Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

Numer konta i nazwa odbiorcy są ważne dla banku przy realizacji przelewów. Adres nie jest wymagany, choć bywa że bankowcy uważają inaczej.

Publikacja: 21.07.2019 12:52

Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek

Pani Irena realizowała przelew wobec na rzecz osoby prywatnej w jednym z warszawskich oddziałów PKO BP. – Podałam numer konta, nazwisko odbiorcy przelewu, ale pracownica banku żądała ode mnie pełnego adresu, a znałam tylko miejscowość – opowiada kobieta. Usłyszała od pracownicy banku, że może ona odmówić wykonania transakcji, ale warunkowo ją przyjmie.

– Czy adres odbiorcy jest rzeczywiście taki ważny przy przelewie – pyta kobieta. Jej pytanie powtórzyliśmy w PKO BP. I okazuje się, że adres wcale nie jest ważny.

– Chcąc zlecić w oddziale dyspozycję przelewu klient musi wskazać rachunek i dane odbiorcy. Adres nie jest wymagany. Podobnie jest w przypadku realizowania przelewu przez bankowość internetową – zapewnia Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Warto sprawdzić: Pomyłkowy przelew? Jak odzyskać pieniądze

Skąd więc taka prośba w oddziale? – Nie wiem musielibyśmy dokładnie sprawdzić – przyznaje pracownik banku. Dodaje, że kiedyś adres był wymagany, ale od dawna jest to nieaktualne.

Dane do przelewu – jak jest w innych bankach?

Jak mówi Ewa Krawczyk z Santandera, w oddziale bank wykona przelew złotowy krajowy pod warunkiem podania numeru rachunku odbiorcy i jego nazwy. – Te dane są obligatoryjne. Adres jest daną opcjonalna (nieobligatoryjną). Także w bankowości internetowej i mobilnej adres jest daną nieobligatoryjna, czyli można go nie podawać – zapewnia Ewa Krawczyk.

Także w Banku Millennium do realizacji przelewu, zarówno w placówce, jak i w kanałach bankowości elektronicznej, wystarczy imię i nazwisko oraz numer konta odbiorcy przelewu. Adres nie jest konieczny.

Podobnie mBank nie wymaga pełnego adresu odbiorcy. – To, co musi być wypełnione to nr IBAN rachunku oraz nazwa odbiorcy (dowolnie klient może ją w serwisie wpisać – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego banku.

Anna Markowska z Pekao SA  mówi, że do zlecenia i wykonania przelewu niezbędny jest prawidłowy numer rachunku odbiorcy.- Tylko to jest koniecznym identyfikatorem płatności. Dane odbiorcy w postaci jego adresu są informacjami dodatkowymi i nie wpływają na realizację przelewu – zapewnia przedstawicielka Pekao SA.

W BNP Paribas dane do przelewu są określone w umowie ramowej rachunku. –  Przy składaniu zlecenia bank wymaga podania: unikatowego identyfikatora w postaci numeru rachunku w formacie IBAN lub NRB Posiadacza i odbiorcy, niezbędnego do wykonania zlecenia dla płatności, gdzie jest on wymagany, a do tych gdzie nie jest – numer rachunku w formacie właściwym dla danego banku, danych identyfikujących zleceniodawcę i odbiorcę (imię i nazwisko lub nazwa i adres/siedziba), waluty i kwoty zlecenia, jego tytułu, daty – wylicza Karolina Kozakiewicz, z biura prasowego BNP Paribas.

Warto sprawdzić: Kiedy dojdzie przelew? Oto godziny księgowania przelewów

Dodaje, że w przypadku przelewu z późniejszą datą realizacji dodatkowo wymagany jest jej data.

– W bankowości internetowej wpisanie adresu odbiorcy przelewu w formatce przelewu krajowego jest opcjonalne, ale t w przypadku przelewu zagranicznego (SWIFT) (w zależności do jakiego kraju wysyłamy przelew) to pole adres jest polem obligatoryjnym – mówi Karolina Kozakiewicz.

Pani Irena realizowała przelew wobec na rzecz osoby prywatnej w jednym z warszawskich oddziałów PKO BP. – Podałam numer konta, nazwisko odbiorcy przelewu, ale pracownica banku żądała ode mnie pełnego adresu, a znałam tylko miejscowość – opowiada kobieta. Usłyszała od pracownicy banku, że może ona odmówić wykonania transakcji, ale warunkowo ją przyjmie.

– Czy adres odbiorcy jest rzeczywiście taki ważny przy przelewie – pyta kobieta. Jej pytanie powtórzyliśmy w PKO BP. I okazuje się, że adres wcale nie jest ważny.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił