Banki dbają tylko o nowych klientów. 2019 coś zmieni?

Cyfryzacja, digitalizacja i inwestycje w innowacje to słowa wytrychy w rozwoju bankowości ostatnich lat. To się nie zmieni również w roku 2019.

Publikacja: 07.01.2019 17:28

Banki dbają tylko o nowych klientów. 2019 coś zmieni?

Foto: Adobe Stock

Wobec rosnącej konkurencji fintechów najważniejszym wyzwaniem dla banków jest i będzie robotyzacja i wykorzystywanie najnowszych technologii cyfrowych.

Z roku na rok coraz więcej klientów chce zarządzać swoimi finansami przez telefon lub na tablecie, bo w taki sposób jest szybciej i prościej.

Czytaj także: Cała prawda o kosztach rachunku bankowego

Konkurencja dla banków

Banki oferują online dostęp do rachunku i szybkie przelewy, ale nie wszystkie jeszcze sprzedają w ten sposób kredyty i ubezpieczenia. Doceniane są więc takie platformy jak Akredo.pl i Bancovo.pl. To już nie tylko drobne finansowanie dostępne w ciągu 24 godzin bez licznych wizyt w placówkach bankowych lub śledzenia ofert pożyczkowych. Ostateczne podpisanie umowy jest też wygodne, bo możliwe w miejscu wybranym przez klienta. Do Bancovo dołącza więc coraz więcej nie tylko banków, ale i firm pożyczkowych.

Analitycy firmy doradztwa strategicznego McKinsey przewidują, że już w 2019 roku od 15 do 30 proc. kredytów hipotecznych będzie sprzedawanych w sieci. Prognozują też, że kanały elektroniczne będą odpowiadały za około 80 proc. sprzedaży kart kredytowych. Podobnie jest z ubezpieczeniami, które można już wykupić np. w drodze na lotnisko.

Wyzwaniem dla banków jest więc stworzenie takich rozwiązań, które będą umożliwiały klientom korzystanie z usług bankowych i okołobankowych w dowolnym czasie i miejscu.

Rewolucja trwa

Będą też wprowadzane do oferty usługi ułatwiające życie. Rewolucja na rynku kart wielowalutowych już trwa. Banki coraz bardziej rywalizują o klientów, ale nie sprostały brytyjskiemu startupowi Revolut. Jego atrakcyjność rośnie, ponieważ w połowie grudnia dostał licencję bankową od litewskiego nadzoru bankowego. To oznacza, że pieniądze na kartach przedpłaconych będą chronione do 100 tys. euro. Na pewno doceni to wielu podróżujących i robiących zakupy na portalach zagranicznych.

Nadal kiepskie nawyki

Banki mają coraz więcej rywali, ale mimo to dbają tylko o nowych klientów. Zaniedbują natomiast starych, podobnie jak starsze pokolenie, które nie nawykło do korzystania z bankowości internetowej i jest skazane na wizyty w oddziałach bankowych lub opłacanie rachunków na poczcie czy w sklepach, gdzie – przy i tak niskich dochodach – jeszcze do nich dopłaca. Dla seniorów kurczące się wprawdzie, ale potrzebne, placówki bankowe wciąż będą jednak istnieć.

Fiserv Polska, firma dystrybuująca systemy oprogramowania dla instytucji finansowych i świadcząca usługi doradcze, jest przekonana, że tradycyjna bankowość na pewno nie zniknie.

Banki nadal będą oferować swoje usługi i produkty przez sieć placówek. Będą też wprawdzie zachęcać do korzystania z kanałów samoobsługowych, ale utrzymując bankowość tradycyjną.

Wobec rosnącej konkurencji fintechów najważniejszym wyzwaniem dla banków jest i będzie robotyzacja i wykorzystywanie najnowszych technologii cyfrowych.

Z roku na rok coraz więcej klientów chce zarządzać swoimi finansami przez telefon lub na tablecie, bo w taki sposób jest szybciej i prościej.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%