płatności nie mogą odbierać przelewów od klientów innych banków, a jedynie od użytkowników IKO – tłumaczy Grzegorz Culepa. Dodaje, że usługa ta się cieszy się dużą popularnością.

W ING Banku Śląskim przelew na telefon można zrealizować do wszystkich banków, które tą usługę udostępniają w ramach Polskiego Standardu Płatności. – Obecnie należą do niego największe banki w Polsce, więc do większości klientów można zrealizować taką transakcję, jeśli dany klient jest zapisany w bazie BLIK – mówi Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego banku. Usługa jest od września 2015, a klienci co raz chętniej z niej korzystają. – Takie przelewy dostępne są tylko w aplikacji mobilnej oraz klienci mogą zrealizować w ciągu jednego dnia transakcje na łączną kwotę 1000 zł – maksymalna wysokość jednej transakcji to 500 zł. W założeniu rozwiązanie służy do przesyłania drobnych kwot za dzienne rozliczenia – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa.

Santander (a w zasadzie jego poprzednik prawny BZ WBK) przelew na telefon wprowadził w styczniu 2016 roku. – Wcześniej też mieliśmy tę usługę, był to przelew na komórkę –ale usługa była dostępna tylko dla klientów banku. Obecnie można wysyłać w ten sposób środki pomiędzy rachunkami w bankach. Mogą z niej korzystać osoby, które maja BLIKA lub przelew na telefon – czyli w zasadzie klienci większości banków. Usługa jest popularna wśród naszych klientów – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Banku.

W aplikacji mobilnej mBanku można zrobić przelew na numer telefonu klientów wszystkich banków. Usługa dostępna jest od kwietnia 2017 r., kiedy wprowadzono aplikację trzeciej generacji. – W każdym kwartale nasi klienci wykonują ponad 560 tys. takich przelewów – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego.

Warto sprawdzić: Smartfonem rzadko wypłacisz gotówkę

Jednak jeszcze nie wszędzie

Ale już klienci Pekao SA, mogą robić przelewy na telefon, ale tylko w ramach jego aplikacji PeoPay. A to oznacza, że są one możliwe wyłącznie między klientami tego banku . – Dlaczego przelew na numer telefonu jest możliwy wyłącznie do innych użytkowników PeoPay?  – pyta pan Marek, klient banku z „żubrem”.
– Obecnie usługa przelewów na telefon jest dostępna między klientami banku – przyznaje Anna Markowska, z biura prasowego Pekao S.A.

BLIK pojawił się w tym banku w czerwcu 2018 roku, ale bez funkcji przelewu na numer telefonu. Miała ona zostać uruchomiona najpierw pod koniec 2018,później na początku tego roku. Do dziś jej nie ma. Kiedy więc będzie?- Jeszcze w tym roku planujemy wdrożyć usługę P2P z wykorzystaniem BLIK dla wszystkich klientów. Prawdopodobnie nastąpi to w IV kwartale – mówi Anna Markowska.

Michał Czurabski, manager zespołu Rozwoju Bankowości Mobilnej w banku Credit Agricole mówi, że przelewy na numer telefonu u nich są możliwe poprzez aplikację CA24 Mobile. – Można przelać pieniądze na numer telefonu do osoby, która ma konto w Credit Agricole lub w innym banku, udostępniającym tę usługę. Płatność zlecana jest w ramach systemu BLIK, a klient może przelać środki do innej osoby, która jest użytkownikiem tego systemu – tłumaczy Michał Czurabski.

Usługa w Credit Agricole jest dostępna od marca 2019 roku. – To kolejne udogodnienie, o które pytali nasi klienci i które  cieszy się coraz większą popularnością. Dzięki niej w czasie rzeczywistym możemy przelać pieniądze osobie, która również z niej korzysta.- dodaje bankowiec z Credit Agricole.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Banki najlepiej dbają o nowych klientów. banki 2019 prognozy

Banki dbają tylko o nowych klientów. 2019 coś zmieni?

Cyfryzacja, digitalizacja i inwestycje w innowacje to słowa wytrychy w rozwoju bankowości ostatnich lat. ...

Najlepsza lokata na pół roku obwarowana ostrymi warunkami

Dysponując wkładem w wysokości 10 tys. zł zdeponowanym na lokacie terminowej, przez okres sześciu ...

Zmiana adresu – niby prosta sprawa, a bank robi problemy

Przez internet, telefon – a czasami konieczna jest wizyta w oddziale, by zmienić adres ...