Nocna pobudka, czyli SMS z banku

Adobe Stock

Wiadomość na telefon z potwierdzeniem płatności kartą banki wysyłają przez całą dobę zaraz po transakcji, a godziny otrzymywania innych SMS-ów klienci z reguły mogą sobie ustalić sami. Ale nie zawsze.

Pan Marek Jest klientem ING Banku Śląskiego. Już kilka razy w środku nocy otrzymał wiadomości na swój komórkę z banku dotyczące księgowania przelewów. – Płacę za SMS-y, a nie budzenie po nocach – zżyma się mężczyzna.

Bank tłumaczył mu, że „standardowo przelewy księguje od poniedziałku do soboty w godz. 8- 20, ale jeśli klient zleca przelew w godzinach wieczornych, to powinien on być zaksięgowany następnego dnia roboczego rano – tłumaczył przedstawiciel ING Banku Śląskiego. Przyznał też panu Markowi, że zdarzają się sytuacje, iż księgowanie rozpoczyna się już w godzinach nocnych, dlatego klienci mogą otrzymać wiadomość SMS wcześniej.

– To może być to uciążliwe – dodał bank. Pytany przez „Rzeczpospolitą” o godziny księgowania Miłosz Gormski, z biura prasowego ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że w przypadku transakcji kartą SMS-y wysyłane są bezpośrednio po dokonaniu transakcji (przy autoryzacji i blokadzie kwoty na koncie), a nie dopiero po rozliczeniu. – Jeśli klient zapłaci kartą w nocy, to od razu dostanie powiadomienie – dodaje Miłosz Gromski. Zapewnia, że inne SMS-y (dla innych transakcji niekartowych) bank wysyła w godzinach od 7 do 20 od poniedziałku do piątku, a w sobotę od 7 do 15.

Czytaj także: Kilka kont na jednym numerze telefonu. Może być problem

Miłosz Gromski twierdzi, że bank nie dostaje skarg na nocne SMS-y. W tym banku nie można wybrać godzin otrzymywania wiadomości na telefon. Ale w innych, są już takie możliwości.

Robert Gawryś, specjalista ds. bankowości internetowej w Credit Agricole tłumaczy, że klient może otrzymywać powiadomienia o dodanych blokadach (na etapie autoryzacji płatności, np. w momencie płacenia kartą w sklepie) oraz po rozliczeniu transakcji (obciążenie konta).

Właściciel rachunku w Credit Agricole sam wskazuje, które powiadomienia chce otrzymywać (może oba lub każde z nich osobno lub żadnego z nich).

– Może też wskazać przedział czasowy czyli harmonogram, w których chce otrzymywać powiadomienia SMS lub wybrać wysyłkę bez harmonogramu, a wtedy wysyłka realizowana przez całą dobę- wyjaśnia Robert Gawryś.
I tłumaczy, że w przypadku wysyłki z harmonogramem powiadomienia wysyłane są w najbliższym oknie harmonogramu, po wystąpieniu zdarzenia generującego powiadomienie (powstanie blokady lub obciążenie rachunku).

– Taki harmonogram to nic innego, jak wskazanie, kiedy w ciągu doby klient chce takie SMS-y otrzymywać, np. 13.30-14; 15.15-16, i 07-12:00. Klient może wskazać trzy takie okna (trzy przedziały czasowe) – dodaje przedstawiciel Credit Agricole.

Zdradza, że klient w każdym momencie może zmienić godziny otrzymywania sms – w placówce, poprzez e-bank czy infolinię (musi mieć telekod).

W mBanku transakcje rozliczane są raz dziennie. – Nie ma stałej godziny. ale SMS-y wysyłane są zaraz po dokonaniu transakcji, a nie po jej rozliczeniu, czyli zazwyczaj niemal w czasie rzeczywistym od dokonania transakcji – tłumaczy Emilia Kasperczak z biura prasowego.

Dodaje, że SMS-y informujące o odrzuceni transakcji kartą działają przez całą dobę i nie można ich wyłączyć. Natomiast wszelkie inne powiadomienia, które klient sam sobie ustawia uzależnione są od jego preferencji. Tak więc mogą one działać  24 h na dobę lub tylko np. między 9. a 17.

Czytaj także: Nie chcesz papierów z banku? Dostaniesz CD

W PKO BP w przypadku kart kredytowych nie są wysyłane powiadomienie o rozliczeniu transakcji (obciążeniu rachunku karty kredytowej).

– Maile informujące o transakcjach kartowych wysyłane są całodobowo, SMS-y zgodnie z wybranym przez klienta zakresem: całodobowo lub w godzinach od 8 do 22 – informuje   Roman Grzyb, z biura prasowego PKO BP.

Jak podaje Dorota Hołowni z banku Millennium w nim rozliczenia transakcji na ROR lub karcie kredytowej dokonywane są nie później niż do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu od organizacji płatniczej (VISA lub Mastercard) informacji o konieczności jej rozliczenia.

–  Klient decyduje zarówno o rodzaju, jak i minimalnej kwocie transakcji, o których będzie informowany SMS-owo. Jest to usługa MilleSMS, w ramach której posiadacz rachunku może otrzymać informacje zarówno przed wykonaniem operacji (np. przed wykonaniem zlecenia stałego, przed spłatą raty kredytu), jak i po wykonaniu operacji (np. po otrzymaniu lub wykonaniu przelewu, transakcji kartą płatniczą, wypłacie gotówki z bankomatu – wyjaśnia Dorota Hołownia.

W przypadku transakcji wykonanych kartami płatniczymi wiadomości wysyłane są online, zaraz po dokonaniu transakcji. W przypadku transakcji kartą kredytową klient, jeśli o to zawnioskuje, może otrzymywać smsy również po dokonaniu rozliczenia transakcji w ciężar rachunku karty. W banku Millennium tego typu smsy wysyłane są w godzinach porannych.

– W związku z konstrukcją usługi, kiedy to klient sam decyduje, jakiego typu SMS-y otrzymuje, nie zaobserwowaliśmy reklamacji związanych np. z nocnymi wiadomościami –zapewnia przedstawicielka Banku Millennium.

Mogą Ci się również spodobać

Będziemy dopłacać do lokat? Depozyty bez odsetek już są

Banki szukają sposobów na odbudowę rentowności nadwątlonej przez cięcie stóp procentowych i wzrost odpisów. ...

W banku kart nie akceptują. Trzeba mieć gotówkę

Choć czasem terminale płatnicze można spotkać w oddziałach banku, to nie da się tam ...

Zwrócą prowizję, gdy bankomat zepsuty

W niektórych przypadkach banki mogą zwrócić nam pobraną opłatę za wypłaty gotówki w obcych ...