Pomyłkowy przelew? Jak odzyskać pieniądze

Pomyłkowy przelew? Zostaje dobra wola odbiorcy albo sąd.

Publikacja: 08.02.2019 13:13

Pomyłkowy przelew? Jak odzyskać pieniądze

Foto: Adobe Stock

Nie w każdym banku mamy możliwość anulowania błędnego przelewu, który nawet ledwo co „wyszedł” już z oddziału. Pieniądze może dobrowolnie zwrócić odbiorca gotówki albo pozostanie droga sądowa.

Pani Iwona robiła ostatnio kilka przelewów w oddziale Pekao SA. Jeszcze przed wyjściem z placówki zorientowała się, że doszło do pomyłki.

– Jedno ze zleceń wysłałam na błędny numer rachunku. Okazało się, że przelewu nie mogę anulować – martwi się kobieta. – Od pracownicy banku dowiedziałam się, że mogę złożyć reklamację. Tak też zrobiła.

Jak cofnąć przelew? Nie da się

Jak tłumaczy Tomasz Bogusławski z biura prasowego Pekao, poprawnie złożona dyspozycja jest zawsze realizowana i nie ma możliwości jej odwołania, bo przelew od razu obciąża konto i jest widoczny w historii operacji.

– Dlatego tuż po złożeniu zlecenia udostępniamy jego potwierdzenie – tłumaczy Tomasz Bogusławski.

Dodaje, że jedynie w przypadku, gdy zlecenie ma przyszłą datę realizacji, to jest możliwe anulowanie takiego zlecenia, przed upływem dnia, który został wskazany jako dzień realizacji przelewu.

– Sytuację pomyłki przy zlecaniu przelewu reguluje natomiast nowelizacja ustawy – Prawo bankowe z ubiegłego roku. W nowelizacji zapisano, że w przypadku kiedy klient omyłkowo zleci przelew na inny rachunek, niż zamierzał, na jego zlecenie bank informuje właściciela rachunku, na który został wysłany przelew, o pomyłce i wzywa do zwrotu środków nienależnych – tłumaczy Tomasz Bogusławski.

Dodaje, że jeśli środki nie zostaną zwrócone na rachunek, wówczas bank ujawnia klientowi dane posiadacza rachunku, na który został zrealizowany niewłaściwy przelew. – Razem z nowelizacją banki zostały zwolnione w takiej sytuacji z zachowania tajemnicy bankowej, a klient ma możliwość dochodzenia roszczeń bezpośrednio od właściciela takiego rachunku – tłumaczy bankowiec.

Warto sprawdzić: Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

Również Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że jeśli przelew został omyłkowo wysłany, to w celu odzyskania pieniędzy klient musi skontaktować się z bankiem, a ten w ciągu trzech dni informuje odbiorcę przelewu, że ma on obowiązek zwrotu pieniędzy.

Zwrot powinien nastąpić w ciągu 30 dni roboczych. – Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zechce dobrowolnie zwrócić pieniędzy, wówczas bank będzie mógł przekazać dane odbiorcy omyłkowego przelewu. – Jest to zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej, żeby możliwe było wystąpienie na ścieżkę sądową – dodaje Miłosz Gromski.

Także w banku Millennium nie ma możliwości anulowania przelewu po potwierdzeniu transakcji niezależnie, czy jest ona realizowana w oddziale czy w internecie. Klient może ją reklamować.

– Jeśli odbiorcą jest posiadacz rachunku w naszym banku, to podejmujemy próbę kontaktu z nim natychmiast. Czas zamknięcia zgłoszenia zależy od uzyskania zgody od klienta na zwrot gotówki – tłumaczą przedstawiciele banku Millennium.

Podkreślają, że w sytuacji, gdy przelew został zrealizowany na rachunek w innym banku, to Millennium wysyła zgłoszenie w aplikacji międzybankowej dedykowanej do tego typu zgłoszeń. Trafia ona w formie elektronicznej do procesowania do banku odbiorcy. Dalsza część procesu jest już po stronie banku odbiorcy i od niego zależy czas zamknięcia zgłoszenia.

Czasem da się anulować przelew

Ale są banki, gdzie można próbować dokonać anulacji błędnego przelewu. Grzegorz Culepa z PKO BP mówi, że jest to możliwe, dopóki nie zostanie on zrealizowany.

Jeśli przelew widnieje w systemie jako oczekujący, czyli nie rozpoczęła się jego realizacja w sesji Elixir, można go anulować w każdej chwili – pieniądze wracają natychmiast na konto klienta – tłumaczy.

Przelewy wychodzące z PKO BP realizowane są w trzech sesjach o godz. 8, 11.45 i 14.30.

– W sytuacji gdy w tym samym czasie realizowana jest sesja Elixir, przelewu cofnąć się nie da. W przypadku braku możliwości anulowania polecenia przelewu, zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, na wniosek klienta bank podejmie działania w celu umożliwienia klientowi dochodzenia zwrotu kwoty transakcji wykonanej z użyciem błędnego numeru rachunku – wyjaśnia Grzegorz Culepa.

Zdradza, że jeśli zlecenie realizacji polecenia przelewu na rachunek prowadzony w innym banku nastąpi po godzinie 14.30 i nie zostanie wskazana data realizacji, rachunek zostanie automatycznie obciążony z datą złożenia zlecenia, a transakcja zostanie zrealizowana w następnym dniu roboczym.

Warto sprawdzić: Niektóre banki zmieniły godziny księgowania przelewów

Także w Santander Banku klient może zgłosić wstrzymanie transakcji w oddziale lub telefonicznie do Centrum Komunikacji – MCK.

– Jeżeli płatność nie została jeszcze wysłana do Krajowej Izby Rozliczeniowej, zwrot środków następuje automatycznie po anulowaniu transakcji – mówi Ewa Krawczyk z biura prasowego Santandera. Dodaje, że w przypadku płatności wysłanej już do KIR to kwestia kilkunastu minut.

– W tej sytuacji wysyłamy komunikat z prośbą o anulowanie transakcji do KIR. Po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi płatność zostaje wstrzymana i środki wracają na rachunek klienta – tłumaczy przedstawicielka Santander Banku.

Przypomina, że klient ma możliwość anulowania płatności 15 minut przed zamknięciem sesji rozliczeniowej w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, w ramach której dana transakcja została wysłana, czyli podczas pierwszej sesji do godz. 9.15, drugiej do 13.15 i trzeciej do 15.45.

Pani Iwona czeka na decyzję odbiorcy pomyłkowego przelewu.

Nie w każdym banku mamy możliwość anulowania błędnego przelewu, który nawet ledwo co „wyszedł” już z oddziału. Pieniądze może dobrowolnie zwrócić odbiorca gotówki albo pozostanie droga sądowa.

Pani Iwona robiła ostatnio kilka przelewów w oddziale Pekao SA. Jeszcze przed wyjściem z placówki zorientowała się, że doszło do pomyłki.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał