Lokaty dla mobilnych. O ile więcej można zarobić?

Banki często oferują korzystniejsze warunki na rachunkach dla osób korzystających z konta na smartfonie.

Publikacja: 03.10.2018 19:54

Lokaty dla mobilnych. O ile więcej można zarobić?

Foto: Adobe Stock

Według raportu PRNews.pl „Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych” – w II kw. 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało ponad 10 mln klientów banków. Coraz szersze grono osób obsługujących swoje finanse za pomocą smartfona może liczyć na specjalne oferty tworzone wyłącznie dla nich. Wśród nich najpopularniejsze są lokaty mobilne.

Czytaj także: Najlepsze lokaty roczne. Tylko jedna chroni przed inflacją

Bank w telefonie

Bankowość mobilna to ciągle rozwijająca się usługa, która dziś gwarantuje już nie tylko zwykły podgląd rachunku i możliwość wykonania przelewu, ale również opłacania faktur, sprawdzania historii konta, lokowania oszczędności, a nawet zaciągania kredytów. Znając adres e-mail lub numer telefonu komórkowego drugiej osoby, łatwo też za pomocą telefonu zrobić przelew z rozliczeniem wydatków. Wszystko to dostępne gdziekolwiek się jest i cokolwiek się robi, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Założenie lokaty mobilnej wymaga posiadania rachunku osobistego i wspomnianego już telefonu z odpowiednią aplikacją bankową. Po zalogowaniu do systemu bankowego, przeciągając palcem po ekranie smartfona, należy wybrać interesujący nas produkt, wskazać konto, z którego mają być pobrane środki, i zatwierdzić transakcję.

Kiedy lokaty mobilne miały swój początek, były konkurencyjną alternatywą dla tradycyjnych depozytów zakładanych w oddziałach banków czy przez bankowość internetową. Dziś różnic w zyskach w zasadzie nie ma. Na depozytach udostępnianych w aplikacjach na smatfony najwięcej można zarobić do 3 proc. w skali roku, podczas gdy na standardowych lokatach terminowych nawet 4 proc.

Najwyższe oprocentowanie, czyli 3 proc. w skali roku, gwarantuje eurobank na trzymiesięcznej Lokacie na start mobilnej i Getin Bank na dwumiesięcznej Lokacie Mobilnej. Oferta eurobanku dostępna jest po aktywacji aplikacji mobilnej na pierwszym urządzeniu i aktywna przez kolejnych 30 dni. Wpłacić można na nią od 200 zł do 10 tys. zł. Zbliżoną granicę wpłat stawia Getin Bank. W jego przypadku wartość środków powinna zawierać się w przedziale 500 do 10 tys. zł.

""

pieniadze.rp.pl

Ograniczony wybór

Nie wszystkie banki udostępniające usługi bankowości mobilnej mają w swojej ofercie lokaty dedykowane ich użytkownikom. Aktualnie lokaty mobilne znaleźć można w dziesięciu bankach.

Większość instytucji ma w swojej ofercie wyłącznie po jednym takim produkcie i to z ograniczonym zakresem wyboru okresu deponowania. Klientom oferowane są najczęściej pojedyncze i krótkie okresy oszczędzania – 1-, 2-, 3- czy 4-miesięczne.

To również nie przypadek, że eurobank i Getin Bank naliczają oprocentowanie dla środków do kwoty 10 tys. zł. Część banków, w przypadku depozytów mobilnych, celowo stawia ograniczenia co do wysokości kwoty maksymalnej, jaką można przelać na rachunek lokaty. Podobnie przecież dzieje się w przypadku tradycyjnych depozytów z najwyższymi dostępnymi odsetkami na rynku. Tego typu oferty mają bowiem promować bank, przyciągać nowych klientów i zachęcać dodatkowo do korzystania z innych produktów i usług danej instytucji.

Bezpieczeństwo

O bezpieczeństwo zgromadzonych na rachunku bankowym środków musi dbać zarówno bank, jak i sam klient. Instytucje finansowe wykorzystują szyfrowane połączenia, wykonują cykliczne audyty i testy bezpieczeństwa, wprowadzają limity transakcji, blokują dostęp do konta (po zwykle trzykrotnym błędnym podaniu danych identyfikacyjnych) i automatycznie wylogowują w przypadku przedłużającej się bezczynności użytkownika.

Sam klient zaś nigdy nie powinien instalować aplikacji niewiadomego pochodzenia. Właściwego oprogramowania należy szukać w sklepach Google Play, App Store lub Windows Market Place. Każdy użytkownik aplikacji powinien też pamiętać o aktualizowaniu systemu, instalacji dodatkowego oprogramowania antywirusowego oraz stosowaniu hasła do blokowania telefonu. Z aplikacji mobilnej nie powinno się korzystać przez ogólnodostępną, niezabezpieczoną sieć publiczną, gdyż może to skutkować utratą danych wrażliwych.

Według raportu PRNews.pl „Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych” – w II kw. 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało ponad 10 mln klientów banków. Coraz szersze grono osób obsługujących swoje finanse za pomocą smartfona może liczyć na specjalne oferty tworzone wyłącznie dla nich. Wśród nich najpopularniejsze są lokaty mobilne.

Czytaj także: Najlepsze lokaty roczne. Tylko jedna chroni przed inflacją

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej