Czy anulowanie zastrzeżenia dowodu w banku jest możliwe

Po zaginięciu i szybkim odnalezieniu dowodu osobistego można spróbować odwołać zastrzeżenie zrobione w banku, ale nie we wszystkich to się uda.

Publikacja: 05.02.2020 16:52

Czy anulowanie  zastrzeżenia dowodu w banku jest możliwe

Foto: Shutterstock

Dowód osobisty jest potrzebny do weryfikacji klienta w oddziałach. Często też ginie, czy jest skradziony. W takich sytuacjach powinniśmy jak najszybciej powiadomić bank, by nikt nie wykorzystał go do niecnych celów, np. zaciągnięcia kredytu na nasze dane osobowe.

Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów

Jeśli dowód zaginął nam gdzieś w domu czy w pracy i już zdążyliśmy go zastrzec w banku, to czy jest możliwe anulowanie tego zastrzeżenia? Okazuje się, że tak, choć nie wszędzie.

Santander

– Klient, który utracił dowód osobisty, musi niezwłocznie zgłosić ten fakt organowi dowolnej gminy i dostaje zaświadczenie o utracie dowodu. Gmina unieważnia taki dokument i nie ma już możliwości odwołania jego zastrzeżenia w banku. Jeśli klient zgubił dokument i nie zgłosił tego do urzędu, a jedynie zastrzegł go w banku, to może w tym banku, w którym dokonał zastrzeżenia, je odwołać – tłumaczy Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Dodaje, że zastrzeżenie można cofnąć do czasu ważności dokumentu, o ile nie został unieważniony przez urząd. Jak można anulować zastrzeżenie? W Santander Bank Polska można to zrobić osobiście w dowolnej placówce banku lub telefonicznie pod numerem 19999, a dla osoby niebędącej naszym klientem tylko osobiście. – Wystarczy zastrzeżony dokument, jednak w niektórych przypadkach może być potrzebny inny dokument ze zdjęciem – zastrzega Ewa Krawczyk.

PKO BP

Także Joanna Fatek z biura prasowego PKO BP zauważa, że dyspozycja anulowania zastrzeżenia w banku nie może być przyjęta, gdy klient zgłosił fakt utraty dokumentu w organie gminy lub w placówce konsularnej i posługuje się zaświadczeniem o utracie dokumentu wydanym przez te organy.

– Jeżeli nie zrobił tego, bank może przyjąć dyspozycje anulowania zastrzeżenia dokumentu tożsamości. Klient powinien zrobić to niezwłocznie po jego odnalezieniu. Można zrobić to w oddziale (zarówno osoby będące klientami banku, jak i te, które nie są klientami), przez bankowość elektroniczną oraz infolinię banku (klienci banku). Klient musi okazać zastrzeżony dokument stwierdzający tożsamość, jeśli go nie ma, zostanie poproszony o okazanie innego dokumentu – tłumaczy Joanna Fatek.

Warto sprawdzić: Zastrzeżenie dowodu w banku odcina od pieniędzy?

Credit Agricole

Halina Zając, specjalista transformacji bankowości detalicznej w Credit Agricole, mówi, że klient może anulować zastrzeżony dowód osobisty w dowolnym terminie, np. po odnalezieniu zgubionego dokumentu. – Odwołanie zastrzeżenia dowodu jest możliwe w placówce bankowej tylko na wniosek osoby uprawnionej do posługiwania się nim. Klient musi okazać wcześniej zastrzeżony dowód – podkreśla Halina Zając. Przypomina, że klienci mogą i powinni zastrzegać utracone (zgubione, skradzione) dokumenty w placówkach bankowych, a dane te trafiają do bazy dokumentów zastrzeżonych, do której ma dostęp wiele banków w Polsce. W ten sposób można uchronić się przed wyłudzeniem kredytu na swoje dane.

mBank

Także Emilia Kasperczak z mBanku zapewnia, że jest możliwe odwołanie zastrzeżenia w banku poprzez kontakt z CC lub pracownikiem oddziału. – Często zdarzają się sytuacje, że klienci zastrzegają dokument i tego samego dnia dzwonią, bo okazuje się, że jednak go nie zgubili – tłumaczy Emilia Kasperczak.

Warto sprawdzić: Dowód może nie wystarczyć w banku po zmianie nazwiska

Pekao SA

Okazuje się, że nie wszędzie można to zrobić. – Nie można anulować zastrzeżenia dowodu osobistego. Dowód osobisty jest zastrzegany w ogólnodostępnym systemie dokumentów zastrzeżonych – informacja o zastrzeżeniu dowodu trafia do tego systemu natychmiast po otrzymaniu takiego zgłoszenia od klienta i jest dostępna dla wszystkich banków, które z tego systemu korzystają – mówi Paweł Bernat, z biura komunikacji korporacyjnej Pekao SA.

Podkreśla to co inni bankowcy: –jest to forma zabezpieczenia dla klienta przed posłużeniem się przez osoby nieuprawnione, np. skradzionymi dokumentami klienta.

Dowód osobisty jest potrzebny do weryfikacji klienta w oddziałach. Często też ginie, czy jest skradziony. W takich sytuacjach powinniśmy jak najszybciej powiadomić bank, by nikt nie wykorzystał go do niecnych celów, np. zaciągnięcia kredytu na nasze dane osobowe.

Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej