Koniec lokaty, pieniądze zniknęły. Gdzie się podziały?

Czasami rozwiązanie umowy rachunku na który po zapadnięciu ma trafić lokata bankowa, może oznaczać jej zerwanie, a bywa że pieniądze w takim przypadku trafią na konto techniczne.

Publikacja: 23.09.2019 16:01

Koniec lokaty, pieniądze zniknęły. Gdzie się podziały?

Foto: Adobe Stock

– W trakcie trwania lokaty klient może zarówno zmienić swoją dyspozycję dotyczące wskazania innego rachunku, na który mają zostać przeniesione środki po zapadnięciu lokaty, jak również wskazać takie konto gdy wcześniej tego nie zrobił, bo w takim przypadku bank otworzył dla potrzeb rozliczenia depozytu rachunek do jego obsługi – tłumaczy Anna Markowska, z biura prasowego Pekao SA.

Warto sprawdzić: Jak pozbyć się niechcianych ofert telefonicznych

Ważna dyspozycja klienta

W tym właśnie banku dwa lata temu lokatę terminową założył pan Krzysztof. Termin jej zapadnięcia minął na początku sierpnia.

Po nim okazało się, że pieniądze …. zniknęły. – Nie trafiły na ROR, który mam w tym banku od lat. Co prawda, w umowie lokaty podałem rachunek oszczędnościowy „Dobry Zysk”, ale kilka miesięcy temu go zamknąłem. Oprocentowanie było bardzo niskie, a poza tym bank promował przy nim nowych, a nie stałych klientów – opowiada mężczyzna.
Poszedł do oddziału wyjaśnić sprawę. – Pracownica banku długo sprawdzała gdzie się podziały pieniądze z lokaty, ale nie była w stanie niczego ustalić i odesłała mnie do innej osoby – opowiada.

Kolejny pracownik banku potwierdził, że lokata była oczywiście założona, ale nie wiedział gdzie podziały się pieniądze i próbował odesłać klienta do oddziału, w którym lokatę zakładał.
– Ostatecznie sam wysłał tam maila i obiecał kontakt telefoniczny, gdy coś ustali – relacjonuje czytelnik.

Konto techniczne

Następnego dnia okazało się, że gotówka z lokaty trafiła na konto techniczne i tam czekała na właściciela. – Dlaczego bank nie poinformował mnie o tym, że tak się stanie gdy rozwiązywałem umowę rachunku oszczędnościowego, ani nie przelał ich na mój ROR? –pyta pan Krzysztof.

Anna Markowska z biura PR i nowych mediów Pekao SA tłumaczy, że zgodnie z regulaminem rachunków oszczędnościowych lokat terminowych, który jest doręczany klientom przed zawarciem umowy, po zapadnięciu lokaty środki z niej wraz z naliczonymi odsetkami (pomniejszonymi o podatek dochodowy od osób fizycznych) są przenoszone na wskazane przez posiadacza konto o charakterze bieżącym prowadzone w banku.

– Jeżeli klient nie wskazał takiego rachunku wówczas pieniądze trafiają na otwarty dla niego konto do obsługi lokaty – wyjaśnia Anna Markowska.

Dodaje, że taki rachunek jest nieoprocentowany, ma charakter techniczny (bez zawarcia umowy z klientem) i prowadzony przez bank w walucie lokaty.

– W związku z prowadzeniem tego rachunku nie są pobierane od klienta żadne opłaty, nie są także naliczane odsetki oraz nie są sporządzane i wysyłane wyciągi – tłumaczy przedstawicielka banku.

Podkreśla, że w trakcie trwania lokaty klient może zarówno zmienić swoją dyspozycję w zakresie wskazania innego rachunku, na który mają zostać przeniesione środki z lokaty po upływie okresu lokaty, jak również wskazać taki rachunek w przypadku gdy wcześniej tego nie zrobił.

– Bank nie jest upoważniony, bez zgody klienta, zmienić złożonej przez niego dyspozycji w zakresie wskazanego rachunku – podkreśla Anna Markowska.

I dodaje: jeżeli w trakcie trwania lokaty wskazany przez klienta rachunek do jej rozliczenia zostanie zamknięty to sam klient może wskazać inne konto do dokonywania takich rozliczeń, a gdy tego nie zrobi to zawsze może wypłacić środki z lokaty z prowadzonego przez bank rachunku do jej obsługi w dowolnej placówce.

