Gdy dostaniesz podartą stówkę z bankomatu

Jeśli bankomat wypłaci nam ubrudzone, zniszczone czy uszkodzone banknoty możemy je reklamować.

Publikacja: 22.10.2018 19:58

Gdy dostaniesz podartą stówkę z bankomatu

Foto: 123RF

Teoretycznie urządzenie nie powinno wydawać takich pieniędzy, ale zdarzają się takie sytuacje. Pani Małgorzata w bankomacie Pekao SA przy ul. Grochowskiej w Warszawie wypłacała 200 zł.

Czytaj także: Wypłata z bankomatu może kosztować

-Urządzenie wydało mi jeden banknot porwany, a że była sobota po południu to nie mogłam wymienić gotówki w banku. Na szczęście w jednym ze sklepów przyjęto mi ten banknot – opowiada kobieta.

Czy często bankomaty wydają taką gotówkę? Co jest tego powodem? Jak postąpić ma klient w takiej sytuacji?

– Sytuacja w której bankomat może wydać taki banknot może zdarzyć się sporadycznie jedynie w urządzeniach o zamkniętym obiegu banknotów (recyklerów) czyli urządzeń, które wypłacają klientom pieniądze zdeponowane przez innych klientów. Klient może wymienić uszkodzony banknot w dowolnym oddziale PKO BP – zapewnia Joanna Fatek, z biura prasowego banku.

Także Emilia Kasperczak z mBanku podkreśla, że banki mają obowiązek wymieniania uszkodzonych czy zniszczonych banknotów. – Proces ten nie wymaga składania żadnych reklamacji. Kwota jaką otrzymuje klient zależy od stopnia zniszczenia banknotu – nie zawsze jest to taki sam banknot. Reklamacje związane z wymianą banknotów stanowią margines i rozpatrywane są w standardowym trybie – 30 dni- tłumaczy przedstawicielka mBanku.

Podkreśla, że sytuacja, gdy w maszynie znajdzie się uszkodzony/zniszczony banknot to wyjątkowa rzadkość, ponieważ firmy obsługujące maszyny mają obowiązek sprawdzania banknotów.

– Jeśli gotówka jest w złym stanie, to jest usuwana, bo inaczej bankomat mógłby się zaciąć-wyjaśnia Emilia Kasperczak.

Ewa Krawczyk z Santandera przypomina, że w związku z wejściem w życie od dnia 1 lipca 2018 zapisów dotyczących weryfikacji jakości banknotów wprowadzanych do obiegu (zawartych w Zarządzeniu nr 19/2018  Prezesa NBP w sprawie sposobu i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania opakowań banknotów i monet oraz wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem banków w te znaki) sytuacje takie występują bardzo sporadycznie, praktycznie jedynie w przypadku uszkodzeń mechanicznych, do których może dojść na skutek awarii modułów odpowiedzialnych za wypłatę w urządzeniu podczas transakcji.

– W takiej sytuacji należy zgłosić reklamację do banku wydawcy karty – radzi Ewa Krawczyk.

Także Ewa Szerszeń, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego twierdzi, że jeśli klient otrzyma uszkodzony, zabrudzony banknot z urządzenia, to może go wymienić w placówkach banku obsługujących gotówkę. – Jeżeli oddział nie obsługuje gotówki, co oznacza, że nie może przyjąć uszkodzonego banknotu, klient składa reklamację na wymianę uszkodzonego banknotu – tłumaczy.

W 2018 roku ING Bank Śląski odnotował mniej niż 80 reklamacji dotyczących wypłaty uszkodzonego banknotu z własnych urządzeń.

-Wszystkie zostały rozpatrzone pozytywnie. Reklamacje dotyczące   wpłaty czy wypłaty banknotów są załatwiane najszybciej jak to jest możliwe, z maksymalnym czasem rozpatrzenia do siedmiu dni kalendarzowych – zapewnia Ewa Szerszeń.

Anna Strompowska, Partnership Manager w Departamencie Płatności i Kart w Credit Agricole przyznaje,że takie przypadki, są bardzo rzadkie, a reklamacje tego typu są incydentalne. Banknoty wkładane do kaset bankomatowych są sprawdzane i przeliczane w centrach obsługi gotówkowej, gdzie weryfikowana jest również ich jakość.

– Jeżeli mamy do czynienia z urządzeniem typu recycler z zamkniętym obiegiem gotówki (czyli maszyna wypłaca banknoty, które ktoś wcześniej wpłaci, to takie banknoty są sprawdzane przez urządzenie. Jeżeli banknot będzie mocno zniszczony/zabrudzony, tak że nie będzie się nadawał do obiegu, to maszyna albo go nie przyjmie (nie rozpozna) albo zatrzyma, bez możliwości ponownej wypłaty – zapewnia Anna Strompowska. I dodaje, że jeżeli jednak klientowi trafi się taki przypadek, to składa reklamację u doradcy w oddziale.

Bank Millennium przypomina, że banki zobowiązane są – na mocy zarządzania prezesa NBP – wymienić zniszczony banknot, jeśli więcej niż 45 proc. jego pierwotnej powierzchni zachowało się w jednym kawałku i możliwe jest rozpoznanie jego nominału. Banknot, który zachował od 45 do 75 proc. pierwotnej powierzchni, zostanie wymieniony za połowę jego wartości nominalnej. Banknot, który zachował ponad 75 proc. powierzchni, a także banknot przerwany bądź poplamiony, bank wymieni za jego pełną wartość nominalną.

– W przypadku gdy nasz klient otrzymał z bankomatu uszkodzony banknot (część banknotu pozostała w bankomacie a drugą cześć otrzymał nasz klient) kontaktujemy się z właścicielem bankomatu, jeżeli jest to nasz bankomat to sami sprawdzamy, w celu odnalezienia pozostałej części. W przypadku gdy właściciel bankomatu odnajdzie pozostałą część banknotu klient powinien się zgłosić ze swoją częścią banknotu do właściciela bankomatu, a ten dokona wymiany banknotu- tłumaczy bank.

Jego przedstawiciele zapewniają, że każde zgłoszenie klienta analizujemy indywidualnie i staramy się znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. W tym banku takie reklamacje zdarzają się rzadko, a ich rozpatrzenie trwa maksymalnie nie przekracza 30 dni

Teoretycznie urządzenie nie powinno wydawać takich pieniędzy, ale zdarzają się takie sytuacje. Pani Małgorzata w bankomacie Pekao SA przy ul. Grochowskiej w Warszawie wypłacała 200 zł.

Czytaj także: Wypłata z bankomatu może kosztować

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej