Reklama
Rozwiń

Na tropie martwych rachunków

Od lipca w naszym kraju działa Centralna Informacja o Rachunkach Bankowych. Za jej pośrednictwem w ciągu kilku dni można uzyskać dostęp do informacji o rachunkach prowadzonych we wszystkich bankach lub SKOK.

Publikacja: 30.10.2016 10:58

Na tropie martwych rachunków

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Wystarczy złożyć zapytanie w dowolnym oddziale. Dzięki temu m.in. spadkobiercy, ale też sądy czy komornicy nie muszą prowadzić poszukiwań rachunków osób zmarłych czy żyjących we wszystkich bankach. Odpowiedź na pytanie uzyskuje się w ciągu trzech dni.

Centralna Informacja jest usługą udostępnioną na platformie OGNIVO2 przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Hubert Wojciechowski z BOŚ wyjaśnia, że bank korzysta z niej w dwóch przypadkach: kiedy osoba uprawniona poszukuje rachunku bezpośrednio zgłaszając się do BOŚ lub kiedy taka osoba zgłosiła się do innej uprawnionej instytucji.

– W tym drugim przypadku mamy obowiązek udzielić odpowiedzi na pytanie, czy na rzecz osoby, o którą pyta uprawniony, był lub jest prowadzony rachunek bankowy. W pierwszym przypadku dostarczamy klientowi zbiorczą informację na temat banków i SKOK – mówi Hubert Wojciechowski.

Katarzyna Świstak z banku Millennium tłumaczy, że instytucja ta korzysta z bazy, gdy otrzyma wniosek o udzielenie zbiorczej informacji o rachunkach. Taki wniosek może złożyć klient poszukujący rachunków własnych, osoba posiadająca tytuł prawny do spadku oraz podmiot uprawniony, np. gmina.

Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego dodaje, że instytucjami uprawnionymi są także: sąd, prokuratura, komornik.

Jak często banki korzystają z bazy? Na ogół codziennie. Takiej informacji udzieliła Kamila Guzowska z Deutsche Banku. Iwona Markiewicz-Zaleta, kierownik Zespołu Rachunków i Produktów Oszczędnościowych w BGŻ BNP Paribas dodaje, że jej bank obsługuje ok. 890 zapytań miesięcznie, z czego 99 proc. pochodzi z innych banków. Z kolei PKO BP każdego dnia otrzymuje kilkanaście takich zapytań.

– Przed uruchomieniem Centralnej informacji zapytanie o poszukiwany rachunek musiało być adresowane do każdego banku lub SKOK z osobna. Baza pozwala na odszukanie zarówno własnych rachunków bankowych, jak i rachunków, do których osoba fizyczna uzyskała tytuł prawny, np. w związku z uzyskaniem prawa do spadku – wyjaśnia Karolina Tomczak z biura prasowego PKO BP.

Przypomina, że osoby zainteresowane złożeniem zapytania powinny pamiętać o zabraniu ze sobą do oddziału dowodu osobistego oraz postanowienia sądu o nabyciu spadku, jeżeli zapytanie dotyczy rachunków osoby zmarłej.

– Uruchomienie Centralnej Informacji z pewnością stanowi duże ułatwienie dla klientów, szczególnie gdy poszukują oni rachunków należących do osób zmarłych. Współpraca z Centralną informacją prowadzoną przez Krajową Izbę Rozliczeniową przebiega bez zarzutu. Proces jest w pełni zautomatyzowany od etapu przyjęcia zapytania od klienta do wygenerowania dokumentu z zestawieniem rachunków – tłumaczy Karolina Tomczak.

Inne banki też pozytywnie oceniają Centralną Informację o Rachunkach Bankowych. Oczywiście ocena tego, czy usługa sprawdziła się, będzie możliwa po dłuższym okresie.

– Po kilku zaledwie miesiącach funkcjonowania usługi liczba wnioskodawców nie jest tak duża, jak się spodziewaliśmy–mówi Iwona Markiewicz-Zaleta z BGŻ BNP Paribas.

Katarzyna Świstak z banku Millennium dodaje, że w celu pełnego zaspokojenia potrzeb wnioskodawców warto byłoby rozważyć podobne rozwiązanie dotyczące produktów kredytowych.

Materiał partnera
Bezpieczna przystań, czyli po co oszczędzać w złocie
Portfel inwestycyjny
Inflacja uderzyła w oprocentowanie obligacji skarbowych. Jak nie stracić?
Portfel inwestycyjny
Centra usług: szlifujący się diament
Portfel inwestycyjny
Inwestorzy w oczekiwaniu na obniżki stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Portfel inwestycyjny
Przy wysokim wzroście płac w 2024 r. oszczędności Polaków mogą dalej rosnąć
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku