Smartfonem przelejesz mniej. Większość banków z limitami

Nie w każdym banku da się zrobić z telefonu przelew na dowolną kwotę. W większości obowiązują ustalone limity, a klient może je najwyżej zmniejszyć.

Publikacja: 10.03.2019 17:49

Smartfonem przelejesz mniej. Większość banków z limitami

Foto: Adobe Stock

Większość banków stosuje limity w przypadku wykonywania przelewów za pomocą bankowości mobilnej. Jak tłumaczą, podyktowane jest to dbaniem o bezpieczeństwo klientów.

Czasem podwyższają progi

– Przy ustalaniu limitów kierujemy się przede wszystkim zapewnieniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa przy jednoczesnym spełnianiu potrzeb naszych klientów w zakresie realizacji przelewów – mówi Miłosz Gromski, z ING Banku Śląskiego.

W nim limit dla przelewów w aplikacji mobilnej wynosi 20 tys. zł dziennie. W ING Banku Śląskim klient ma też możliwość ustalenia indywidualnego pułapu transakcji wykonywanych w bankowości mobilnej, ale ten jednak nie może być wyższy niż ustawiony przez bank.

W aplikacji mobilnej IKO są cztery ustawienia limitów transakcji. Pierwszy domyślny, który ustawia się automatycznie po instalacji aplikacji. Kolejny to komfortowy – dla aktywnych użytkowników, którzy wykonują dużo transakcji i potrzebują wyższych limitów. Trzeci – zawsze z kodem PIN – wszystkie transakcje, bez względu na kwotę, są autoryzowane kodem PIN w aplikacji, a czwarty – użytkownika, w którym posiadacz konta stosuje dowolne ustawienia, ale w ramach ogólnego pułapu.

Limity transakcji mobilnych można zmieniać w serwisie internetowym iPKO, z zastrzeżeniem, że ogólny limit dzienny w aplikacji mobilnej dla przelewów zwykłych nie przekracza 10 tys. zł, dla poleceń przelewu na numer telefonu nie przekracza 3 tys. zł, a dla transakcji w terminalu płatniczym, przy wypłacie z bankomatu oraz płatnościach internetowych nie przekracza 20 tys. zł – wylicza Karolina Tomczak, z biura prasowego banku.

Zdradza, że limit domyślny w aplikacji mobilnej IKO został zmieniony 15 stycznia. Wcześniej maksymalna dzienna kwota była ustawiona domyślnie dla każdego typu transakcji na 1 tys. zł. Teraz wynosi 3 tys. zł.

W najbliższym czasie bank nie planuje kolejnych zmian w tym zakresie.

Warto sprawdzić: Smartfon zamiast portfela

W aplikacji bankowości mobilnej PeoPay Pekao SA widoczne limity transakcyjne na zbliżeniowe płatności bezgotówkowe to maks. 10 tys. zł.

– Klient może samodzielnie zmieniać limity z poziomu aplikacji – zapewnia biuro prasowe banku.

Z kolei w przypadku przelewów zlecanych przez aplikację PeoPay klient sam decyduje o wysokości limitów dziennych i miesięcznych, a zarządzanie limitem jest możliwe w serwisie Pekao24 poprzez kontakt z oddziałem lub infolinią.

– Wprowadzone limity mają zapewnić przede wszystkim bezpieczeństwo zgromadzonych środków na rachunkach klienta, co w żaden sposób nie ogranicza go przed dostępem do swoich pieniędzy. Jeśli ma on potrzebę zlecenia przelewu większej kwoty, niż ma ustawiony limit, może dokonać zmian ustawienia Pekao24 – wchodząc w menu Ustawienia dostępne w nagłówku strony głównej – tłumaczy biuro prasowe banku.

Pułap na poziomie 10 tys. zł

W Credit Agricole przelewy realizowane za pośrednictwem serwisu mobilnego podlegają kilku limitom. Przede wszystkim odgórnemu, którego wartość domyślna ustanawiana jest na poziomie 10 tys. zł. – Oznacza to, że w serwisie mobilnym nie można zrealizować płatności powyżej 10 tys. zł – tłumaczy Michał Czurabski, manedżer zespołu rozwoju bankowości mobilnej w banku Credit Agricole.

Zdradza, że pułap ten istnieje od momentu wdrożenia aplikacji CA24 Mobile, tj. od 29 kwietnia 2016 roku. Od tamtego czasu bank nie zmieniał go. – Jego wysokość jest kompromisem pomiędzy wygodą korzystania z aplikacji mobilnej, a zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa realizacji transakcji – wyjaśnia Michał Czurabski.

Zdradza, że poza wspomnianym wyżej limitem, klient samodzielnie może zdefiniować granice wysokości transakcji dla konkretnego kanału (mobilnego, internetowego, telefonicznego) np. dla pojedynczej płatności kartą kredytową, płatności z rachunku złotowego czy walutowego oraz limity dzienne dla nich.

– Wartości tych limitów są ustalane przez klienta, natomiast w zależności od pakietu konta bank sugeruje również limity domyślne, gdzie najwyższa wartość limitu dziennego nie przekracza 10 tys. zł – tłumaczy przedstawiciel Credit Agricole.

Zmiana tych pułapów (pojedynczy, dzienny) jest możliwa w każdym z serwisów, jednakże z zastosowaniem konkretnych zasad, w szczególności: braku możliwości podniesienia limitu dla kanału, w którym realizowana jest zmiana, odpowiednich poziomach uwierzytelnienia klienta przed wykonaniem operacji.

Jak tłumaczy Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium, limity transakcyjne w bankowości mobilnej (również internetowej) są jednym z elementów polityki bezpieczeństwa kanałów elektronicznych i obowiązują klientów od momentu udostępnienia tych kanałów.

W bankowości mobilnej obowiązuje tzw. limit mobilny, czyli dzienny limit transakcji. Jego maksymalna wysokość to 10 tys. zł. Obejmuje on przelewy krajowe (w tym natychmiastowe), przelewy BLIK na telefon, do ZUS/US, doładowanie telefonu, płatności za bilety i parkingi oraz płatności za ubezpieczenie pojazdu. Klient może go zmienić online w serwisie bankowości internetowej Millenet.

Mniej dla nowych

W Alior Banku kwotowy i dzienny limit transakcji w bankowości mobilnej dla nowych klientów to 5 tys. zł. Dziennie może on dokonać w sumie 100 transakcji na taką łączną kwotę (czyli maks. te 5 tys. zł).

Dla pozostałych klientów indywidualnych dzienna maksymalna granica przelewów to 100 tys. zł, a maksymalna kwota transakcji nie może przekroczyć limitu dziennego. W ciągu dnia ta grupa klientów może przeprowadzić do 100 operacji.

– U nas można ustawić limity dzienne na liczbę przelewów, łączną kwotę przelewów, a także maksymalną kwotę przelewu – wyjaśnia Kaja Krassowska-Suchan, menedżer ds. bankowości elektronicznej Alior Banku. Dodaje, że funkcjonalność limitów istnieje od momentu udostępnienia systemu bankowości internetowej.

Niedawno Alior Bank zmienił sposób ich działania. – Zamiast limitów miesięcznych wprowadziliśmy dzienne. Wynika to z oczekiwań klientów, a jednocześnie zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa – tłumaczy Kaja Krassowska-Suchan. Dodaje, że limity mogą być zmienione przez klienta za pośrednictwem bankowości internetowej. Limity zostały zagwarantowane, aby zapewnić bezpieczeństwo środków naszych klientów.

W Citi Handlowym dziennie limity w bankowości mobilnej są takie same jak w CitibankOnline. I tak dla klientów Citigold wynoszą one 400 tys. zł, a dla pozostałych klientów banku 200 tys. zł, a w przypadku przelewu Express Elixir limit w zależności od konta wynosi 30–50 tys. zł. W tym banku nie ma progu wysokości jednej operacji. Takie pułapy wprowadzono rok temu, w lutym 2018 roku. – Bank podniósł limity zgodnie z potrzebami klientów, i w najbliższym czasie nie zamierzamy tego zmieniać – tłumaczy Zuzanna Przepiórkiewicz, z biura prasowego Citi Handlowego. Przypomina, że klient może sam zmienić swoje limity w Citibanku Online, po zalogowaniu w zakładce Usługi i profil – Mój profil – Limity przelewów.

Większość banków stosuje limity w przypadku wykonywania przelewów za pomocą bankowości mobilnej. Jak tłumaczą, podyktowane jest to dbaniem o bezpieczeństwo klientów.

Czasem podwyższają progi

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej