Smartfon zapłaci, robot zrobi przelew

Spersonalizowane konta, aplikacje mobilne, sztuczna inteligencja – banki wyraźnie na to stawiają.

Publikacja: 30.12.2017 09:00

Smartfon zapłaci, robot zrobi przelew

Foto: AdobeStock

Polacy coraz chętniej płacą w sklepach telefonem. – Smartfon staje się mobilnym portfelem. Dlatego w mijającym roku utrzymywała się tendencja do uniwersalizacji aplikacji mobilnych – twierdzi Katarzyna Barys z Wydziału Prasowego Orange Finanse.

Nowe systemy pojawiły się m.in. w mBanku, Pekao SA (aplikacja PeoPay), eurobanku, Alior Banku oraz BGŻ BNP Paribas (GOmobile).

Część instytucji udostępniła również płatności zbliżeniowe telefonem – Android Pay. Kiedy usługa debiutowała na polskim rynku ponad rok temu, mogli z niej korzystać tylko klienci trzech banków: Alior Banku, Banku Zachodniego WBK i T-Mobile Usługi Bankowe. Dziś usługa jest dostepna również dla klientów m.in.: PlusBanku, BGŻ BNP Paribas, eurobanku, Getin Banku, mBanku, Nest Banku oraz Orange Finanse.

Urzędy na wyciągnięcie ręki

Z poziomu bankowych serwisów elektronicznych można założyć Profil Zaufany ePUAP, z którego klient loguje się do wybranego urzędu. Pierwszym bankiem, który wprowadził taką możliwość, był PKO BP wraz z Inteligo. Później zrobiły to także: ING Bank Śląski oraz Bank Millennium. Dzisiaj do urzędu można się logować również w serwisach mBanku, Pekao SA, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz Envelo (grupa Poczty Polskiej). Rozwiązanie to znacząco ułatwia i skraca czas załatwiania spraw urzędowych.

Konta dopasowane

W tym roku pojawiła się nowa tendencja w konstrukcji kont osobistych. Banki bardziej niż dotąd skupiły się na dostosowaniu parametrów oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Jako pierwszy zrobił to Bank Zachodni WBK, tworząc Konto Jakie Chcę. W ślad za nim podążył Getin Bank (Konto Proste Zasady) i Alior Bank (Konto Jakże Osobiste).

– Konto Proste Zasady to efekt wielu rozmów z klientami, którzy wskazywali, co jest dla nich najważniejsze w korzystaniu z rachunku – wyjaśnia Marek Ubysz, dyrektor Departamentu Kont i Depozytów Getin Noble Banku. – Bank stawia na ofertę zrozumiałą dla klientów. Rozwinęliśmy również ofertę kont oszczędnościowych, promując nowe środki wpłacane przez klienta. Oferta ta – w powiązaniu z Kontem Proste Zasady – pozwala na pozyskanie klientów zainteresowanych atrakcyjnym kontem i dobrym oprocentowaniem.

Zalety Konta Jakże Osobistego wylicza Mateusz Poznański, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w Alior Banku.

– Zaproponowaliśmy spersonalizowany rachunek bankowy. Każdy posiadacz Konta Jakże Osobistego tworzy i modyfikuje je osobiście, w zależności od swoich bieżących potrzeb. Obecnie klienci mogą wybierać spośród dziewięciu usług i funkcjonalności przygotowanych na podstawie szerokich badań i konsultacji – mówi Mateusz Poznański.

Banki dla Ukraińców

Instytucje finansowe zaczęły bardziej interesować się obsługą obywateli Ukrainy, którzy coraz liczniej napływają do Polski w celach zarobkowych.

Jak mówi Tomasz Dymowski, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej w Raiffeisen Polbanku, coraz więcej z tych osób wiąże z naszym krajem swoją przyszłość, osiedla się tu na dłużej. W związku z tym chcą kupować i wyposażyć mieszkania, ale też zakładać własne biznesy. Zgodnie z zapowiedziami polskich pracodawców, to Ukraińcom mają najszybciej rosnąć wynagrodzenia. Będą więc coraz atrakcyjniejszymi dla banków klientami. Już teraz zabiegają o nich m.in.: Getin Bank i Credit Agricole.

– W Credit Agricole wszystkie dokumenty niezbędne do otwarcia konta, a także pełna informacja, dostępne są w języku ukraińskim. Oferta obowiązuje od początku listopada. Obejmuje m.in. atrakcyjne warunki przelewów SWIFT – mówi Agnieszka Gorzkowicz z Biura Komunikacji Korporacyjnej Credit Agricole.

Sztuczna inteligencja coraz popularniejsza

Jednym z nowych trendów technologicznych jest sztuczna inteligencja. W lipcu Credit Agricole, jako pierwszy bank w Polsce, zapoczątkował wykorzystywanie sztucznej inteligencji do obsługi klientów, uruchamiając aplikację na platformie Facebook Messenger.

Wprowadzenie chatbota do obsługi klientów zapowiada również Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium. Klienci będą mogli poprzez rozmowę tekstową lub głosową wykonać wiele operacji, np. zrobić przelew, sprawdzić stan konta, historię transakcji, szczegóły dotyczące produktów.

Jak zauważa Iwona Markiewicz-Zaleta, kierownik Zespołu Rachunków i Produktów Oszczędnościowych w Banku BGŻ BNP Paribas, instytucje finansowe mniej zwracają teraz uwagę na to, co robi konkurencja, a bardziej słuchają klienta. Włączają go do procesu kreowania produktu czy projektowania zawartości oraz funkcjonalności serwisów internetowych.

Te tendencje będą kontynuowane

1. Bankowość mobilna – przekonuje się do niej coraz więcej Polaków; banki doskonalą więc swoje aplikacje na smartfony; część instytucji udostępniła płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu;

2. Profil Zaufany ePUAP – w serwisach internetowych wielu banków można założyć Profil Zaufany, pozwalający logować się do serwisów urzędowych; dzięki temu można załatwić przez internet wiele spraw;

3. Nowe konta osobiste – są one dopasowane do różnych potrzeb klientów; w ofercie znajduje się wiele opcji; klient wybiera te, które mu najbardziej odpowiadają;

4. Oferta dla Ukraińców – banki przekonały się, że ta grupa klientów ma coraz większe znaczenie; przygotowują więc dla nich nie tylko dokumenty i informacje w języku ukraińskim, ale także specjalne produkty;

5. Sztuczna inteligencja – to jeden z najważniejszych trendów technologicznych; poprzez rozmowę tekstową lub głosową będzie można wykonać wiele operacji;

6. Banki deklarują, że słuchają klienta – instytucje finansowe chętnie podkreślają, że przed wprowadzeniem zmian w ofertach zlecają badania, żeby poznać preferencje klientów.

Polacy coraz chętniej płacą w sklepach telefonem. – Smartfon staje się mobilnym portfelem. Dlatego w mijającym roku utrzymywała się tendencja do uniwersalizacji aplikacji mobilnych – twierdzi Katarzyna Barys z Wydziału Prasowego Orange Finanse.

Nowe systemy pojawiły się m.in. w mBanku, Pekao SA (aplikacja PeoPay), eurobanku, Alior Banku oraz BGŻ BNP Paribas (GOmobile).

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe