W 2018 roku ING Bank Śląski odnotował mniej niż 80 reklamacji dotyczących wypłaty uszkodzonego banknotu z własnych urządzeń.
-Wszystkie zostały rozpatrzone pozytywnie. Reklamacje dotyczące wpłaty czy wypłaty banknotów są załatwiane najszybciej jak to jest możliwe, z maksymalnym czasem rozpatrzenia do siedmiu dni kalendarzowych – zapewnia Ewa Szerszeń.
Anna Strompowska, Partnership Manager w Departamencie Płatności i Kart w Credit Agricole przyznaje,że takie przypadki, są bardzo rzadkie, a reklamacje tego typu są incydentalne. Banknoty wkładane do kaset bankomatowych są sprawdzane i przeliczane w centrach obsługi gotówkowej, gdzie weryfikowana jest również ich jakość.
– Jeżeli mamy do czynienia z urządzeniem typu recycler z zamkniętym obiegiem gotówki (czyli maszyna wypłaca banknoty, które ktoś wcześniej wpłaci, to takie banknoty są sprawdzane przez urządzenie. Jeżeli banknot będzie mocno zniszczony/zabrudzony, tak że nie będzie się nadawał do obiegu, to maszyna albo go nie przyjmie (nie rozpozna) albo zatrzyma, bez możliwości ponownej wypłaty – zapewnia Anna Strompowska. I dodaje, że jeżeli jednak klientowi trafi się taki przypadek, to składa reklamację u doradcy w oddziale.
Bank Millennium przypomina, że banki zobowiązane są – na mocy zarządzania prezesa NBP – wymienić zniszczony banknot, jeśli więcej niż 45 proc. jego pierwotnej powierzchni zachowało się w jednym kawałku i możliwe jest rozpoznanie jego nominału. Banknot, który zachował od 45 do 75 proc. pierwotnej powierzchni, zostanie wymieniony za połowę jego wartości nominalnej. Banknot, który zachował ponad 75 proc. powierzchni, a także banknot przerwany bądź poplamiony, bank wymieni za jego pełną wartość nominalną.
– W przypadku gdy nasz klient otrzymał z bankomatu uszkodzony banknot (część banknotu pozostała w bankomacie a drugą cześć otrzymał nasz klient) kontaktujemy się z właścicielem bankomatu, jeżeli jest to nasz bankomat to sami sprawdzamy, w celu odnalezienia pozostałej części. W przypadku gdy właściciel bankomatu odnajdzie pozostałą część banknotu klient powinien się zgłosić ze swoją częścią banknotu do właściciela bankomatu, a ten dokona wymiany banknotu- tłumaczy bank.