Stara przeglądarka może odciąć nas od pieniędzy

Adobe Stock

Klienci bankowości internetowej czy mobilnej podczas logowania się na swoje konto powinni korzystać z najnowszych wersji przeglądarek – twierdzą bankowcy.

A bywają sytuacje, że nie przy pomocy każdej da się dostać do swoich pieniędzy. Taką przygodę miał ostatnio pan Michał, wieloletni klient mBanku.

Kłopoty z Firefixem

– Musiałem zmienić hasło do konta. W tym celu automat poprosił mnie o nadanie nowego hasła, wyłącznie cyfrowego. Zrobiłem to. I na iPadzie zalogowałem się na konto przy pomocy nowego hasła, ale próba się nie udała. System informował, że login albo hasło są niepoprawne, spróbowałem drugi raz. To samo, podobnie było za trzecim razem. Zdezorientowany posłużyłem się starym hasłem i też była odmowa i blokada konta – opowiada.

Pan Michał zdecydował się ponownie przejść całą operacje. Tym razem przy pomocy smartfona. Wybrał nowe hasło, potem próbował się zalogować na swoje konto. Skutek był dokładnie taki sam. Odmowa i blokada.

Nasz czytelnik skontaktował się więc z bankiem, przez infolinię. Tam zapytano go o przeglądarkę do logowania. – Skorzystałem z Firefoxa. Od konsultantki z banku dowiedziałem się, że powinienem skorzystać z innej: Chrome lub „którejś z przeglądarek Microsofta” – opowiada klient mBanku.

W urządzeniach które miał przy sobie przeglądarki Chrome. Pracownica banku poradziła mu więc, by zainstalował sobie. Jednak iPad czytelnika odmówił.

– Nie wiedziałem co mam robić. Skontaktowałem się z bankiem i usłyszałem, abym skorzystał „z innego urządzenia komputerowego” – opowiada mężczyzna.

Warto sprawdzić: Wpłaty na konto pod stałym nadzorem tylko w aplikacji

Usłyszał też, że po zmianie hasła pierwsze logowanie (gdy klient loguje się nowym hasłem cyfrowym, a potem musi zmienić to hasło) nie może się odbyć za pośrednictwem przeglądarki Firefoxa, bo wtedy system nie działa.

– Zirytowałem się, bo przecież najpopularniejsza przeglądarka. Konsultantka odpowiedziała, „że nic nie jest doskonałe, ich system też. I poradziła żebym użył innego urządzenia komputerowego” – zżyma się czytelnik.

Przerwał połączenie z bankiem. I był oburzony, bo został bez dostępu do pieniędzy, których potrzebował. Planował zrobić pilny przelew.

Czy w mBanku pierwsze logowanie po zmianie hasła powinno odbywać się z innej przeglądarki niż popularny Firefox? Zapytaliśmy o to bank.

– Nie zaobserwowaliśmy takiego problemu. Co prawda, aby serwis działał poprawnie rekomendujemy korzystanie z najnowszych wersji przeglądarek. W przypadku Firefox to wersja 14.01 i nowsze – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka, ekspert ds. relacji z mediami z mBanku.

Podkreśla, że bank nie wprowadził w tym przypadku żadnych innych ograniczeń,
co oznacza, że klienci powinni móc logować się z Mozilli Firefox tak samo jak z innych przeglądarek – za pierwszym i za każdym kolejnym razem.

mBank zapewnia też, że nie otrzymał zgłoszeń o takich problemach jak miał pan Michała od innych klientów. – Zakładamy więc, że to sytuacja, była raczej jednostkowa – podkreśla Kinga Wojciechowska-Rulka.

Dodaje jeszcze, że bank rekomenduje zawsze wylogowywanie się z serwisu przy użyciu przycisku wylogowania, a nie zamykanie strony. – To może tu tkwiła istota problemu klienta- zastanawia się przedstawicielka banku.

Czasem dostęp do konta może nam zablokować przeglądarka internetowa. Fot. Adobe Stock

Tylko najnowsze wersje

Czy w innych bankach zdarzają się ograniczenia jeśli chodzi o wybór przeglądarek do logowania się na konto w bankowości internetowej? Teoretycznie nie, chociaż banki zalecają korzystanie z najnowszych wersji przeglądarek.

– Oprogramowanie, które nie jest zaktualizowane do najwyższej dostępnej wersji jest narażone na ataki złośliwego oprogramowania, a także utratę zgodności z technologiami oprogramowania danego serwisu (np. brak możliwości poinformowania klienta o niezgodności danej wersji przeglądarki z serwisem bankowości elektroniczne- tłumaczy Anna Markowska z Pekao SA.

Zapewnia, że jeżeli klient korzysta z przeglądarki w niższej wersji (za wyjątkiem Internet Explorer 6) bank umożliwia zalogowanie się klientowi do bankowości mobilnej.

– Techniczne wymagania dotyczące rozdzielczości ekranu to co najmniej 320×480 px – na ekranach o szerokości poniżej 320 px strona będzie dodatkowo przewijana w poziomie, a w przypadku braku możliwości obsługi np. z przeglądarki Internet Explorer 6 bank informuje klienta o takiej sytuacji – podkreśla przedstawicielka Pekao SA.

Warto sprawdzić: Banki mogą odmówić założenia rachunku przez internet

Także Millennium rekomenduje korzystanie z przeglądarek Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Edge i Opera. – Optymalne funkcjonowanie naszego systemu internetowego oraz strony, zapewniają aktualne oprogramowania. Zalecamy zatem regularne aktualizacje oraz korzystanie z najnowszej dostępnej wersji przeglądarek. Na naszych stronach znajdują się informacje dotyczące przeglądarek i odnośniki do stron dostawców rekomendowanego oprogramowania: https://www.bankmillennium.pl/bankowosc-elektroniczna/millenet-dla-klientow-indywidualnych-biznes#ustawienia-przeglądarki – mówi Agnieszka Kubajek z biura prasowego banku.

Na jego stronie internetowej oraz na stronie logowania do systemu internetowego Millenet, klientom korzystającym ze starej wersji przeglądarki pojawia się komunikat, informujący o tym, że przeglądarka, z której korzysta jest nieaktualna. Z poziomu komunikatu klient ma możliwość przejścia na stronę dostawcy przeglądarki by ją samemu zaktualizować.

Także na stronie Credit Agricole ( https://www.credit-agricole.pl/bezpieczenstwo/ogolne-zasady) podano rekomendowane przez bank przeglądarki internetowe oraz sposób ich konfiguracji. Są to Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Exploler, Microsoft Edge, Opera.

– Dla bezpiecznego korzystania z naszych serwisów rekomendujemy korzystanie z najnowszych wersji przeglądarek. Ponadto Serwis internetowy CA24  jest dostępny wyłącznie poprzez przeglądarki, które wspierają protokół szyfrowania TLS w wersji co najmniej 1.2 – wyjaśnia Marcin Olech, manager ds. Bankowości Internetowej

System bankowości internetowej Moje ING – zarówno wersja desktopowa jaki i aplikacja mobilna – jest dostępny na przeglądarkach: Internet Explorer (wersja 11.0 i nowsze),  Chrome (wersja 65 i nowsze),  Mozilla Firefox (wersja 59 i nowsze) oraz  Safari (wersja 11 i nowsze).

– Bieżące informacje nt. zasad korzystania z bankowości internetowej, bezpiecznego bankowania, ustawiania haseł itp. są dostępne na naszej stronie internetowej – mówi Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Warto sprawdzić: Co zrobić, gdy bank zablokuje środki na koncie?

W Santander Banku połączenie z bankowością internetową i mobilną jest możliwe wyłącznie w oparciu o najwyższy protokół połączenia szyfrowanego TLS 1.2. -Dla bezpieczeństwa klientów wymagamy, aby korzystali oni zawsze z najnowszej wersji systemu operacyjnego oraz najwyższej wersji przeglądarki z automatycznie włączonym protokołem zabezpieczeń TLS 1.2-tłumaczy Ewa Krawczyk z biura prasowego.

Dodaje, że przy spełnieniu tych warunków z bankowości internetowej i mobilnej można korzystać na przeglądarkach: Internet Explorer;  Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera i   Apple Safari OS X.

– Jeśli przeglądarka klienta nie spełnia opisanych powyżej wymogów, zamiast strony logowania wyświetlamy komunikat informujący o konieczności aktualizacji przeglądarek – tłumaczy Ewa Krawczyk. WPKO BP klienci mogą logować się ze wszystkich dostępnych przeglądarek.

Pan Michał dostęp do swoich pieniędzy miał dopiero po wielu godzinach, gdy w domu skorzystał z komputera. Zalogował się na stronę banku przez explorera i zrobił przelew.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gdzie szukać najlepszych lokat? 11 – 17 lutego 2019 r.

Cyklicznie, raz w tygodniu, badamy rynek lokat terminowych i przedstawiamy listę najlepiej oprocentowanych depozytów ...

Wypłata gotówki smartfonem podczas zakupów zdobywa w Polsce coraz większą popularność

Smartfonem rzadko wypłacisz gotówkę

Choć cashback, czyli możliwość wypłat pieniędzy ze sklepowych kas podczas zakupów, w Polsce rośnie, ...

BLIK-iem można płacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, wpłacać gotówkę we wpłatomatach i wypłacać w bankomatach, realizować szybkie przelewy na telefon, płacić za bilety komunikacji miejskiej i opłacać parkingi

Szybkie i bezpieczne przelewy BLIK podbiły serca Polaków

W ciągu czterech lat od uruchomienia BLIK stał się trzecim najpopularniejszym sposobem płatności w ...