Audio wypłaty. Bankomat przyjazny niedowidzącym

Naklejki kierunkowe w alfabecie Braile’a, moduły audio wyposażone w gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych – takie udogodnienia mają bankomaty dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

Publikacja: 27.09.2018 22:03

Audio wypłaty. Bankomat przyjazny niedowidzącym

Foto: Adobe Stock

Jeszcze nie wszystkie urządzenia zostały w nie wyposażone, ale banki i operatorzy zapewniają, że z czasem się to zmieni.

Według danych GUS w Polsce żyje ponad 1 mln 800 tysięcy osób z dysfunkcją wzroku. Większość z nich nie urodziła się niewidomymi, ale straciła wzrok w ciągu życia z powodu różnych schorzeń.

Głos poprowadzi przez transakcję

To duża grupa, także klientów banków. Co one robią, by choćby codzienne korzystanie z bankomatów nie było dla takich osób nie było problemem? Największy polski bank PKO BP ma ponad 3 tys. bankomatów. Większość z nich , bo 1921 jest przyjazna dla osób niewidomych. – Nasze urządzenia z modułem audio wyposażone są w gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych opisujących przebieg operacji i sposób obsługi przy użyciu klawiatury klientowskiej, a napisy w języku Braille’a są umieszczone na klawiszach funkcyjnych przy klawiaturze, a także przy czytniku, drukarce potwierdzeń i w miejscu odbioru gotówki –wyjaśnia Grzegorz Culepa, z biura prasowego banku.

Dodaje, że do wykorzystania tej funkcji niezbędne jest użycie słuchawek, za pomocą których osoba korzystająca z bankomatu słyszy komunikaty głosowe, które prowadzą ją w trakcie realizacji transakcji. Realizacja operacji za pomocą komunikatów audio powoduje zablokowanie ekranów wyświetlanych przy realizacji standardowych transakcji poprzez wygaszenie ekranu lub wyświetlenie grafiki z logo PKO Banku Polskiego. – Takie rozwiązanie sprawia, że osoby postronne nie widzą, jaką operację realizuje klient korzystający w danej chwili z bankomatu, i zapewnia osobom niewidomym i słabo widzącym większą dyskrecję i poczucie bezpieczeństwa – tłumaczy Grzegorz Culepa. Dodaje, że strona internetowa banku jest przystosowana do programów czytających dla osób z wadami wzroku, działających na przeglądarkach Internet Explorer (od wersji 8.0) i FireFox.

Santander Bank Polska posiada sieć 1730 bankomatów . – Dla klientów z niepełnosprawnościami wzroku udostępniamy  210 udźwiękowionych bankomatów, a ponad 1400 bankomatów zostało wyposażonych w  naklejki kierunkowe w alfabecie Braile’a – wylicza Marta Walaszczyk – Szymańska, odpowiedzialna za program „Obsługa bez barier” w Santander Bank Polska. Listę urządzeń można znaleźć na stronie  www.santander.pl/obb w zakładce „Mówiące bankomaty” oraz w wyszukiwarce placówek i bankomatów banku. – Dodatkowo udostępniamy listę bankomatów w pliku CSV  /  GPX – dzięki temu klienci mają możliwość zaimportowania danych do urządzeń przenośnych. Rozwiązanie to zapewnia możliwość geolokalizacji udźwiękowionych bankomatów –dodaje Marta Walaszczyk – Szymańska.

Podkreśla, że bank zadbał o to, by wszyscy klienci mogli korzystać z jego usług  i produktów. – Nie stawiamy przeszkód, dlatego jako pierwszy  polski bank uruchomiliśmy bankomaty przystosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Klient może dokonać operacji   w bankomacie dzięki komunikatom głosowym, które słyszy przez  słuchawki. Dostępność naszych bankomatów potwierdza uzyskany przez nas Certyfikat Polskiego Związku Niewidomych – chwali się przedstawicielka Santander Banku. Zdradza, że wsparcie głosowe zrealizowane jest w języku polskim dla czterech funkcji: jak  szybka wypłata określonej z góry kwoty,  wypłata dowolnej kwoty,  aktywacja nowej karty czy   zmiana kodu PIN. – Ze wsparcia głosowego  w obsłudze udźwiękowionego  bankomatu  – mogą korzystać posiadacze wszystkich kart, nie tylko Santander Bank Polska – wyjaśnia Marta Walaszczyk – Szymańska. Zdradza, że trwa proces nowego oznakowania  udźwiękowionych bankomatów. Umieszczane są na nich naklejki wypukłe w braile’u.

Oznaczona piątka

Bankomaty sieci Pekao SA przystosowane są do obsługi osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. – Na klawiaturze klawisz nr 5 oznaczony wyczuwalną pod opuszkiem palca wypukłością, shutter, czytnik kart oraz drukarka pokwitowań opatrzone są pismem Braille’a , a czytnik kart dodatkowo oznaczony wypukłością w postaci strzałek wyczuwalną pod opuszkiem palca – wyjaśnia biuro prasowe banku. Bank dodaje, że poza tym odtwarzane są krótkie dźwięki sygnalizujące naciśnięcie przycisków bankomatów oraz realizację wypłaty, głośność regulowana przez serwis bankomatu. Poza tym istnieje możliwość wsparcia realizacji transakcji wypłaty/wpłaty gotówki w transakcji w urządzeniu mobilnym (telefon-aplikacja PeoPay).

Raiffeisen Polbank ma 212 bankomatów. – Każdy ma oznaczenie klawisza 5 na klawiaturze numerycznej w języku Braille’a i tak samo opisane wejście na kartę, drukarkę do potwierdzeń, miejsce na wpłatę i wypłatę środków – mówi Sławomir Czajkowski, z biura prasowego banku.

Jak mówi Ewa Miziołek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży Euronet Polska firma dążymy do tego, aby zarówno bankomaty jak i wpłatomaty należące do jej sieci były nowoczesne i w pełni dostępne dla wszystkich, bez ograniczeń. Większość maszyn jest już przystosowana do potrzeb osób niedowidzących oraz niewidomych. – Urządzenia te zostały wyposażone w klawiaturę z wytłoczonym alfabetem Braille’a, a także z punktem nawigacyjnym oznaczonym na środkowym klawiszu numerem 5 – wyjaśnia dyr. Miziołek.

Halina Karpińska, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium mówi, że likwidowanie barier cyfrowych, infrastrukturalnych i fizycznych w dostępie do usług jest ważnym elementem strategii banku. – Od lat wdrażamy więc rozwiązania zwiększające dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami – zapewnia dyr.Karpińska. Millennium ma obecnie 481 bankomatów i wszystkie dostępne są dla osób z niepełnosprawnością wzroku, a większość również dla osób z niepełnosprawnością ruchową. – Korzystanie z urządzeń ułatwiają klawisze numeryczne, odpowiadające poszczególnym funkcjom widocznym na ekranie. Po podłączeniu słuchawek, osoby z niepełnosprawnością wzroku mogą też realizować transakcje na podstawie komunikatów głosowych. Dodatkowo mogą korzystać ze specjalnego, czarno-białego trybu ekranu podnoszącego poziom kontrastu i czytelność wyświetlanych komunikatów – wyjaśnia przedstawicielka banku.

Będzie ich więcej

Jeszcze nie wszystkie urządzenia są dostępne dla osób z dysfunkcją wzroku. Ale to ma się zmienić.

Jak mówi Grzegorz Culepa z PKO BP wszystkie urządzeni będą dostosowane do potrzeb takich klientów.- Po dokonaniu wymiany urządzeń wyeksploatowanych i starszych wszystkie urządzenia będą posiadały funkcje audio dla klientów niedowidzących. Wymiana urządzeń rozłożona jest na lata i zależy od możliwości logistyczno-finansowych – tłumaczy Grzegorz Culepa. Także Marta Walaszczyk – Szymańska z Santander Banku zapowiada, że docelowo planuje on dostosować wszystkie urządzenia.

– Trwa proces rozwoju sieci udźwiękowionych bankomatów, planowany rozwój obejmie ponad 1000 kolejnych maszyn. Dodane zostaną także nowe funkcjonalności w postaci komunikatów głosowych dla wypłaty BLIK i możliwości wygaszenia ekranu oraz przełączenia w tryb wysokiego kontrastu- zdradza przedstawicielka Santander Banku. Podkreśla, że dostosowanie jest wpisane w strategię dostępnego banku. Także Pekao S.A. kontynuuje wdrażanie działań ukierunkowanych na modernizację technologiczną i podnoszenie efektywności w zakresie innowacyjności, mających na celu dalszą poprawę jakości usług i produktów, w tym także na bieżąco procesuje upowszechnianie rozwiązań ułatwiających korzystanie z usług bankowych przez osoby niepełnosprawne.

– Docelowo powyższe udogodnienia będą dostępne we wszystkich bankomatach naszej sieci. W przyszłości planujemy również udostępnienie komunikatów głosowych (w funkcji nawigacji), ale tylko za pośrednictwem słuchawek. Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu zapewnienia komfortu i prywatności klienta, nie jest planowane udostępnianie komunikatów głosowych  poprzez głośniki urządzenia – wyjaśnia bank. Pekao SA uczestniczy w Projekcie ZBP – Dostępny Bankomat, którego elementem jest również wyszukiwarka ATM w Polsce z dostępnymi udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Spis wszystkich urządzeń można znaleźć na stronie: www.dostepnybankomat.pl. Banki nie zdradzają ile kosztuje dostosowanie bankomatów do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką