Chcesz kupić stare auto albo akcje i szybko zarobić? Uważaj. Lepiej kup złoto

Powody do zmartwień mają inwestorzy, którzy, z nadzieją na wysokie zyski, lokowali swoje środki w klasyczne samochody, akcje i surowce. Wyjątkiem pozostają złoto i srebro.

Publikacja: 07.11.2016 18:38

Chcesz kupić stare auto albo akcje i szybko zarobić? Uważaj. Lepiej kup złoto

Foto: Bloomberg

Sporym zaskoczeniem okazuje się pogorszenie nastrojów, jakie pojawiło się na rynku aut klasycznych. Według danych firmy HAGI, która publikuje informacje na temat zmian cen 50 najbardziej pożądanych klasycznych aut, w ciągu ostatniej dekady średnioroczny wzrost cen aut klasycznych wyniósł prawie 19 proc. Wynik za ostatni rok na poziomie 7,2 proc. wygląda zdecydowanie słabiej – wynika z analizy Lion’s Bank.

Dane te potwierdza firma Hagerty. Wiele klasycznych samochodów może stać się przedmiotem zainteresowania koneserów, lecz największą uwagę przykuwają takie marki, jak: Aston Martin, Bentley, BMW, Bugatti, Ferrari, Ford, Jaguar, Mercedes, Rolls-Royce czy Porsche. W Polsce pasjonaci kupują np. Warszawy, Syreny, Wołgi, a także Trabanty.

Warto dodać, że inwestycja w auta klasyczne to spore wyzwanie dla portfela. Przykładowo Ford Mustang Fastback z 1966 roku to wydatek rzędu 38200 dolarów, Continental Mark II z 1956 roku – 75650 dolarów, Cadillac Eldorado Convertable z 1976 – 11 200 funtów, Mercedes-Benz 230 SL Pagode – 53 240 funtów.

Peugeot 203C 1954- 11 500 funtów angielskich, Pontiac Firebird Automatic – 1967 – 43 000 funtów angielskich.

W Polsce za Fiata 125 P z 1997 roku trzeba zapłacić 16,5 tys. zł, a za Warszawę 223 z 1963 roku w stanie kolekcjonerskim aż 50 tys. zł.

Giełdy nie przyniosły spodziewanego zwrotu

Inwestorzy lokujący zaś środki finansowe na giełdach europejskich lub na rodzimej giełdzie w Warszawie już zupełnie nie mają powodów do zadowolenia. Stracili zarówno ci, którzy zainwestowali w największe europejskie firmy, jak i spółki francuskie, niemieckie czy brytyjskie.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy francuski indeks CAC 40 spadł o 10 proc., indeks Euro Stoxx 50 grupujący największe przedsiębiorstwa strefy euro zniżkował o 12,9 proc., kapitalizacja niemieckiego DAX-u spadła o 4,9 proc., a polskiego WIG 20 o prawie 12 proc.

Wirtualna waluta jako inwestycyjna alternatywa?

Liderem wzrostów w ciągu ostatniego roku okazały się notowania wirtualnej waluty bitcoin. Rok wcześniej płacono za nią 437 dolarów, a na dzień 5 listopada 2016 roku wyceniano wirtualną walutę o 66 proc. drożej, na kwotę 698 dolarów.

Jednakże każdy inwestor do notowań wirtualnej waluty powinien podchodzić z dużą ostrożnością. Jej notowania charakteryzują się bowiem sporą zmiennością.

O cenach metali zadecydują amerykańscy wyborcy

Surowce w ostatnich 12 miesiącach pozwoliły zarobić inwestorom niemal 15 proc. w przypadku złota oraz 20,2 proc. w przypadku srebra. Warto jednak pamiętać, że na to, jak będą się zachowywać wyceny większości metali, będzie miało wpływ to, kto zostanie nowym prezydentem za Oceanem.

W ostatnich dniach rośnie prawdopodobieństwo, że wyścig do Białego Domu wygra kandydat republikanów Donald Trump. Rynki obawiają się takiego scenariusza, choć i wybór demokratki Clinton nie jest w tym kontekście jednoznacznie pozytywny.

Analitycy prognozują, ze wygrana republikanina bardziej podbije ceny złotego kruszcu, ponieważ jest to bardziej nieprzewidywalny kandydat, a złoto będzie traktowane jako bezpieczna przystań. Złoto mniej, ale jednak, powinno także zyskiwać na wartości w przypadku wyboru Clinton.

Sporym zaskoczeniem okazuje się pogorszenie nastrojów, jakie pojawiło się na rynku aut klasycznych. Według danych firmy HAGI, która publikuje informacje na temat zmian cen 50 najbardziej pożądanych klasycznych aut, w ciągu ostatniej dekady średnioroczny wzrost cen aut klasycznych wyniósł prawie 19 proc. Wynik za ostatni rok na poziomie 7,2 proc. wygląda zdecydowanie słabiej – wynika z analizy Lion’s Bank.

Dane te potwierdza firma Hagerty. Wiele klasycznych samochodów może stać się przedmiotem zainteresowania koneserów, lecz największą uwagę przykuwają takie marki, jak: Aston Martin, Bentley, BMW, Bugatti, Ferrari, Ford, Jaguar, Mercedes, Rolls-Royce czy Porsche. W Polsce pasjonaci kupują np. Warszawy, Syreny, Wołgi, a także Trabanty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Portfel inwestycyjny
Inflacja uderzyła w oprocentowanie obligacji skarbowych. Jak nie stracić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rynki finansowe
Jak Chiny zarzynają kurę znoszącą złote jaja
Portfel inwestycyjny
Centra usług: szlifujący się diament
Portfel inwestycyjny
Inwestorzy w oczekiwaniu na obniżki stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Portfel inwestycyjny
Przy wysokim wzroście płac w 2024 r. oszczędności Polaków mogą dalej rosnąć