Warto sprawdzić: Dane do przelewu – czy trzeba adres do przelewu?

Lokata w ramach ROR-u

Jak do kwestii rachunków do  lokat podchodzą inne banki? Co robią, gdy klient zamknie konto do ich obsługi? Hanna Niemiec-Kłak, Senior Product Manager w banku Credit Agricole mówi, że u nich wszystkie lokaty dla osób fizycznych otwierane są w ramach konta osobistego.

– Więc jeśli klient chce zamknąć konto, to musi wycofać środki z lokaty. Co ważne, osobom które chcą założyć u nas lokatę, proponujemy bezpłatne konto – nie pobieramy opłat za prowadzenie tego rachunku – podkreśla Hanna Niemiec-Kłak.

Jak tłumaczy Grzegorz Culepa z PKO BP klient zakładający lokatę musi posiadać rachunek bieżący, który po jej założeniu zostaje z nią powiązany.

– Rachunek jest niezbędny do przeniesienia środków z lokaty w momencie jej wygaśnięcia lub wydania dyspozycji o likwidacji przez przed upływem okresu umownego – opowiada Grzegorz Culepa.

Dodaje, że jeśli w momencie zakładania lokaty, klient nie posiada ROR lub Rachunku Oszczędnościowego w PKO, z którym może powiązać lokatę to zostaje mu założony Rachunek Obsługi Lokaty, który jest bezpłatny, a w chwili jej wygaśnięcia środki zostaną przekazane na to konto.

– Rachunek powiązany z lokatą – zarówno ROR jak i Rachunek Oszczędnościowy lub Rachunek Obsługi Lokaty, nie może zostać zlikwidowany bez uprzedniego powiązania lokaty z innym rachunkiem bieżącym. Jeśli klient będzie chciał zlikwidować ROR z którym jest powiązana trwająca lokata, przed likwidacją ROR zostanie ona powiązana z rachunkiem technicznym na który zostaną przekazane środki w momencie jej wygaśnięcia i będą czekać na dyspozycję klienta – jest on o  tym informowany z podaniem numeru rachunku, który zostaje powiązany z lokatą na miejsce ROR-u- wyjaśnia Grzegorz Culepa.

W Banku Millennium lokaty terminowe obsługiwane są za pośrednictwem rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego, wskazanego w umowie lokaty. Pieniądze z zakończonej lokaty przelewane są automatycznie na to konto. Jeżeli klient chciałby zamknąć taki ROR, może wskazać inny do obsługi produktów z nim powiązanych.

Warto sprawdzić: Wpłatomat jak policjant. Zatrzymuje fałszywki

Nie ma rachunku, nie ma lokaty

W Ing Banku Śląskim jak mówi Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika pieniądze trafiają na konto techniczne. – Jednak w trakcie trwania lokaty, w oddziale banku, klient może zmienić konto do przelewu środków po zakończeniu lokaty. Zatem jeśli posiada inne konto oszczędnościowe może wskazać je do rozliczenia lokaty po jej zakończeniu – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa.

Przyznaje, że nie są to częste sytuacje. – Aby je ograniczyć, gdy klient zamyka konto do przelewu środków po zakończeniu lokaty w oddziale, specjalista informuje go, że zamykany rachunek został wskazany do przelewu pieniędzy po zakończeniu lokaty. Zachęca klienta do nie zamykania rachunku lub jeśli klient posiada inne konto oszczędnościowe, po zakończeniu procesu zamknięcia przechodzi do zmiany rachunku do rozliczenia lokaty – tłumaczy przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Jeśli klient zamknie konto do rozliczenia depozytu pieniądze trafiają na rachunek techniczny. Gdy rachunek do obsługi lokaty jest zamykany w oddziale podczas zamykania specjalista informuje klienta, że zamykany rachunek jest wskazany do przelewu środków po zakończeniu lokaty.

A jeśli takie konto jest zamykane przez internet, wówczas, po zamknięciu, na skrzynkę dostępną w bankowości internetowej, klient otrzymuje wiadomość z informacją, że zamknięty rachunek był wskazany do przelewu środków po zakończeniu lokaty, a pieniądze po jej zakończeniu trafią na nieoprocentowany rachunek techniczny.

Z kolei w mBanku lokaty są powiązane z konkretnym rachunkiem. – Jeśli klient będzie chciał go zamknąć musi zerwać również lokaty lub poczekać z zamknięciem jak się skończy termin lokaty – informuje Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika banku.

Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę