Poniedziałek, 2 lipca. godz. 8.10. Oddział Pekao SA w Warszawie przy ul. Grochowskiej 124/126. Drzwi oddziału próbuje sforsować straszy mężczyzna. – Zamknięte? – dziwi się i odchodzi z kwitkiem. Podobnie kilka innych osób, głównie starszych. – Jeszcze w ub. tygodniu od 8 rano bank był czynny. Teraz pracować im się nie chce –utystkuje klientka, która przyszła zamówić kartę kredytową. Rzeczywiście do końca czerwca oddział ten był otwarty od 8 do 18. Jednak od 2lipca do 28 września zmieniono jego godziny pracy na 9.30-17.30. Dlaczego? – Decyzja centrali – usłyszeliśmy od jednej z pracownic. Czy dużo z 851 oddziałów Pekao SA zmieniło na wakacje godziny pracy? – W okresie wakacyjnym zdecydowana większość placówek będzie otwarta w standardowych godzinach –zapewnia Tomasz Bogusławski z biur prasowego banku.
Latem nowe otwarcie
Jak jest w innych bankach? Czy też zmieniają godziny pracy podczas kanikuły? – Generalnie w okresie wakacyjnym nie skracamy godzin otwarcia swoich placówek. Zdarza się to jedynie w pojedynczych przypadkach – zdradza Agnieszka Kubajek, z biura prasowego banku Millennium. Ma on obecnie 349 placówek oraz 10 Millennium Mini, czyli wysp sprzedażowych zlokalizowanych w najbardziej popularnych centrach handlowych. Są one najczęściej czynne w godzinach 9 – 17.30, a te w galeriach handlowych w godzinach ich otwarcia – Liczba oddziałów od dłuższego czasu kształtuje się na podobnym poziomie, zamykamy oddziały w lokalizacjach mało odwiedzanych przez klientów, a otwieramy je w nowych miejscach, które są bardziej dogodne dla nich dogodne- zapowiada Agnieszka Kubajek. Do końca roku Millennium otworzy kilka nowych m.in w dużych centrach handlowych zlokalizowanych na terenie Krakowa, Łodzi czy Katowic.
Jak zauważa Beata Matusiak, dyrektor Departamentu Modelu Dystrybucji w BZ WBK modyfikacja sieci placówek jest odpowiedzią banku na zachowani klientów, którzy coraz częściej korzystają z kanałów zdalnych oraz z połączenia z video doradcą, jeżeli chcą nawiązać kontakt z pracownikiem. -Każdy klient posiadacz smartfonu z reguły ma swój bank w zasiągu swojej ręki, dlatego, odpowiadając na potrzeby klientów, stawiamy na rozwój usług i procesów w kanałach zdalnych.
– Mając świadomość, iż mimo rosnącego znaczenia bankowości internetowej i mobilnej, duża część klientów odwiedza nasze oddziały preferując bezpośredni kontakt z doradcą, modernizujemy dotychczasowe placówki, zmieniamy dotychczasowe lokalizacje przenosząc do miejsc, które są przez klientów częściej odwiedzane np. do galerii handlowych –tłumaczy dyr. Matusiak. Podkreśla, że bank na bieżąco analizuje ruch klientów w oddziałach, wychodzi z lokalizacji najrzadziej odwiedzanych i otwiera lub modernizuje oddziały najczęściej odwiedzane. W najbliższych tygodniach bank planuje otwarcie dwóch Stref BZWBK w galeriach handlowych, sześć oddziałów przekształci w placówki partnerskie, a pięć kolejnych -zmodernizuje. – Do końca wakacji sieć placówek banku zmniejszy się nieznacznie, o pięć placówek – mówi przedstawicielka BZ WBK.
PKO Bank na koniec pierwszego kwartału miał 1180 oddziałów własnych oraz 702 agencji. W ciągu trzech miesięcy bank zamknął 12 swoich placówek i 27 agencji. – Na bieżąco modernizujemy sieć sprzedaży poprzez lepsze jej dopasowanie do potencjału mikrorynków i zmieniających się potrzeb klientów podejmując działania związane z podniesieniem efektywności pracy placówek i poprawą dostępności naszych usług. W ramach tych działań m.in. przenosimy placówki do nowych atrakcyjnych biznesowo lokalizacji, unowocześnia siedziby istniejących oddziałów, ale również otwiera nowe placówki –wylicza Iwona Radomska, z biura prasowego. Podkreśla, że a strategia banku zakłada m.in. optymalizację powierzchni oddziałów i dostosowanie jej do zmieniających się potrzeb klientów, którzy w coraz większym stopniu korzystają z alternatywnych form kontaktu z nami np. przez Internet, Contact Center. Równolegle z procesem modernizacji oddziałów bank rozwija sieć urządzeń samoobsługowych. Klienci mogą korzystać z ok. 3,2 tys. bankomatów (umożliwiają m.in. wypłatę środków, sprawdzenie salda rachunku, zmianę PIN do karty) w tym ponad 1000 bankomatów z funkcją wpłatomatów (oferują dodatkowo możliwość wpłaty gotówki). – Klienci mogą korzystać z systematycznie wzbogacanych usług bankowości elektronicznej, oferowanych pod marką iPKO oraz w ramach konta Inteligo (bankowość elektroniczna to m.in. możliwość opłacenia online rachunków za prąd czy mieszkanie bez konieczności wizyty w placówce), jak również z płatności mobilnych IKO –tłumaczy przedstawicielka banku. Zauważa, że wśród swoich placówek bank posiada agencje, które funkcjonują na lokalnych rynkach i są prowadzone przez przedsiębiorców, współpracujących w oparciu o umowę agencyjną. Na bieżąco bank nawiązuje współpracę z nowymi przedsiębiorcami i wraz z nimi poszukuje kolejnych, atrakcyjnych lokalizacji dla agencji. Oddziały PKO BP czynne są od poniedziałku do piątku najczęściej w godz. 8 -19, a wybrane także w sobotę najczęściej w godz. 10- 14. Jedyną placówką czynną w niedziele handlowe jest oddział 14 we Wrocławiu przy pl. Dominikańskim 3. Placówki agencyjne najczęściej otwarte są od poniedziałku do piątku w godz. 8 –17, a wybrane w sobotę najczęściej w godz. 9- 13. – W okresie wakacyjnym nie są planowane zmiany w godzinach pracy placówek bankowych – mówi Iwona Radomska.