Banki mogą odmówić założenia rachunku przez internet

Czasem powody mogą być formalne jak nieprawidłowe dane klienta, czy źle wykonane zdjęcie. Ale czasem bank nie potrafi, czy też nie chce podać przyczyny takiej odmowy.

Publikacja: 20.03.2019 17:06

Banki mogą odmówić założenia rachunku przez internet

Foto: Adobe Stock

Taką sytuacją miał nasz czytelnik, który próbował założyć rachunek przez internet w mBanku.

–Podjąłem kilka prób i za każdym razem kończyło się to fiaskiem -opowiada. Złożył nawet reklamację w tej sprawie. I otrzymał odpowiedź:

– „Niestety na ten moment nie mamy możliwości, aby otworzyć dla Pana rachunek w mBanku- napisał młodszy specjalista z departamentu rozwoju operacji wydziału reklamacji. – Przykro mi z powodu utrudnień –dodał. I doradził, że niedoszły klient może „odwołać się od tej decyzji w terminie 30 dni od jej otrzymania”.

– mBank nie stać na prawdziwym specjalistów który zweryfikują powód odrzucenia wniosku klienta który miał rok temu konto i zostało poprawnie zamknięte wcześniej, a teraz nie można otworzyć kolejnego? Nie liczyłem na samo otwarcie, a wyjaśnienie dlaczego nie dało się tego zrobić – tłumaczy nas czytelnik.

Co może być przyczyną odmowy założenia konta przez internet w mBanku?

Emilia Kasperczak, z biura prasowego mBanku zapewnia, że posiadanie wcześniej konta nie ma żadnego znaczenia, bo bank nie ma żadnego okresu karencji. – Do zawarcia umowy niezbędne jest potwierdzenie tożsamości klienta. Bank może odmówić otwarcia rachunku, gdy ma podejrzenie, że dokument tożsamości jest podrobiony lub gdy klient go po prostu nie ma lub gdy osoba nie ma adresu zamieszkania w Polsce- tłumaczy Emilia Kasperczak. Zapewnia, że reklamacje związane z odmienieniem otwarcia rachunku stanowią margines i zdarzają się bardzo rzadko.

Z jakich powodów banki odmawiają otwarcia rachunków przez internet? Czy często się to zdarza?

Jak poinformowało nas biuro prasowe Pekao SA w nowym procesie zakładania online konta osobistego w kanałach zdalnych zdarza się, że niektórzy klienci są zapraszani do oddziału banku w celu dokończenia procesu zakładania konta w placówce w obecności pracownika. – Główną przyczyną takich sytuacji jest brak dobrze wykonanego zdjęcia, przez co weryfikacja twarzy i dowodu osobistego klienta nie może zostać przeprowadzona prawidłowo. Na ten moment proces dostępny jest tylko dla nowych klientów – tłumaczy bank.

Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że odmowa otwarcia konta w przypadku wnioskowania przez kanały zdalne zdarza się w sporadycznych przypadkach.

Przyczyną może być np. podanie przez klienta nieprawidłowych danych z dokumentu tożsamości lub posługiwanie się dowodem zastrzeżonym. Inną przyczyną może być negatywna weryfikacja tożsamości przez kuriera. – Reklamacje w tej sprawie zdarzają się rzadko –zapewnia bankowiec. Przypomina, że proces zdalny otwarcia konta jest przeznaczony dla klientów powyżej 18 roku życia, zamieszkujących w Polsce, posiadających dowód osobisty i numer PESEL. – Klientów nie spełniających tych wymogów zapraszamy do oddziałów- mówi Miłosz Gromski.

Warto sprawdzić: Nieużywane konto kosztuje więcej niż używane

Magdalena Ostrowska z BGZ BNP Paribas tłumaczy, że odmowa założenia kont może mieć miejsce, gdy nie zostaną spełnione wymogi formalne, np. związane z podpisaniem dokumentu (umowy rachunków bankowych), a także w przypadku, gdy klient posiada już konto osobiste w banku. – Jedna osoba może mieć tylko jedno konto osobiste- dodaje.

Jak tłumaczy Grzegorz Markiewicz, Manager Zespołu Obsługi Produktów Zdalnych w Credit Agricole brak finalizacji (mówimy o finalizacji, a nie odmowie) wniosku w kanale zdalnym najczęściej ma miejsce z przyczyn formalnych. – Klient nie uzupełnia braku stwierdzonego w trakcie procesowania wniosku (np. podpisu na umowie lub którymś z załączników, kserokopii dokumentu potwierdzającego tożsamość) lub nie odbiera (nie odsyła) otrzymanych z banku dokumentów i nie reaguje na kierowane do niego przypomnienia – wylicza. A Paweł Olejnik , dyr. ds. Bezpieczeństwa Finansowego i Sankcji Międzynarodowych w tym samym bankuk, dodaje, że może on odmówić założenia konta lub je zablokować ze względu na przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowanie terroryzmu, jeśli np. klient nie chce podać informacji, które my jesteśmy zobowiązani zebrać – prawem lub procedurami.

Bank Millennium też może odmówić otwarcia rachunku bankowego zgodnie ze z swoim regulaminem ogólnym świadczenia usług bankowych dla osób fizycznych.

Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP mówi, że odmowy przyjęcia wniosku o otwarcie konta w kanałach zdalnych stanowią  kilka procent. Ale ich powodów nie podaje.

Taką sytuacją miał nasz czytelnik, który próbował założyć rachunek przez internet w mBanku.

–Podjąłem kilka prób i za każdym razem kończyło się to fiaskiem -opowiada. Złożył nawet reklamację w tej sprawie. I otrzymał odpowiedź:

Pozostało 94% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę