Jeszcze nie wszystkie urządzenia zostały w nie wyposażone, ale banki i operatorzy zapewniają, że z czasem się to zmieni.
Według danych GUS w Polsce żyje ponad 1 mln 800 tysięcy osób z dysfunkcją wzroku. Większość z nich nie urodziła się niewidomymi, ale straciła wzrok w ciągu życia z powodu różnych schorzeń.
Głos poprowadzi przez transakcję
To duża grupa, także klientów banków. Co one robią, by choćby codzienne korzystanie z bankomatów nie było dla takich osób nie było problemem? Największy polski bank PKO BP ma ponad 3 tys. bankomatów. Większość z nich , bo 1921 jest przyjazna dla osób niewidomych. – Nasze urządzenia z modułem audio wyposażone są w gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych opisujących przebieg operacji i sposób obsługi przy użyciu klawiatury klientowskiej, a napisy w języku Braille’a są umieszczone na klawiszach funkcyjnych przy klawiaturze, a także przy czytniku, drukarce potwierdzeń i w miejscu odbioru gotówki –wyjaśnia Grzegorz Culepa, z biura prasowego banku.
Dodaje, że do wykorzystania tej funkcji niezbędne jest użycie słuchawek, za pomocą których osoba korzystająca z bankomatu słyszy komunikaty głosowe, które prowadzą ją w trakcie realizacji transakcji. Realizacja operacji za pomocą komunikatów audio powoduje zablokowanie ekranów wyświetlanych przy realizacji standardowych transakcji poprzez wygaszenie ekranu lub wyświetlenie grafiki z logo PKO Banku Polskiego. – Takie rozwiązanie sprawia, że osoby postronne nie widzą, jaką operację realizuje klient korzystający w danej chwili z bankomatu, i zapewnia osobom niewidomym i słabo widzącym większą dyskrecję i poczucie bezpieczeństwa – tłumaczy Grzegorz Culepa. Dodaje, że strona internetowa banku jest przystosowana do programów czytających dla osób z wadami wzroku, działających na przeglądarkach Internet Explorer (od wersji 8.0) i FireFox.
Santander Bank Polska posiada sieć 1730 bankomatów . – Dla klientów z niepełnosprawnościami wzroku udostępniamy 210 udźwiękowionych bankomatów, a ponad 1400 bankomatów zostało wyposażonych w naklejki kierunkowe w alfabecie Braile’a – wylicza Marta Walaszczyk – Szymańska, odpowiedzialna za program „Obsługa bez barier” w Santander Bank Polska. Listę urządzeń można znaleźć na stronie www.santander.pl/obb w zakładce „Mówiące bankomaty” oraz w wyszukiwarce placówek i bankomatów banku. – Dodatkowo udostępniamy listę bankomatów w pliku CSV / GPX – dzięki temu klienci mają możliwość zaimportowania danych do urządzeń przenośnych. Rozwiązanie to zapewnia możliwość geolokalizacji udźwiękowionych bankomatów –dodaje Marta Walaszczyk – Szymańska.