Trudne rozstania. Po zamknięciu konta dalej za nie płacił

Pexels

Mimo wypowiedzenia i zamknięcia rachunku może się zdarzyć, że trzeba będzie wnieść opłaty za jego prowadzenie lub wykorzystane wcześniej usługi, bo czasem bank nalicza te opłaty później.

Pan Łukasz założył konto walutowe w Pekao SA. Chciał zrealizować w nim jedną transakcję za granicą. Kiedy to zrobił, poszedł do oddziału zamknąć rachunek.

– W banku przyjęto moją dyspozycję. Od pracownicy usłyszałem, że wszelkie opłaty związane z prowadzeniem tego konta przez kolejne 30 dni będą zniesione – opowiada mężczyzna.

Warto sprawdzić: Kiedy opłaca się założyć konto walutowe

Jednak po kilku tygodniach mężczyzna otrzymał list z informacją, że ma do zapłaty drobną kwotę, w walucie której było konto, a rachunek nie został zamknięty.

– To było wezwanie do zapłaty tej drobnej kwoty. W piśmie była też groźba kar – relacjonuje pan Łukasz. Musiał raz jeszcze pójść do oddziału, by sprawę załatwić, zapłacić i skutecznie zamknąć konto.

– Mogę przestrzec innych przed korzystaniem z usług tego banku i cieszę się, że to jedna, jedyna okazja, kiedy mogłem z nim „współpracować” – kpi czytelnik.

Bank zawsze upomni się o swoje

Co mogło być powodem takiej sytuacji? – Zamknięcie rachunku jest poprzedzone dyspozycją klienta o rozwiązaniu umowy. Jest ona rozwiązywana po 30-dniowym okresie wypowiedzenia. W wyjątkowych przypadkach strony (czyli bank i klient) mogą uzgodnić krótszy okres wypowiedzenia – tłumaczy Anna Markowska z biura prasowego Pekao SA. Dodaje, że po złożeniu przez klienta oświadczenia o wypowiedzeniu nie są pobierane opłaty za prowadzenia rachunku, ale do ostatniego dnia okresu wypowiedzenia klient może jeszcze korzystać z rachunku i z wszystkich instrumentów, które posiada.

– Może więc wykonywać operacje, za które jest pobierana opłata. Jeśli na koniec upływu okresu wypowiedzenia okazuje się, że klient nie uiścił opłat za usługi/operacje wykonane w okresie wypowiedzenia, bank wysyła do klienta pismo z informacją o należnych opłatach – tłumaczy przedstawicielka banku.

Pekao SA wysyła takie pismo najpóźniej po 40 dniach od upływu okresu wypowiedzenia. Dokument zawiera informacje o wysokości kwoty do zapłacenia oraz prośbę o uregulowanie należności w ciągu 14 dni od otrzymania pisma.

Jak jest z opłatami po zamknięciu konta gdzie indziej? Elżbieta Grodzicka z Santandera zapewnia, że po fizycznym zamknięciu konta bank nie nalicza już żadnych opłat, bo nie może.

– Nie ma do tego podstaw prawnych, ale może się zdarzyć, że konto zostało zamknięte w wyniku wypowiedzenia przez bank z powodu niedozwolonego zadłużenia i przekazania tego zadłużenia na koncie do windykacji.

Wtedy windykowana jest należności, ale bank i tak nie nalicza już żadnych opłat – zapewnia Elżbieta Grodzicka. Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego w ING Banku Śląskim, zapewnia, że rozwiązanie umowy bank realizuje ze skutkiem natychmiastowym. – W chwili przyjęcia dyspozycji od klienta podliczamy należne bankowi opłaty i prowizje. Miesięczna opłata za prowadzenie rachunku oraz opłata za kartę podlega proporcjonalnemu rozliczeniu za dany cykl rozliczeniowy. Po zamknięciu konta nie naliczamy dalszych opłat za jego prowadzenie – zapewnia Joanna Majer-Skorupa.

Zostaw kasę na opłaty

Okazuje się, że opłaty po zamknięciu konta mogą się pojawić. Od czego to zależy? Marcin Data, dyrektor ds. rozwoju daily bankingu i produktów oszczędnościowych w Credit Agricole tłumaczy, że aby zamknąć konto, trzeba złożyć wypowiedzenie, np. w placówce bankowej. Wypowiedzenie ma termin – 30 dni. – Oznacza to, że do momentu upływu terminu wypowiedzenia klient może korzystać z rachunku, a na rachunku naliczane są opłaty zgodnie z obowiązującą umową. Po upływie terminu wypowiedzenia umowa jest rozwiązywana i opłaty nie powinny się naliczać – tłumaczy Marcin Data. Zauważa jednak, że przed upływem terminu wypowiedzenia klient powinien spłacić zaległości (np. z przyznanej pożyczki w rachunku) czy inne zobowiązania, które powstały w okresie wypowiedzenia (np. przez transakcje kartą – może to być opłata za kartę czy wypłatę z bankomatu), a jeśli klient tego nie spłaci, to rachunek nie jest zamykany, a od zaległości są naliczane odsetki zgodnie z umową i przepisami ogólnymi.

– Dlatego warto się upewnić, czy w okresie wypowiedzenia nie naliczyły się jakieś opłaty. Czasami to może być opłata za transakcję kartą, wykonaną za granicą tuż przed złożeniem wypowiedzenia. Opłata ta może naliczyć się po kilku dniach – wyjaśnia.

Grzegorz Culepa z PKO BP zapewnia, że po zamknięciu rachunku nie są naliczane opłaty do konta.

– Może się jednak zdarzyć, że do banku spłyną z dużym opóźnieniem rozliczenia operacji na rachunku – na przykład płatność kartą realizowana w trybie offline. Wówczas bank kieruje do klienta pismo zawiadamiające o powstałym zadłużeniu z prośbą o jak najszybsze uregulowanie. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami w piśmie zawarta jest informacja o konsekwencjach nieuregulowania zadłużenia – wyjaśnia bankowiec.

Warto sprawdzić: Wypłatę waluty awizuj wcześniej, bo może być problem

Okazało się, że bank naliczył panu Łukaszowi opłatę za prowadzenie konta, o której on nie wiedział. Mężczyzna zamknął już ten rachunek.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gdzie szukać najlepszych lokat na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące

Cyklicznie wykonujemy audyt rynku lokat terminowych i tworzymy zestawienie najwyżej oprocentowanych depozytów zakładanych na ...

Na PIN do karty czasem trzeba się naczekać

Nie we wszystkich bankach do nowo otrzymanych kart klienci sami mogą wygenerować numer PIN. ...

Najlepsze konta oszczędnościowe – jak je znaleźć?

Pierwszą myślą jak przychodzi nam, gdy chcemy dobrze ulokować oszczędności są lokaty. Obecnie jednak, ...