Darmowe konto nie przyciąga klientów

Banki notują stosunkowo małe zainteresowanie rachunkiem podstawowym.

Publikacja: 12.09.2018 17:49

Darmowe konto nie przyciąga klientów

Foto: Shutterstock

Od kilku po kilkaset rachunków podstawowych otworzyły banki w ciągu pierwszego miesiąca proponowania takiego konta klientom.

– Niski poziom zainteresowania produktem skłania do opinii, że nowe konto przyciąga tylko część osób nieubankowionych – uważa Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Czytaj także: W końcu są darmowe konta. Otwierają, bo muszą

Rachunki podstawowe większość banków wprowadziła do swojej oferty dopiero 8 sierpnia tego roku gdy zgodnie z przepisami za ich brak zaczęły grozić im wysokie kary. Zgodnie z przepisami banki i SKOK-i musiały zaoferować klientom darmowe konto z bezpłatną kartą wraz z minimum pięcioma darmowymi przelewami i pięcioma bezpłatnymi wypłatami z obcych bankomatów miesięcznie. I jakimi zainteresowaniem rachunki podstawowe się cieszą? Czy przez miesiąc dużo osób skorzystało z tej oferty? Tak jak przewidywali eksperci niewiele.

W PKO BP klienci otworzyli 362 podstawowe rachunki płatnicze (PRP). Częściej po taką ofertę sięgały kobiety (54 proc.)

– Mieszkańcy dużych aglomeracji (pow. 500 tys. mieszkańców) stanowią 20 proc. – mówi Grzegorz Culepa. W Santander Bank(wcześniej BZ WBK) utworzono 523 takie rachunki, w Pekao SA takie konta założyło 118 klientów ,z czego 56 proc. to kobiety, a trzy proc. to obcokrajowcy. W innych bankach nie jest lepiej. Credit Agricole chwali się 49takimi rachunkami, mBank – kilkunastoma, a Raiffeisen Polbank – zaledwie trzema.

""

Rachunki podstawowe większość banków wprowadziła do swojej oferty dopiero 8 sierpnia tego roku, gdy zgodnie z przepisami za ich brak zaczęły grozić im wysokie kary. Fot. Adobe Stock

pieniadze.rp.pl

ING Bank Śląskich w ogóle nie chce ujawnić liczby takich klientów.-Nie dzielimy się danymi o sprzedaży i użytkowaniu poszczególnych typów rachunków, ale możemy powiedzieć, że zainteresowanie nie jest duże – przyznaje jedynie Miłosz Gromski, z biura prasowego banku. Rachunki podstawowe są przeznaczone dla osób, które nie miały innych kont (poza walutowymi), a także nie mają zobowiązań kredytowych. Miały skłonić osoby nieubankowione do korzystania z usług bankowych. Jak podawał na początku roku NBP w swoim raporcie „Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego luty 2017″, wciąż 17 proc. naszych rodaków nie ma konta osobistego. Dlaczego ta oferta nie kusi takich osób? Zdaniem Grzegorza Culepy z PKO BP analiza opracowań rynkowych dotyczących osób nieposiadających kont prowadzi do wniosku, że cena nie jest najważniejszym czynnikiem decydującym o założeniu rachunku.

– Osoby nie posiadające konta jako powód tego stanu podają najczęściej brak potrzeby i zbyt niskie dochody. Należy pamiętać, że obecnie jak i na przestrzeni ostatnich lat część banków oferuje darmowe konta bankowe. Odsetek nieubankowionych Polaków pozostaje największy wśród dwóch grup klientów. Pierwsza to  najstarsi,  którzy nigdy go nie posiadali i nadal nie odczuwają potrzeby założenia  rachunku bankowego. Druga to najmłodsi. Oni jednak w większości zostaną klientami banków w naturalny sposób – po wejściu na rynek pracy – uważa przedstawiciel PKO BP. Jego zdaniem można oczekiwać, że osoby które założą rachunki podstawowe z czasem – w wyniku uświadomienia sobie korzyści z posiadania konta oraz nowych potrzeb a także  pod wpływem dynamiki zmian w sektorze bankowym zamienią podstawowy rachunek płatniczy na standardowe konto osobiste i zaczną korzystać np. z PKO Konta za Zero.

Także przedstawiciele Pekao SA uważają, że zadaniem podstawowego rachunku płatniczego jest poniesienie poziomu ubankowienia na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

– W swojej ofercie mamy atrakcyjne Konto Przekorzystne, oferujące znacznie szersze możliwości niż Rachunek Podstawowy. Jest ono bezpłatne po spełnieniu warunku minimalnego wpływu na konto w wysokości 500 złotych, oraz przynajmniej jednej transakcji bezgotówkowej kartą debetową Banku Pekao S.A. lub aplikacją mobilną PeoPay, dlatego zainteresowanie kontem podstawowym, nie jest znaczące – twierdzą przedstawiciele banku.

Marcin Data, dyrektor ds. Rozwoju Daily Banking i Produktów Oszczędnościowych w banku Credit Agricole mówi, że jej bank tak jak przewidywał nie obserwuje znaczącego zainteresowania tym produktem. – W przypadku polskich banków oferta konta darmowego, zazwyczaj po spełnieniu przez klienta wskazanych przez bank warunków, ale najczęściej bardzo prostych do osiągnięcia dla osób aktywnie korzystających z konta, nie jest taką nowością – podnosi.

Agnieszka Gorzkowicz zauważa, że ubankowienie Polaków szacuje się na ponad 80 proc. i od lat ten poziom utrzymuje się na podobnym poziomie. – Pozwala to sądzić, że są inne powody, dla których Polacy nie decydują się mieć konta w banku, nawet wprowadzonego w sierpniu rachunku podstawowego – dodaje dyr. Data.

Także Przemysław Dukiel, kierujący wydziałem rachunków bieżących w Banku Millennium przyznaje, że zgodnie z przewidywaniami Podstawowy Rachunek Płatniczy nie cieszy się dużą popularnością wśród klientów. – Dotychczas otworzyliśmy zaledwie kilka takich rachunków co jest dla nas potwierdzeniem, że klienci są zainteresowani przede wszystkim naszym flagowym Kontem 360°, oferującym funkcjonalności bez ograniczeń oraz dodatkowe benefity – tłumaczy Przemysław Dukiel.

Od kilku po kilkaset rachunków podstawowych otworzyły banki w ciągu pierwszego miesiąca proponowania takiego konta klientom.

– Niski poziom zainteresowania produktem skłania do opinii, że nowe konto przyciąga tylko część osób nieubankowionych – uważa Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki