Dowód osobisty jest potrzebny do weryfikacji klienta w oddziałach. Często też ginie, czy jest skradziony. W takich sytuacjach powinniśmy jak najszybciej powiadomić bank, by nikt nie wykorzystał go do niecnych celów, np. zaciągnięcia kredytu na nasze dane osobowe.

Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów

Jeśli dowód zaginął nam gdzieś w domu czy w pracy i już zdążyliśmy go zastrzec w banku, to czy jest możliwe anulowanie tego zastrzeżenia? Okazuje się, że tak, choć nie wszędzie.

Santander

– Klient, który utracił dowód osobisty, musi niezwłocznie zgłosić ten fakt organowi dowolnej gminy i dostaje zaświadczenie o utracie dowodu. Gmina unieważnia taki dokument i nie ma już możliwości odwołania jego zastrzeżenia w banku. Jeśli klient zgubił dokument i nie zgłosił tego do urzędu, a jedynie zastrzegł go w banku, to może w tym banku, w którym dokonał zastrzeżenia, je odwołać – tłumaczy Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Dodaje, że zastrzeżenie można cofnąć do czasu ważności dokumentu, o ile nie został unieważniony przez urząd. Jak można anulować zastrzeżenie? W Santander Bank Polska można to zrobić osobiście w dowolnej placówce banku lub telefonicznie pod numerem 19999, a dla osoby niebędącej naszym klientem tylko osobiście. – Wystarczy zastrzeżony dokument, jednak w niektórych przypadkach może być potrzebny inny dokument ze zdjęciem – zastrzega Ewa Krawczyk.

PKO BP

Także Joanna Fatek z biura prasowego PKO BP zauważa, że dyspozycja anulowania zastrzeżenia w banku nie może być przyjęta, gdy klient zgłosił fakt utraty dokumentu w organie gminy lub w placówce konsularnej i posługuje się zaświadczeniem o utracie dokumentu wydanym przez te organy.

– Jeżeli nie zrobił tego, bank może przyjąć dyspozycje anulowania zastrzeżenia dokumentu tożsamości. Klient powinien zrobić to niezwłocznie po jego odnalezieniu. Można zrobić to w oddziale (zarówno osoby będące klientami banku, jak i te, które nie są klientami), przez bankowość elektroniczną oraz infolinię banku (klienci banku). Klient musi okazać zastrzeżony dokument stwierdzający tożsamość, jeśli go nie ma, zostanie poproszony o okazanie innego dokumentu – tłumaczy Joanna Fatek.

Warto sprawdzić: Zastrzeżenie dowodu w banku odcina od pieniędzy?

Credit Agricole

Halina Zając, specjalista transformacji bankowości detalicznej w Credit Agricole, mówi, że klient może anulować zastrzeżony dowód osobisty w dowolnym terminie, np. po odnalezieniu zgubionego dokumentu. – Odwołanie zastrzeżenia dowodu jest możliwe w placówce bankowej tylko na wniosek osoby uprawnionej do posługiwania się nim. Klient musi okazać wcześniej zastrzeżony dowód – podkreśla Halina Zając. Przypomina, że klienci mogą i powinni zastrzegać utracone (zgubione, skradzione) dokumenty w placówkach bankowych, a dane te trafiają do bazy dokumentów zastrzeżonych, do której ma dostęp wiele banków w Polsce. W ten sposób można uchronić się przed wyłudzeniem kredytu na swoje dane.

mBank

Także Emilia Kasperczak z mBanku zapewnia, że jest możliwe odwołanie zastrzeżenia w banku poprzez kontakt z CC lub pracownikiem oddziału. – Często zdarzają się sytuacje, że klienci zastrzegają dokument i tego samego dnia dzwonią, bo okazuje się, że jednak go nie zgubili – tłumaczy Emilia Kasperczak.

Warto sprawdzić: Dowód może nie wystarczyć w banku po zmianie nazwiska

Pekao SA

Okazuje się, że nie wszędzie można to zrobić. – Nie można anulować zastrzeżenia dowodu osobistego. Dowód osobisty jest zastrzegany w ogólnodostępnym systemie dokumentów zastrzeżonych – informacja o zastrzeżeniu dowodu trafia do tego systemu natychmiast po otrzymaniu takiego zgłoszenia od klienta i jest dostępna dla wszystkich banków, które z tego systemu korzystają – mówi Paweł Bernat, z biura komunikacji korporacyjnej Pekao SA.

Podkreśla to co inni bankowcy: –jest to forma zabezpieczenia dla klienta przed posłużeniem się przez osoby nieuprawnione, np. skradzionymi dokumentami klienta.