Wypłacając gotówkę telefonem, możemy mieć problem

Klient wypłacający gotówkę telefonem do części urządzeń w oddziałach się nie dostanie poza godzinami pracy placówek.

Publikacja: 04.02.2019 19:53

Wypłacając gotówkę telefonem, możemy mieć problem

Foto: Shutterstock

Część banków montuje czytniki na funkcje NFC w smartfonie, które pomogą otworzyć drzwi, inne przenoszą urządzenia do stref otwartych, a jeszcze inne dopiero szukają rozwiązań tej kwestii.

Problem zamkniętych drzwi do bankomatów dla klientów korzystających z komórek do wpłat i wypłat gotówki w bankomatach zauważył jeden z klientów Pekao SA.

– Żeby wejść do pomieszczenia, gdzie jest urządzenie, po godzinach pracy oddziału, trzeba mieć kartę. Ktoś ma chyba niepoukładane w głowie – zżymał się na jednym z portali internetowych.

Bank podziękował mu „za uwagę” i prosił o zgłoszenie przez formularz dostępny na jego stronie.

Pekao SA ma sieć 1708 bankomatów własnych, z czego aż 915 zlokalizowanych jest w przedsionkach oddziałów. Część z nich jest zamknięta za drzwiami poza godzinami placówki.

– W większości przypadków nie ma konieczności otwarcia go kartą, wstęp jest wolny. Jeżeli jednak dostęp do pomieszczenia jest blokowany czytnikiem kart, to można wykorzystać każdą, która posiada pasek magnetyczny – zapewnia Tomasz Bogusławski z biura prasowego Pekao SA.

Warto przeczytać: Jak wypłacić gotówkę poza bankomatem i ile to kosztuje

Jak inne banki wpuszczają swoich klientów ze smartfonami do bankomatów w oddziałach? ING Bank Śląski ma 547 takich urządzeń w placówkach, z czego ok. 80 proc. to urządzenia wewnętrzne w strefie 24h i ok. 20 proc. zewnętrzne.

– Klienci mogą wypłacać i wpłacać gotówkę przy użyciu kodu BLIK wygenerowanego na smartfonie w aplikacji mobilnej banku – opowiada Miłosz Gromski z biura prasowego banku.

Dodaje, że do większości bankomatów zlokalizowanych w oddziałach ING i zamontowanych w strefie 24h w przedsionku (wiatrołapie) zamontowane są czytniki wejścia.

Wejście do strefy 24h jest otwarte w godzinach pracy oddziału, a poza godzinami oddziału strefy są chronione i wejście jest możliwe poprzez zbliżenie do czytnika karty płatniczej lub aktywnej funkcji NFC w smartfonie.

– Sukcesywnie dążymy do wyposażenia wszystkich oddziałów w czytniki wejścia do strefy 24h – podkreśla Miłosz Gromski.

Z 3133 bankomatów PKO BP (dane na koniec grudnia 2018) 609 usytuowanych jest na sali operacyjnej oraz w przedsionkach oddziałów.

– Z wszystkich można wypłacać gotówkę bez użycia karty, np. przy użyciu BLIK-a – mówi Grzegorz Culepa z biura prasowego banku.

Przyznaje, że po godzinach pracy oddziałów nie można wejść do urządzeń na sali operacyjnej, a jedynie do tych ulokowanych w aneksach czy przedsionkach placówek.

Ale też nie wszystkich. Część z nich jest zamykana. Które? Ich listę można znaleźć na stronie www.pkobp.pl w sekcji placówki i bankomaty.

Bankowcy z PKO BP przyznają nieoficjalnie, że część przedsionków jest zamykana z powodu… bezdomnych. Zimą, zwłaszcza w dużych miastach, próbują znaleźć tam miejsce do spania. PKO BP odchodzi od metody otwierania drzwi do bankomatu kartą płatniczą.

– W miejscach, gdzie nie ma dostępu do danego urządzenia, zachęcamy do skorzystania z innego naszego najbliższego bankomatu – mówi Grzegorz Culepa.

Dodaje, że bank stale pracuje nad zwiększaniem dostępu do urządzeń poprzez zmianę aranżacji usytuowania maszyny w celu utworzenia stref dostępu 24h dla klientów.

Warto przeczytać: Gdy dostaniesz podartą stówkę z bankomatu

Ale są banki, których urządzenia niezależnie od usytuowania są dostępne przez całą dobę w strefie 24h.

Tak jest np. w Banku Millennium, który ma 487 bankomatów i recyclerów, z czego 397 znajduje się w placówkach.

– Większość maszyn znajduje się w przedsionkach bądź jest zainstalowana w pasażach handlowych. We wszystkich maszynach można wypłacać gotówkę bez karty – za pomocą BLIK-a czy dzięki aplikacji mobilnej na smartfonie lub przy pomocy czeku BLIK – opowiada Halina Karpińska, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Santander Bank ma 1762 urządzenia, z czego ok. 400 jest w tzw. przedsionkach. Ze wszystkich można wypłacać gotówkę przy pomocy karty mobilnej w aplikacji Santander mobile.

– Wszystkie nasze urządzenia są w strefie 24h i są dostępne dla wszystkich przez całą dobę. Nie potrzeba karty płatniczej do wejścia – mówi Ewa Krawczyk z biura prasowego Santandera. Przyznaje, że i u nich zdarza się, że w przedsionkach przesiadują bezdomni. – Oddziały starają się rozwiązywać to na własną rękę – dodaje przedstawicielka banku.

Część banków montuje czytniki na funkcje NFC w smartfonie, które pomogą otworzyć drzwi, inne przenoszą urządzenia do stref otwartych, a jeszcze inne dopiero szukają rozwiązań tej kwestii.

Problem zamkniętych drzwi do bankomatów dla klientów korzystających z komórek do wpłat i wypłat gotówki w bankomatach zauważył jeden z klientów Pekao SA.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej